Kiikarinjalkojen asennusongelma...

Aloittaja JpL, syyskuu 11, 2005, 11:58

« edellinen - seuraava »

JpL

Mulle tulee nyt uusi kivääri Tikka 55:sen lukkorunkoon. Picatinny kiinnitetään kahtena erillisenä palana Tikan 17mm kiskon päälle, molemmat parin sentin pätkät tinalla juottamalla ja kahdella pultilla per kappale - tulee hivenen kevyempi kuin Sakon adapterilla. On pakko tingata mahd. monesta kohdasta, koska tuo Shilenin aihio on  raskas vaikka onkin uritettu.

Ongelma on siinä, että (jälleen kerran) väänsin kiikarin kiinni renkaisiin hieman liian kovaa, enkä tiedä, saanko niitä irti - siis kestävätkö nuo kuusjakoloruuvin reiät. Miten saan kiikarin renkaat irti kiikarin rungosta siten, ettei ne reiät petä pyöreiksi? Yksi jippo olisi tietysti käyttää hyvin ohutta - ja pientä rälläkän kulmaa, leikata ruuvit poikki, mutta taitaa mennä vähän liian rajuksi?
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

mksaarel

Tuttuni irroitti omista optilock:eistaan renkaan puoliskot poraamalla kolmen millin terällä nylppääntyneiden kuusiokoloruuvien kannansuunnasta. Jos et ole vielä saanut koloja pyöreiksi niin kokeile HYVÄLLÄ kuusiokoloavaimella.

JpL

Täytyypä testata...
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

HJu

Jos ruuvit pitää katkaista niin Dremelillä on niin ohuita laikkoja että pitäisi mahtua väliin. Sakon Optilockien metalla on sen verran pehmeää että sen muotoilua Dremelillä on helppoa.

Kuusiokoloavain pitää saada pohjaamaan ruuvin koloon hyvin. Siihen auttaa pieni naputtelu esim. ruuvarin kahvalla kuusiokoloavaimeen ennen kuin alat vääntelemään mitään. Aivan olisi hyvä olla viimeisen päälle laadukas eli mittatarkka ja kovaa tavaraa.
Terveisin,

HJu

JpL

Käykö toi tavalliseen rälläkkään - siis onko sen kokoisia, että?

MVe

Useimmiten nuljaantuneen kuusiokolruuvin saa auki käyttämällä sopivan kokoista torx avainta (useampi hampaista mallia, en muista tyyppimerkintää juuri nyt). Sopivan kokoinen torx varovasti vasaralla naputellen avaintilan pohjaan saakka ja suurella todennäköisyydellä aukeaa.

MVe

Koheltaja

Käyt kaupasta ostamassa laadukkaan kuusiokolosarjan, tässä ostoksessa hinta yleensä määrää laadun. Sitten käyt autotarvikeliikkeestä hakemassa venttiilihiomatahnaa. Kotona dippaat kuusiokoloavaimen pään hiomatahnaan, laitat avaimen kuusiokoloruuviin niin että se menee pohjaan ja avaat ruuvin.

Mielestäni mikään ei ole niin onnetonta tumpelointia aseiden korjausten/asennusten kanssa kuin se että niissä käytetään ala arvoisia työkaluja. Jopa asevalmistajat syyllistyvät tähän ja laittavat onnettoman pehmeitä kuusiokoloavaimia kiikarin jalkojen mukaan, yritä siinä sitten tehdä niillä asianmukaisia asennuksia.

Siinä suhteessa nämä "lakritsiavaimet" on hyviä ettei niiden kanssa saa kierteitä korkattua koska ne joko taipuvat mutkalle tai luiskahtavat ruuvin kannassa  :wink:
Kylätason ampuja

JpL

No niin. Neuvonantajien runsaus tuo menestyksen.  :wink:

Lähdenpäs tästä rautakauppaan.

HJu

Lainaus käyttäjältä: JpLKäykö toi tavalliseen rälläkkään - siis onko sen kokoisia, että?

Ei käy. Kiekon halkaisija noin 20mm.  Suosittelen ohutta rautasahan terää joita saa esim. harrastusliikkeistä jos tuota Dremeliä ei saa mistään edes lainaksi.

Hyvät avaimet on toki paikallaan mutta yleensä perusongelma on näissä tee-se-itse asennuksissa että kunnon työkaluja ei ole entuudestaan eikä niitä raaskita ostaa.
Terveisin,

HJu

JpL

Pelottaa toisaalta toi rälläkän käyttö kun runkoputki on lähellä. Onko olemassa esim. raudan sahaamiseen sopivaa teräslankaa? Sillä voisi saada kaikkein siisteimmän jäljen.

Ps. Keltaisessa Pörssissä yksi kaveri myy Sakon Super Match-patruunoita kaliiperiin .308 55cnt / Kpl. Niitä on sillä parituhatta. Ilmeisesti tuo Sakon Match patruuna on tarkka käymään, luotina Sierran 12.3 grammainen tarkkuusluoti.

SO

Sitten kun se ruuvinkanta on jo mennyt melkein pyöreäksi niin voi timanttiviilalla tehdä match-tiukan millisen kuusiokoloavaimen tuumasesta avaimesta ja naputtaa se tiukkaan siihen ruhjottuun kantaan. Joskus saa kannan pyörähtämään kun tikkaa pienellä pistepuikolla ruuvinkannan ulkokehälle niin että suunta on tietysti vastapäivään.

john

Joo ihan hyviä vinkkejä tullut... mutta.

Muljahtaneet kannat lähtee leikiten auki

Käytän duunissa tota tuotetta AINA kun kyseistä ongelmaa ilmenee.

Aivan uskomaton tuote. Maksaa n.50-60e, karkee heitto.

Käytetään vaurioituneiden ja loppuun kuluneiden ruuviliitosten, poranterien,

kuusiokoloruuvien, istukoiden jne. purkamiseen.

Käytetään ruuvitaltoissa, jakoavaimissa, hylsyavaimissa, kuusioavaimissa, pihdeissä

jne. Auttaa työkalujen (myös suurinopeuksisten) kiinnipysymistä istukassa.

Antaa 500% suuremman vääntö- ja otemomentin (testimenetelmä NFT51-

107/110).

Sisältää teollisuustimantteja ja boorikarbidia.

http://www.scantech.tm/Finland/index2.html">http://www.scantech.tm/Finland/index2.html  ->tuotetiedot->Diamond Grip