Picatinnyn nostaminen?

Aloittaja JpL, kesäkuu 12, 2005, 21:34

« edellinen - seuraava »

JpL

moro kaikki. Tarvitsen pienen vinkin: Miten Picatinny-kiskollisen kiikarinjalan saa nostettua siten, että se pysyy paikallaan luotettavasti? Mulla on kisko sen verran näköjään takakenossa, että takimmaista jalkaa täytyy jollain konstilla nostaa. Kertokaa ihmeessä jos tiedätte vinkkejä.

Kiitän etukäteen.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

JpL

Eikö kukaan? Voiko esim. Jalkaa nostaa laittamalla jonkin metallinpalan alle tms?
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

WELHO

En tiedä millainen kiinnitys sinulla on siinä kiskossa :?: , mutta voit tehdä 0.1-0.2 pellistä prikkoja ja kokeilla välillä onko suoristunut.
Metsästysmielessä tapahtuvan ampumisen viehätys riippuu siitä onko oikealla vai väärällä puolella

HJu

Jos kisko on takakenossa niin vaihtoehdot on aika vähissä.

Joko kisko kallistetaan etukenoon (voimalla tai asentamalla sen uudestaan) tai sitten pitää kikkailla renkaiden kanssa. Jos käytetään 1" tai 30mm runkputkea niin homma on helppo, Tikka Tacticalin jalat ja takarenkaan ja jalan väliin sopivaa prikkaa. Jos puhutaan 35mm runkputkesta niin aseseppää tarvitaan.
Terveisin,

HJu

JpL

Kiitos. Päädyin lopulta seuraavaan: Otin kiskon irti lukkorungosta, vetäisin hiljalleen rälläkällä lievään etukenoon Picatinnyn ja takaisin kiinni ja tarkistus. Vielä varmistaakseni kiinnityksen sopivuuden tsekkasin useampaan kertaan piipun kautta. Lisäksi tein poralla picatinnyn takimmaiseen ruuvinreikään soikean, poikittain olevan aukon, johon mahtui kookas kuusjakoloruuvi, jonka jälkeen kiskon takaosa liikkui vähän oikealle ja vasemmalle. Pistin araldiittia väliin ja säädin sivusäädön siten kohdalleen, että kiikarin sivusäätöasetukset oli tasan puolessa välissä ja sitten ruuvit kireälle. Samalla laitoin vielä niin, että noin 90% korosta on tehty suoraan jalkaan, eli saa maksimaalisen hyödyn kiikarin omista säädöistä. Jätin jotain 20 napsua säätövaraa ylöspäin koska säätö ei kannata olla ääriasennossa eikä piipusta katsominen ole ihan tarkka määre.

Eikö noihin saisi sellaisia jalkoja, joissa olisi säädöt ruuveilla. Olisi kätsää ei tarvitsisi vehdata...

Ps. Jos joskus alatte tekemään samoin, olkaa varovaisia tuon etukenon kanssa. Sitä tarvitaan vain todella vähän. Jos teillä on vaikkapa 15cm kisko jossa on kaksi ruuvia kymmenen sentin välein, takimmaiselle riittää vain yhden millin korotus - on muuten vaikea tehdä tasaiseksi rälläkällä ja vielä vaikeampi Nagantin runkoon, jossa kisko on kiinni lukossa 5 sentin matkalta, hommaan meni puolipäivää ja lukematon määrä kirouksia... :lol: