Berger & 6,5x55

Aloittaja Klpro, huhtikuu 11, 2012, 21:47

« edellinen - seuraava »

aop

Lainaus käyttäjältä: JantusOnko joku paukuttanu tolla 6,5x55:sella ja 140 grainisella vld:llä hirveä? Kannattaako harkita vai unohtaa?

match grade vld hunting on metsästysluoti! target on toinen juttu.

Jantus

Lainaus käyttäjältä: aop
Lainaus käyttäjältä: JantusOnko joku paukuttanu tolla 6,5x55:sella ja 140 grainisella vld:llä hirveä? Kannattaako harkita vai unohtaa?

match grade vld hunting on metsästysluoti! target on toinen juttu.

Juu kyllä sen tiedän mutta uskaltaako sillä hirveä töötätä?
Sig Sauer 205

T3 sport

Mä kyl kattosin siihen enempitarkotuksenmukasta. Woody, Oryx, Rhino.

Ei ole tullut (muutamia vinkkejä saatuani) Vld-huntingia kokeiltua. Olen antanut itseni ymmärtää että on aika räväkkä ja muotoutuminen vähän niinnäin, sellainen enempi varmintti...

Jos oikein hyvin sattuu, niin varmaan on tappavan vaarallinen ja hirvi löytyy parinsadan metrin säteeltä, mutta se marginaali... Helposti tulee pitkä jäljestys.

Jos tiedossa pitkiä peltopasseja, ottasin ennemmin 140gr Accubondin. Tarkka ja on pomminvarma ainakin peuraan ja kauriiseen. Siten miksei hirveenkin, ehkä ne isoimmat kuitenkin jättäisin sillä koittamatta.

T3 sport

Niin ja tuo Vld-target mennee sukkapuikkona (kuten yleensä muutkin tarkkuusreikäpäät) läpi. Ei hyvä sorkkajahtiin, pitkä marssi tiedossa 8) jollei nyt sitten keskukseen tai rankaan osu.

Jantus

Kiitos!
Sig Sauer 205

Klpro

Mites 120gr Bergerit ja N160? Tänään ensimmäinen kokeilu melko reippaalla annoksella ja ei 150m osunnalla voi kehua. Useampi metsästysluoti antoi parempaa osuntaa. Tosin sää oli melko haastava, mutta silti.
Tasco on parempi mitä kolmenollakasi.

Klpro

Joo..Alkaa tämä latu olla hiihdetty. Kokeilua kyllästymiseen saakka ja vertailun vuoksi Scenar aina samalla annoksella 150 metriin. Alakantissa oleva annos N160:llä lupasi vähän jo osuntaa Bergerillä, nopeus ainoastaan 795 m/s. Kaikki muut lataukset aina yhden karkulaisen ansiosta jättivät epävarmuuden laadusta. Scenar toimii vakaammin ja kasoissa ei karkulaisia ollut.

N140:lä nopeusluokassa 820-825 lupaavia kasoja, mutta ei mitään ilon aihetta. Jonkun muun aseessa ja ampumana voi tulos olla toinen, mutta minulla ei tämän parempaa.
Tasco on parempi mitä kolmenollakasi.

Haupitsi

Mulla 6.5x55se jossa 560mm piippu+äänenvaimennin. 140gr ja siitä ylöspäin ei toiminut ollenkaan, vissiin liian raskas. Hornadyn eld-m 123gr ja 130gr toimi tosi hyvin. Vauhtia oli n.820m/s ja käynti 0.3-0.5 moan luokkaa 4ls kasoilla 100 metriin. Optiikkana s&b 2.5-10x56 wanha metsästyskiikari. Tiedä sitten olisko paremmalla lasilla vielä kasa kutistunut, mutta kyllä tuolla pikkusorkkien ja -petojen kanssa pärjää.