Tikka T3X CTR 260rem lataus.

Aloittaja FINZKI, toukokuu 01, 2016, 17:07

« edellinen - seuraava »

FINZKI

Viimeisimmässä ASE lehdessä juuri vähän siitä Lapuan hylsystä tuli sanomista, kolme kertaa piti ladata ja ampua, mieluiten tappilatauksilla, että se hylsy alkoi toimimaan, osittain johtunee juuri paksusta kaulasta?

Mittauksissakin oli se kaula oli paksumpi kuin missään muussa hylsyssä.

Siinä oli myös Sakon, Norman ja Remingtonin 260rem hylsyt latauksessa, sekä muokattu Lapuan hylsy 243win:istä.

Pitäis itekkin ostaa, joko Sakon 260rem rangea, tai ostaa jotaikin oikeata 260rem hylsyä, tähän asti ampunut vain muokattua 308win:iä.

Tiedä sitten että menisikö sekin raha hukkaan, kuitenkin tuossa tutkailin repertuaaria, niin jotakin 400-kpl valmista patruunaa on ja tulossa on nyt lisää

noin 100-kpl.

Kaikki 308win:istä tehtyä.

Se saattaisi olla toki etuna nimellis kaliperin hylsyä hommatessa, että se olisi ainakin oikean mittaista heti ostettaessa.

Saisi luoditukseen sen edun, nyt tuo 308win hylsy on 0,5mm lyhempi kuin 260rem.

Tai osaa sanoa, oisko tuosta hyötyä, kokeilemallahan sen saisi selville.

Onko joku 308win hylsyillä ampuva huomannut tarkkuudessa eroa, että onko siellä 26rem hylsy, vai tuolla tavalla muokattu?

260

On tuo lapuan valmis 260 hylsy toiminu ainahin mulla uudesta saakka. Kasoissa juuri eroa useamman kerran ladattuun, siinnä pyörii 10mm molemmin puolin 5lks/100m. Pienin taitaa olla 6mm uudesta hylsystä. Ihan riittävä käynti, paremminkin metsästys ku kasa-aseesta. Eikä viirejä tai kunnollista kasapöytää. Luultavasti heikoin lenkki ampuja itse.. Tuntuu et lapuan hylsy uutena pehmeähkö kannasta. Ei kannata ihan maximia vetää uudesta hylsystä.

On käytetty 243 ja 308 väännetyillä hylsyillä. Kaikilla on ollu osuntaa. En sitte tiiä, kun aletaan viimmeisiä millejä puolittamaan. Mutta itselle metsästysaseelle riittää se 10mm käynti, eikä viiti hirveästi hieroa ku siihen pääsee. Turhaan vaan kuluttaa piippua. Kasa-ammunta sitten erikseen..
<t></t>

Koheltaja

Kun muokataan hylsy toisesta kaliberista niin kaulan ja hartian kulmaan muodostuu aika usein donitsi joka ei ainakaan paranna käyntiä. Tiedän tapauksen missä taisteltiin käynin kanssa, kun vaihdettiin toisesta kaliberista muokatut donitsihylsyt 260 hylsyihin niin ongelmat loppui siihen. Vaihtoehtona on soravata tai kalvaa donitsi pois kaulan tyvestä, tätä voi joutua tekemään muutaman kerran hylsyn elinkaaren aikana vaikka käyttäisi kaliberiin tarkoitettuja hylsyjä.
Kylätason ampuja

jartsu

Mitä väljemmäksi supistat hylsyt, pesään nähden, sitä varmemmin saat donitsin.

HJu

Onkos donutilla mitään väliä jos luoti jää sen etupuolelle hylsyssä?
Terveisin,

HJu

jthyttin

Jos pesän kaula on niin väljä että hylsyt voi muokata isommalla reiällä olevasta (tässä tapauksessa 308 -> 260) häviää suurin syy donitsin muodostumiselle.

Kun alkuperäistä hylsyn kaulaa siirtyy osaksi hartiaa, ei sieltä ole heti puskemassa paksumpi materiaali donitsiksi.

Ja tietysti jos kaulat sorvataan muutoksen jälkeen, ollaan tilanteessa jossa donitsin muodostumiselle on hyvät edellytykset.

jartsu

Lainaus käyttäjältä: HJuOnkos donutilla mitään väliä jos luoti jää sen etupuolelle hylsyssä?

Vaikee sanoa, jollei siihen tule turpulenssia.

Koheltaja

Omien kokemusten perusteella donitsi ei haittaa jos luoti jää donitsin etupuolelle. Myös väljällä kaulalla olevissa pesissä pieni donitsi ei vielä tee merkittävää eroa käyntiin, mutta jos kaulavälykset menee pieneksi donitsin kohdalta niin käynti voi olla mitä tahansa.
Kylätason ampuja

jsr85

https://youtu.be/5y9vKy1tfsY">https://youtu.be/5y9vKy1tfsY

JR
<t></t>

HJu

Itse olen pyrkinyt 284 Winissä lataamaan patruunat niin pitkiksi että 6,5-284 Lapuan hylsyihin 1. laukauksella ilmestyvä donitsi ei haittaa tai ainakaan kosketa luotia. Eikä se "minun mielestä" ole haitannut mutta piippuakin on 700mm ja N560:stä palaa hylsyn täydeltä joten pienet tarkkuusmenetykset ei minun taidoilla varmaan edes näkyisi tauluilla.

Jossain Heavy Varmint 6mm PPC:ssä tasaperäluodeilla tuo donitsi voi oikeastikin vaikuttaa tarkkuuteen. Tuossa minun torrakossa sen verran reipas rekyyli että pienet tarkkuuserot hukkuvat yleiseen kohinaan.
Terveisin,

HJu

Perkeleen_Luoma

Kaksi helppoa keinoa. Ei supista kaulan tyveen asti tai pitää luodin perseen pois ongelma-alueelta.

Muita on kalvata hylsyn sisäpuoli tai sorvata kaulan ulkopuoli ja siivu hartian alusta.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

260

260:ssä taitaa vaan väkisinki mennä luoti hartian puolelle. En sitte tiiä meneekö tehdastikoissa, jossa vissiin pitemmät ylimenot? Muokatuissa hylsyissä donitsiongelmaa alkuun opetellessa, mutta väheni ku otti pienen lastun hartian alusta niiku tuos jo joku neuvoikin..
<t></t>

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: Perkeleen_Luomatai sorvata kaulan ulkopuoli ja siivu hartian alusta.

Näin tulee toimittua 223 hylsyjen kanssa silloin kun tulee kokosupistus hylsyille 4-8 latauskerran jälkeen, ohut lastu hartian kulmaan asti ja donitsi on poissa. Ekalla kerralla kaulasta 1-2 satkua pois koko matkalta ja sen jälkeen sorvi ottaa lastun pelkästään donitsin kohdalta. Kokosupistus pitää tehdä laajenninkaran kanssa että saa donitsin siirrettyä kaulan ulkopuolelle sorvausta varten.
Kylätason ampuja

FINZKI

Kaulasorvi pakkohankinta.

Mikä olisi edukas, mutta kuitenkin hyvä tuote?

Forsterilla ainakin jotakin on, RCBS:llä myös.

Sinclairin tuotteita pitää katella Brownellsin sivuilta kohtapuolin.

Koheltaja

Ei oikeastaan muuta väliä kunhan se on käsisorvi, trimmeriin tulevat kaulasorvit ei ole hyviä, poislukien Redding koska siinä pyörii hylsy eikä terät.

Mä tein itelleni muutaman sorvin ettei aina tarvii olla säätämässä ja vaihtamassa pilotteja :)

http://aijaa.com/ByVD2S">

Samalla tein akkuruuvariin adapterin hylsyille. Jollain valmistajalla oli vastaavan tyyppinen adapteri joten noitakin löytyy kaupasta.

http://aijaa.com/BE3N7Q">
Kylätason ampuja