Piekkarin optiikka, osa 2

Aloittaja heikkiv, elokuu 18, 2008, 12:18

« edellinen - seuraava »

heikkiv

Eli uuden piekkariprojektin myötä tulee uudet optiikkakysymykset. Tällä hetkellä rugeriaihion päällä tönöttää bushnellin 3200 10x40 mildotti, joka hintaansa nähden on oikein oiva kampe. Ongelmana on puuttuva parallaksinsäätö, piekkarilla tulee usein kuritettua kaikenlaista haittaeläintä ja etäisyydet saattavat olla varsin lyhkäisiä tähän tarkoitukseen. Välillä sitten taas pitää päästä ammuskelemaan pitempää matkaa joten vaihtoehtoina on joko kiinteä suurennos parallaksilla tai sitten variaapeli (parallaksilla:). Olen bushnell-fanipoikana himoinnut piekkarin päälle tuota uutta elite-sarjaa, pääasiassa 6500 2.5-16x42 mildottia joka tuntuisi speksien puolesta soveltuvan omaan käyttöön piekkarille erinomaisesti. Jossain vaiheessa kaappia katsoessani mietiskelin että pitäisiköhän sitä jotain muutakin vaihteeksi kokeilla kuin bushnellia, joten onko arvon raadilla ehdotuksia ja/tai kokemuksia tuosta uudesta elitestä.

Toisaalta taas mitä enemmän jenkkifoorumeita selailee niin tekisi ihan kokeilun vuoksi mieli ostaa myöskin kovasti kehuttu tascon super sniper 10x42 side focuksella. En ole putkeen itse koskaan törmännyt livenä ja ainakin käyttökokemusten perusteella vaikuttaisi olevan ihan muusta puusta veistetty kuin tascot yleensä (hintaa myöten.)

Se on kyllä jännä miten piekkarointi on viime vuosina vienyt mennessään, suuren osan viikonlopuista tulee vietettyä tuolla maatilalla jossa piekkarointi on niin helppoa ja hauskaa ettei meinaa jaksa vaivautua radalle ulkoiluttamaan muuta arsenaalia ollenkaan :) Sen kun heittelee pahvit pitkin peltoja ja naksuttelee menemään. Eipä tuota tiedä vaikka käytön puutteessa nightforce kohta löytää itsensä piekkarin päältä :D

cz452

Mulla on cz452:n päällä kans tuo Bushnell elite 3200 10x40 ja oon ollu todella tyytyväinen. Aluksi olin iloissani napsuttetavista torneista, mutta nyt on huomannut että ne lähinnä nopeuttavat kohdistusta. Enemmänkin tulee katsottua taulukosta putoamat ja katsoo ne sitten asteikolle mrad:na. Jos niitä lähtee joka matkalle muuttamaan niin varmasti on solmussa hetken päästä. Vielä kun napsut on MOA ja ristikko mrad... Yksinkertaisuus on toimivaa.  Näyttää aika lailla pitävän ristikko paikkansa. Oletko muuten mitannut asteikkoa? Pitääkö radiaanit paikkansa. En ole vielä itse mitannut.