Mitä kiikaria suosittelette metsästykseen?

Aloittaja MasaYards, heinäkuu 16, 2005, 22:15

« edellinen - seuraava »

MasaYards

Elikkä tarvis hommata kiikari  jolla pärjään sekä hirvimetsällä, että linnunpyynnissä ja hämärässä kyttäämisessä. Tarkotus olisi myös alkaa harjoitteleen teeren tiputusta joltain 300m matkalta. Olen katsellut tuota S&B Zenith 2.5-10x56mm, mutta epäilen tuota maks. suurennosta noille pitemmille matkoille. Pärjääkö tuolla 10x? Ja mitäs ristikoita suosittelette, onko mil-dotille mitään käyttöä metsästyksessä?

JpL

Ei mil-dot käyttökelvoton metsästyksessä ole. Sillä voi mitata etäisyydet tunnetun kokoiseen maaliin. Eiköhän perusmalliksi kävisi jokin Swaron, Zeissin tai S&B:n 3-12X56, sillä pystyy ampumaan jo aika kauas, toinen vaihtoehto, jos haluat enemmän suurennosta/tai ammut pidemmälle ja etkä tarvitse pientä suurennosta esim. puskahirvelle, kokeile Zeissin tai Swaron 6-24X50/56.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

tavan ampuja

Itselläni oli sama ongelma ja täydellinen ratkaisu oli IOR 2.5-10X42IL MP8 eli pieni suurennos ja iso. Sormin säädettävät säätötornit eli matkan mukaan säädöt nopeasti. Ei parallax säätöä, lintumetsällä ja nopeassa tilanteessa vain haitta.  MP8 ristikko valaistuna tarjoaa erillaisia tähtäysvaihtoehtoja ja mikä tärkeintä ristikko ei peitä tähtäysaluetta jne..

Eli jos haluat lisäksi vielä hämärä ominaisuuden niin ota IOR 56 ta 50 objektiivillä niin eiköhän hämäräominaisuuksia löydy pärjää hensulle ja muille mutta hinta silti kohtuullinen..

PS 3kk etsin itse parasta kiikaria samaan käyttöön ja päädyin tähän IOR.iin enkä kadu..

JpL

Joo. Totta. Itselläni on IOR 9-36X56 MP-8 ristikolla ja se ON pätevä laite, jos koko ei haittaa. Tuolla pienemmälläkin pärjää varmasti.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

ESu

Joko

SB 1,5-6x42 Zenith

tai

SB 2,5-10x56 Zenith.
===============

-ESu

Silent killer

Lainaus käyttäjältä: MasaYardsElikkä tarvis hommata kiikari  jolla pärjään sekä hirvimetsällä, että linnunpyynnissä ja hämärässä kyttäämisessä. Tarkotus olisi myös alkaa harjoitteleen teeren tiputusta joltain 300m matkalta. Olen katsellut tuota S&B Zenith 2.5-10x56mm, mutta epäilen tuota maks. suurennosta noille pitemmille matkoille. Pärjääkö tuolla 10x? Ja mitäs ristikoita suosittelette, onko mil-dotille mitään käyttöä metsästyksessä?

Riippuu kivääristäkin..Jos käytössä on lintukivääri , mutta oletan että sinulla on hirvikaliberi..optimaalinen hämäräluku saadaan 8x56 suurennoksella , jotkut käyttävät isonpaa , mutta se on turhaa.

Laatukiikarilla ( S&B , Zeiss , Kahles , Swarowski )..300:n metrin matkalle on paras  ,pelkkä DOT , mutta ei taas hämärässä , kun taas hämäristikko on niin suuri että esim : 300:n matkalla maali ( teeri ) kyllä hukkuu ristikon taakse. Itse käytän ison riistan pyyntiin n.s. pikku Swaroa , ja sitten lintu jahdissa Swaron mallia 6x24x50 , tietysti pikajalat on oltava

Ja taas sitten TA_ammunnassa Zeissin 6x24x56 MIL-DOT ristikolla.

Kallis "rojukasa" tämä on .mutta jos laadusta tinkii niin sitten tinkii myös saaliista , olen sen todennut jo aikoja sitten.
terv: Silent Killer

MSa

"Mitä kiikari suosittelette metsästykseen?"

==> S&B 1.5-6x42mm Zenith FlashDot #7-ristikolla.

- kuin Aimpoint 1.5x zoomilla ja superkirkkaalla valopisteellä

- hämäräsuorituskykyä riittävästi käytännön metsästykseen

- hiusristikko ja 6x zoo riittää latvalinnustukseenkin

Jos joutuisin valitsemaan VAIN yhden kiikarin, jolla pitäisi hoitaa linnut, peurakytikset ja hirvijahti, niin valinta on mainittu S&B.

Joku voi kysyä, että miksi ei Zeiss Varipoint 1.5-6x42. Vastaus: Zeissin Varipoint ristikoista puuttuu hiusristikot ==> optimoitu ajojahtiin.

MSA
[url=https]

JpL

MSa: Toi kyseinen Zenith on ollut kovasti tapetilla. Mikä siinä on erikoista?

MSa

JPL:

- kuin Aimpoint 1.5x zoomilla ja superkirkkaalla valopisteellä ==> erinomainen suurriistalle

- hämäräsuorituskykyä riittävästi käytännön metsästykseen ==> riittävä kytikseen

- hiusristikko ja 6x zoom riittää latvalinnustukseenkin

- kompakti ja siisti design sekä vielä kaupan päälle S&B.

Eiköhän siinä sitä jo ole.

MSA

P.s. Samainen tähtäin tänään 9,3x62 hirviluotilataustesteissä suoritutui noin 30-50mm kasojen tekemisestä hyvin 141m matkalla. Montaa testanneena voin sanoa olevani tyytyväinen.
[url=https]

MasaYards

Kiikari pitäis uus saada entisen hajonneen halppiksen tilalle, ja olen tässä nyt katsastellu noita vaihtoehtoja, jonkin aikaa. Olen kallistunut Zeiss Victory Diavari 3-12x56mm valaistulla mil-dot ristikolla. En ole aiemmin ampunut mil-dotilla ja kiinnostaa opetella.

Saako muuten kys. kiikarista sammutettua tuon valaisun kokonaan? Tuossahan käsittääkseni tulee myös jonkinlainen BDC mukana, mutta mille cal.? kumpi on parempi et. mittauksessa ristikko 1 vai 2 tasossa, vai onko maku asia?

Suurimmaksi osaksi putkea tullaan käyttämään latvalinnustuksessa ja kytiksellä joten ehkä se 6-24X56 olis myös hyvä, ehkä parempi, mutta se hirvenpyynti... suurimmaksi osaksi itsellä tapahtuu koiran haukusta, mutta sitten on se seuran pakollinen pahe: ajopyynti, johon toi 6-24X56 ei varmaan oikein sovellu. Sit taas 3-12X56 on huomattavasti kevyempi, käytetään kuitenkin asetta jota pitää jaksaa kantaa joskus useita päiviäkin kestävillä reissuilla, muiden varusteiden lisäksi.

Kertokaa mielipiteitä ja ehdotuksia, jos tulee jotain mieleen. Nyt olis tarkoitus hankkia kiikari jolla luultavasti pärjään hamaan tulevaisuuteen ja ehkä innostun syvemmin TA-toiminnasta, valmis ja käsittääkseni melkoisen hyvä aseaihio siihen kyllä jo löytyisi vintin perukoilta ...

JpL

Saa valon kokonaan sammutettua jos haluaa. Valaisevissa kiikareissa on aina kirkkauden säätö 0-eteenpäin. Omassa IOR:ssani on säädöt nollasta seitsemän-asteiselle kirkkaudelle, 7 on kirkkain ja näkyy tosi hyvin. Nollassa ristikko on pimeä.

Vähän makuasia ja mihin tottuu etäisyyden mittauksessa käyttämään.

Ensinnäkin käytettävät ampumamatkat ratkaisevat jotain. Jos matkat ovat vaikka 30-300 metriä, on pienemmäksi suurentava kiikari parempi. Kuitenkin:

Ensimmäisen (first focal plane) kiikari on sellainen, että ristikon koko pysyy samana suhteessa maaliin, eli ristikko "suurenee" suurennoksen mukaan ja tuo kahden mil-dot - pallon väli on joka suurennoksella aina 10cm/100 metriä. Benderin kiikarit on tehty usein näin.

Zeissin Second focal plane - eli ristikko toisessa pisteessä, on sellainen, että ristikko on oikeassa suhteessa kiikarissa 3-12x56 maksimilla 12, eli kahden pallon väli on 12 kertaisella 100 metriltä 10cm. Jos säädät suurennoksen 6 kertaiselle, ristikon koko puolittuu, eli kahden pallon välillä 20cm/100metriä.

6-24X56:ssa Zeississä ristikon pallojen väli on 10cm/100metriltä 12 kertaisella suurennoksella, 24 kertaisella suurennoksella 5cm/100metriä.

Linnustukseen pidemmälle matkalle 6-24 käy oikein hyvin, mutta tiheämmässä maastossa hirvijahdissa voi tulla hankaluuksia, kun suurennosta ei saa 6Xpienemmäksi. Itse sanoisin käyttökelpoiseksi siksi - jos siis nimenomaa on valittava näistä kahdesta - 3-12 kertaisen, koska silläkin ampuu linnut latvaan hyvinkin 300 metriin, ja 3X suurennos menee vielä hirvijahdissakin lähietäisyyksillä.

Mutta ettei asia olisi ihan näin joko-tai, niin toi 2.5-10 S&B Zenith saattaisi olla sulle se oikea, vaikka niitä ei tietääkseni saa mil-dottina (vai? korjatkaa jos olen väärässä). Ero 2.5 kertaisella ja 3 kertaisella suurennoksella on aika minimaalinen, erot 10x vs. 12x jo erottaa. Näkökulmakysymys. Zeissin tai Benderin otat, niin huipun saat.

Myös uudessa ASE & ERÄ:ssä oli artikkeli uudesta Kahlesin kiikarista, jossa on säätörumussa säädettävät merkit eri etäisyyksille.

(En tiedä ko. kiikarista mitään, paitsi että Kahles on myös erittäin laadukas putki.) Kyse on uudesta CSX-sarjasta, jota sai 1.1-4x24, 1.5-6x42, 2.5-10x50 ja 3-12x56 kokoluokassa. Valolla nämäkin. Hinnat jossain 1600 euron tietämillä isoimmassa.

Itse pidän IOR:n MP-8 ristikkoa Mil-Dottia parempana etäisyyden arvioinneissa.

ESu

Lainaus käyttäjältä: MasaYardsKertokaa mielipiteitä ja ehdotuksia, jos tulee jotain mieleen. Nyt olis tarkoitus hankkia kiikari jolla luultavasti pärjään hamaan tulevaisuuteen ...

Tässä mielipide (uudelleen):

Joko

SB 1,5-6x42 Zenith

tai

SB 2,5-10x56 Zenith.

Hyvä optiikka korvaa aivan älyttömiä suurennoksia.

Kevyitä.

Säätönamiskat ylihyviä.

Soveltuvat mielestäni kaikkiin listaamisi tarkoituksiin.
===============

-ESu

tavan ampuja

Oliko kyseisessä Zeissin mallissa käsin säädettävät tornit..? Muista todennäköisesti linnustushommissa etäisyysmittari tulee saamaan kovan suosion,  eli käsin säädettävät säätötornit jne..

PS joku väitti että tuulen jälkeen aseenkalistuskulma vaikuttaa eniten osumapisteen siirtymiseen..Onko näin..?  :lol:  Jos on, elä ota 56, jos et välttämättä tarvitse, se  nostaa kiikaria vielä ylemmäs ja kulmavirhe kasvaa..

HJu

Zeissin 3-12 -malleista sellainen muistutus että jos kyseessä ei ole FINDOT-malli niin korosäätövaraa on aika heikosti. Metsästykseen toki riittävästi mutta TA-toimintaan sitten heikommin. FNDOTissa taas ei ole valaisua.

Suosittelen hankkimaan metsästykseen metsästystähtäimen ainakin isomman riistan osalta. Suurin osa TA-tähtäinten kalliista ominaisuuksista on lähinnä turhia hirvijahdissa.
Terveisin,

HJu