Main Menu

300 Norma Magnum

Aloittaja Long Range, joulukuu 28, 2022, 07:50

« edellinen - seuraava »

rum

Koheltajallahan niitä tais useampi piippu olla aikoinaan, ja taisivat antaa kovia lähtöjä?

HJu

300 Lämärin piipun tarkka&nopea elinikä oli luokkaa 700-800lks. 300 Win Magin piipun elinikä on noin 1200-1500lks. 300 Norma ja 300 PRC mennee aika samoihin tai alle. Alkaa maksamaan mutta harrastukset toki maksaa. 338-patruunat samoissa isäntähylsyissä (sama tilavuus) kestää ylimenokartion palamista tarkkana vauhtien liikaa kärsimättä noin 2000-2500lks tai enemmän.

Näissä luvuissa puhutaan tappilatauksista. Jos vähän höllää latausta, ei ammu piippua kuumaksi ja hoitaa kuparinpoistot hyvin niin piippu pysyy tarkkana pidempään mutta kuka sitä nyt kevytlatauksilla harrastaisi :-)

Kun ylimenokartio palaa niin tarkkuus voi pysyä hyvänä vielä pitkään mutta vauhdit armotta laskevat. Ruutipanostakaan ei loputtomiin voi kasvattaa. Siksi oman aseen vauhteja pitää seurata koska pitkillä matkoilla osumapiste alkaa väistämättä laskea lähtöjen hidastuessa. Ei varsinaista ongelmaa kun vauhtien laskemisen tunnistaa ajoissa ja huomioi koro- ja sivutuulikorjauksissa.
Terveisin,

HJu

MOj

Lainaus käyttäjältä: rum - joulukuu 29, 2022, 21:33
Mitä tuota Normaa haaveilee vaikka se uutuus onkin, laittaa suoraan 300LM:n niin saasen parikytä enempi lähtöjä-

Etuna Norman kanssa paremman piippuiän lisäksi on mahdollista ampua korkean bc:n solideita lipassyöttöisenä, kun lyijykielto tulee. Siis esim. TRG 42 aktiosta.

psk123

Olisiko suosituksia kenellä tuollainen 300NM piiputus kannattaisi teettää?

psk123

Onko tiedossa muita seppiä kuin Ensio keneltä löytyy 300NM kalvain?

psk123

Nyt on Norman kanki valmiina, mitä sille kannattais syöttää?

JPu

Lainaus käyttäjältä: HJu - joulukuu 29, 2022, 22:23300 Lämärin piipun tarkka&nopea elinikä oli luokkaa 700-800lks. 300 Win Magin piipun elinikä on noin 1200-1500lks. 300 Norma ja 300 PRC mennee aika samoihin tai alle.

.. mutta kuka sitä nyt kevytlatauksilla harrastaisi :-)
Esim. minä harrastan täyslatauksia ja luvut joista HJu puhuu, pitävät ainakin osittain paikkaansa, paitsi 300 Winmagn on minulla kestänyt ihan kovilla latauksilla sen 4000 laukausta ja antaa edelleen hyvää kasaa. Tuota kovempaa 300 LM kivääriä käytän vain kun on pakko osua kauaksi ja kovaa, jolloin sen piippuikä riittää kauaksi, laukauksia ei niin paljon tule. (ja nykyään kun en kilpaile, niin laukauksia tulee isommalla hyvin vähän).

Elikkä treeni kevyemmillä kalibereilla ja jopa niitä säästäen, isoin osa ihan ilmakiväärillä ja piekkarilla. Mutta kyky ampua kauaksi olosuhteet huomioiden edellyttää isommillakin jonkin verran treeniä ja siksi mulla 300 winmag palvelee tuossa.

Piippuikään vaikuttaa tosi paljon myös luoti ja tuossa 300 Lapuassa olen käyttänyt vain sorvautettuja täsmälleen ko. kivääriin tehtyjä pitkänmatkan luoteja ja vaikuttaa että niiden vähäisempi kitka piippua vasten pidentää piipun kestoa. Kivääri käy hyvin, ja laukauksia on nyt noin 400 takana.
JPu, TRG-300LM ja pari muuta