Täyssupistetun hylsyn kiinnijuuttumisongelma

Aloittaja VilleV, elokuu 14, 2011, 20:22

« edellinen - seuraava »

VilleV

Terve kaikille!

Tällä kertaa olen törmänny seuraavanlaiseen ongelmaan ja pyydän teitä valaisemaan tietämätöntä:

Täyssupistan 6,5 x 55 SE hylsyt LEE täyssupistusholkilla, ja olen pyrkinyt noudattamaan Esa Paanasen antamaa ohjetta supistusasteen määrittämisestä. Ohje kuuluu kutakuinkin niin, että niin paljon supistetaan, että lukon alastyöntövaiheessa tuntuu pieni vastus. Ongelmani onkin se, että vaikka supistan 100 hylsyä juuri tuolla supistusasteella, saattaa puolistakin hylsyistä tulla sellaisia, että pelkän hylsyn kun syöttää aseeseen ja iskee lukon kiinni niin vastus on huomattavasti suurempi kuin edellisen ja tätä seuraa hylsyn jumiutuminen aseen sisälle. Hylsy lähtee aseesta kohtuullisella voimalla, joskus saattaa joutua auttamaan putsipuikolla. Ensinksi arvelin asian liittyvän hylsyjen venymiseen, koska en niitä ole trimmaillut. Mittasin siis tietyn määrän hylsyjä ja lajittelin ne pituuksien mukaan. Tämän jälkeen syötin hylsyjä aseeseen ja ei tehnyt eroa juuttumisen kannalta oliko hylsy ääripäästä taikka toisesta.

Joten kysynpä  taas kerran, että mitä minä en ole hoksannut tai teen väärin?

Kiitos kaunis
Arctic Snipers Ry

Facebook Arctic Snipers Public
Instagram @arcticsnipersfinland

Y-P

Sen enempää miettimättä sanoisin, että tuuppaa supistusholkkia puoli kierrosta syvemmälle puristimeen. Hylsy ahdistaa koska sen runko on venynyt ja hartialinja on siten työntynyt eteenpäin. Hartia siis törmää pesään ehkä kympin liian aikaisin, mikä aiheuttaa ahdistusta. Trimmaaminen ei näin ollen tähän auttaisikaan. Itse joudun runttaamaan lämärin hylsyt kolmen latauskerran välein body die:lla samasta syystä, muuten käytän vain pituudeltaan kolmen neljänneksen mittaista kaulasupistusta.
-Y-P-

MSa

Lainaus käyttäjältä: Y-PSen enempää miettimättä sanoisin, että tuuppaa supistusholkkia puoli kierrosta syvemmälle puristimeen. Hylsy ahdistaa koska sen runko on venynyt ja hartialinja on siten työntynyt eteenpäin. Hartia siis törmää pesään ehkä kympin liian aikaisin, mikä aiheuttaa ahdistusta. Trimmaaminen ei näin ollen tähän auttaisikaan. Itse joudun runttaamaan lämärin hylsyt kolmen latauskerran välein body die:lla samasta syystä, muuten käytän vain pituudeltaan kolmen neljänneksen mittaista kaulasupistusta.

YP:lle +1. Juuri näin. Lisäksi on huomattavaa, että jos prässissä (kuten monissa halpiksissa yleensä on) pienikin klappi yläkuolokohdassa ja hylsynpidintä EI ajeta aina supistusholkkia päin, niin on väkisinkin seurauksena epätasaista supistusta.

Normi aseen ja patruunapesän ollessä kyseessä, supista suoraan kokonaan. Tai ainakin sen verran YP:n ehdottamalla tavalla enemmän että yksikään hylsy ei jumita pesään. Todennäköisesti vaikka kokosupistaisit holkkia päin, niin et huomaa merkittävää eroa käynnissä.

MSa
[url=https]

VilleV

Noniin, loogistahan tuo on. Kiitoksia teille avusta, koitetaan josko näillä lähtisi taas.
Arctic Snipers Ry

Facebook Arctic Snipers Public
Instagram @arcticsnipersfinland

Mooseberry

Tuo pienen vastuksen tuntuminen lukkoa suljettaessa on suhteellinen käsite. Itse olen lataillessa tehnyt jos jonnin moisia hifistely kokeiluja, joilla yleensä en ole saavuttanut toivottua hyötyä. Puoli kierosta lataus-holkkia kiertämällä tehdään niin suuri muutos supistuspituuteen,että mennään jo lähelle täyssupistusta. Omassa 42 trg:ssä saa aikaiseksi tuon pienen vastuksen lukkoa suljettaessa kun hylsyn pidin jo vastaa latausholkkiin supistuksessa ja vastus kampea painettaessa tuntuu, tämä on lie aika lähellä täyssupistusta. Kokeilin tuon supistuspituuden seuraavalla metodilla, lukko puretaan ja supistettu hylsy patruuna pesään, kun lukosta päästää irti pitäisi kammen pudota omalla painolla noin puoleen väliin ja sormella kevyesti painaen lukko sulkeutuu. Holkin lukitus ruuvi kiinni liimalla jatkossa kaikki pitäisi olla valmiiksi kohdallaan. Mutta ei, nyt kuitenkin riippuu siitä kuin lujalle supistusholkin puristimeen vääntää kiinni, jääkö vastaavalla menetelmällä kokeiltuna lukon kampi yläasentoon vai putoaako se pohjaan asti. Täytyy varmaan ottaa momenttiavain käyttöön jos supistuspituuden haluaa hifisti kohdilleen. Mutta niin kuin alussa totesin en tälläkään kokeilulla ole löytänyt tarkkuuteen merkittävää vaikutusta.