6.5 x 67 ...alikalinaa

Aloittaja SH, marraskuu 01, 2005, 09:25

« edellinen - seuraava »

Peltsu

Aiemmin kun ammuskelin enemmänkin niin tuli tilanne eteen että olin pakoitettu valitsemaan miedompirekyylisen aseen. Aseen, jolla hoidin kaikki ammunnat. Siispä päädyin itse 6,5 milliseen hyvien luotien takia.  7 mm oli vaihtoehto, mutta luotivalikoima oli aika aneeminen.

Miksikö pakoitettu ? vaikutti että olkapää alkoi oireilemaan rekyloinnista.  Ynnä rupesi parista liipasinkäden sormesta katoilemaan tunto ammunnan aikana.

Sämpy

Mikä ihmeen muotivillitys se Koheltajalla on tuonne over-bore-suuntaan?  :shock:   Poltteletko vielä mäkisiä 300Lamalla vai onko seppä vaihtunut?

Tuskimpa noitten 6,5 millisten perään on senkummempaa villitystä, se nyt on vaan siinä kuusmillisten ja kolmikymppisten välissä ainut väljyys johon Suomesta saa helposti kaikenlaisia luoteja, lähinnä kuitenkin Scenar halvalla hinnalla taitaa olla pitkän matkan ampujia kiinnostava seikka. Ja se että miedolla rekyylillä saa lentoradan joka panee kampoihin isommille kauaskin. Monelle taitaa myös tuo .30-väljyys olla niin koluttu aihe, että pitää kokeilla, että tuntuuko se tiukka reikä paremmalta  :wink:  ja edellä mainituilla perusteilla sitten perustellaan hankinta, ensin itelle, sitten muijalle ja sitten ratakavereille.

kampsa

antaa poikien kokeilla,, siitä se tieto karttuu.

on ihaN ERI ASIA jos joku kertoo miten jokin asia on kun että sen itse kokeilee?

ite pysyn 7mm kalibereissa vaikka luotivalikoimat ovatkin kohtuu pienet, mutta toisaalta saa kyllä sitten varsin hyviä luoteja.

edellä mainittu 180grs vld on sikäli ongelma että ei oikein löydy hylsyä jolla sille saisi irrotettua kohtuullisesti vauhtia?

siksi itse suosin 168grs vld:tä joka on wsm hylsyyn aika sopiva.

saatavuus ja hinta suomessa on pieni ongelma kuitenkin,,

luodin putoama 1000m:llä 616cm, eli 66cm vain enemmän kuin alussa mainitulla 338 koeaseella,, ja taatusti pienemmällä rekyylillä ja ampuma mukavuudella siinä kohden,,

seuraavaksi testiin tulee a-max joka on huomattavasti huokeampi luoti ja saatavuus parempi, eikä arvotkaan ole hullummat 162grs ja bc .632

tarkoitus saada aikaan huokeahko harjoitus patruuna tms,,

saa nyt nähdä.
\"asialliset hommat aina hoirethan,vaikka muuten eletäänkin kuin siat pellos\"

Koheltaja

Tuli kiireessä kirjoitettua hiukan epäselvästi. Tarkoitus ei ollut mollata 6,5mm millään tavalla vaan kommentti muoti ilmiö tuli siitä että tällä foorumilla on otsikkojen perusteella 6,5mm ollut esillä aika paljon. Tarkoitus oli laittaa hymiöt sinne muoti ilmiön perään mutta ne nyt sattui unohtumaan  :wink:

6,5mm edut on tiedossa niin pitkällä matkalla kuin siluetissa joten se siitä aiheesta.

Itse pidän aseen ominaisuuksissa tehosta ja suorasta lentoradasta niin että piippukin kestää kohtuu hyvin, tästä syystä oma valinta on .30 kaliiberinen ase kohtuullisen kokoisella hylsyllä esim. WSM.

Se 300LM on kokonaan toinen tarina ja jonkin asteinen tutkielma josta saatan vielä jonain päivänä tehdä aikani kuluksi väitöskirjan  :D

P.S tällä kertaa kyse ei ole mun omasta 300LM:stä vaan yhteistyökumppanin aseesta jonka kanssa ollaan häärätty isohylsyisen/suoralentoisen projektin kanssa vuoden päivät. Saattaa olla että siitä vielä poikii jotain tai sitten ei, aika näyttää mihin suuntaan kupit kallistuu 300LM tai 7mmLM Koheltaja Improved projektin suhteen  :wink:
Kylätason ampuja

tanni

6,5mm luoti 300 Win Magin hylsyyn? Sehän on 264 Win Mag, keksitty vuonna 1958.

ta-metkuvja

300wm hylsy on pidempi kuin 264wm  264wm hylsyja saa 7 mmrem magista helpolla

tanni

No juu, onhan se 300:n hylsy marginaalisesti pidempi, vaan voisi sen silti siitäkin tehdä... tosin helpointa on käyttää 264 Win Magin hylsyä :wink: !

Joo, mulla on 264:nen. Pitkän matkan metsästysase, jolla on ammuttu suurriistaa noin 400 metrin matkalta (laskettu yhteen 4 peuran ja 2 hirven ampumamatkat...)!