Säädöt ja Pakkanen ....

Aloittaja Silent killer, joulukuu 12, 2005, 15:51

« edellinen - seuraava »

Silent killer

Ja sitten tuota vähän toisenlaista asiaa , kun täällä kotokulmilla on nyt virinnyt keskustelua tuosta asiasta että mikä on maksimi pakkas lukema millä vielä voi huoletta ruuvailla noita säätö torneja ???...

Kaverini on aika haluton napsuttelemaan -10 asteen pakkasella , väittää että säädöt eivät hyvää tykkää..Oliskohan teillä mitään sellaista "nyrkkisääntöä"  tuosta pakkaskelistä..onko se -10 , vai -15 astetta..itsekkin rupesin jo epäilemään kun toisaalta nuo tiivisterenkaat eivät kovin paksuja ole , ynnä koko mekanismi..

minä olen kyllä mennyt säätelemään pakkasellakin kun on vähän pakko tuulien takia..

Vaan olisi se parenpi tietää tämäkin asia , ei ole moinen asia todentotta tullut edes mieleenikään...miten on Zeiss/Hensun pakkas kestävyys ???.. :?:
terv: Silent Killer

MJ

Moi,

Kyllä Schmidt & Benderien, Zeissien, Hensoldtien, Nightforcien ja varmasti myös Leupoldien säädöt kestää aivan hyvin - 30 / -25 - +50 / +55 Celsiusasteen käyttölämpötilat hienosti. Muistaakseni NATOn suosittelemat milspeksattujen tähtäinkiikareiden käyttölämpötilat ovat noin -20 - +50 Celciusastetta, joten pelivaraa em. tähtäimistä kyllä löytyy.

Itse asiassa Zeissit, Hensoldtit ja Schmidt & Benderit (sotilastähtäimet) testataan NATOn MIL-STD-810C standardien mukaan. Näiden standardien perusteella suoritettujen testien mukaan em. valmistajien tähtäimet kestävät -55 - +100 Celsiusasteen lämpötilavaihteluita.

Kts. MIL-STD-810C vaikka täältä:

http://abbottelectronics.com/engineer/env_std.htm">http://abbottelectronics.com/engineer/env_std.htm

Joten enpä murehtisi turhasta etenkään jos käytössäni on Schmidt & Benderin, Zeissin, Hensoldtin sotilastähtäin ja tuskin myöskään jos käytössäni on Nightforcen ja Leupoldin sotilastähtäin.

Toivottavasti tämä auttoi.

Carpe Diem,

MJ

Silent killer

No varmasti auttoi MJ.

Kiitti vaan , Ja melkein minä tämän tiesinkin  , mutta en ollut ihan sitten 100%:sen varma. joten kysyin....

Ja pääasia että saan nyt "taisteluparini" vakuuttuneeksi myös että ei turhia pelkää ropata säätöjä....

Toisaalta ymmärrän hyvin jos tietoa ei ole niin kalliin putken hajoittaminen tiedon puutteen takia on jo melki laitonta.... :cry:
terv: Silent Killer

J.M.N.

Omasta putkesta häviää kovilla (yli -20) pakkasilla napsut, eli ääntä ei kuulu eikä napsuja "tunnu" mutta ristikko kyllä siirtyy niinkun pitää.

En tiedä jäätyykö siellä joku vaseliini vai mikä on synä.

Koheltaja

Benderi on pelittänyt loistavasti -28 asteen pakkasilla, säädöt tehtiin rukkaset kädessä ja naksut tuntui selvästi ja korjaukset piti kutinsa.
Kylätason ampuja