kokemuksia 6.5-284:sta

Aloittaja mpmasa, elokuu 31, 2004, 10:48

« edellinen - seuraava »

mpmasa

Rakentelin kiväärin omaan käyttöön m-96 lukkorunkoon. Piippuna Mäkisen piippu Jalosen asentamana. Omavalmisteinen tukki ja petaus pala ala tak-85.

Patruuna kokeiluina on ollut speer TNT, Sierran 140gr MK, lapuan mega ja scenarit 7 ja 9 g. käyntiä TNT:lle noin 50 millin kantturoissa 300 metrille V3= 1020m/s. 7g scenari ollut 40 millin luokkaa (V3=980m/s) ja 9g 50mm 900m/s. mega kans 50 millin hujakoilla (V3 840m/s). Match kingillä ei oo tullut kuin 80 millin kasoja.

Lataus kokeilut ovat vasta suuntaa antavia vähäisten laukaus määrien ja tähtäin kiikarin huonouden takia. Helistimenä siis tascon 3-9x40. Käyntiä tulisi melko varmasti lisää kunnon putkella, mutta sen hommaus jää ens vuoden budjettiin.

Rage Of Fire

Itselläni on ####  hankittu 6.5-284Win jossa "ylipitkä" piippu.

piippua on 911,4mm eli 36"

itte kokeilin Lapuan Scenar 7g ja 9g, 3,5g latausta.

lähdöt oli kummallakin karvan alle 1000m/s mutta 300m radalla käynnin eroa en pystynyt erottaa kunnolla. kummatkin kasat alle 15mm

mutta aseen kehittäjä ja rakentaja sekä kunnon optiikalla he ampuivat X nimisessä paikassa 800 metrin radalla tuloksena alle 80mm kasan.

Mutta itse en siihe toistaiseksi kykene ilman uutta optiikkaa

### ja X on asianomaisten toivomuksesta haluavat olla anonyymeja.

JpL

Toi 15mm kasa on mahtava tulos. Saako kysyä, mikä aseesi tarkka kokoonpano on? Piiput yms?

J
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

Koheltaja

Taas herää kysymys että kuinka monta kertaa kyseinen kasa on toistettavissa?
Kylätason ampuja

MSa

Juuri näin Koheltaja,

15mm / 300m, 5ls/sarja, vaikka vain kolmesti päivän aikana = melkoiset raudat ja aika epeli ampujaksi.

:wink:

MSa
[url=https]

Koheltaja

Joo ja kasa-ammunnassa maailmanmestaruus  :shock:
Kylätason ampuja

JpL

Ööh.. kuulenko kateellisuutta? Mielestäni, jos joku pääsee tuohon nippuun, siitä saa olla onnellinen hänen puolestaan. Eikä sitä tarvitse toistaa kolmesti päivässä ;o)

J
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

Koheltaja

Tuurikasoilla ja aseen käynnillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa joten mielestäni on täysin turhaa elvistellä niillä muutamilla tuurikasoilla joita on sattunut tulemaan kun luodin vipotukset, aseen tärinät ja liipasimen nykäisyt on saatu kerrankin sattumaan kohdakkain...

Jos jollain tosiaan on niin hyväkäyntisiä aseita joista täälläkin saa välillä lukea ja radalla kuulla niin kannattaa ehdottomasti käydä plokkaamassa kasa-ammunnan maailmanmestaruus talteen, itse ainakin tekisin näin jos oma ase kävisi noinkin hyvin kasasta ja päivästä toiseen.

Se on aivan eri asia jos sama tulos on toistettavissa koska tahansa. Tästä asiasta olen paasannut aiemmin jo aivan riittävästi joten omalta osalta jätän vanhan kertaamisen tähän. Kateutta ei esiinny tuurikasoissa koska niitä on itsellekkin sattunut lipsahtamaan aina silloin tällöin.
Kylätason ampuja

MJ

Moi,

olen täysin samaa mieltä kuin Koheltaja ja MSa. Itse kullekin käy hyviä tuuri/säkä/onni tai miten nyt haluaakin asian ilmaista kasoja aina silloin tällöin. Itse en varmasti ammu millään aseella (vaikka olisi käsissä maailman tarkin kivääri) 15mm kasoja 300 metristä.

Satun onnekseni omistamaan erittäin tarkan .338LM custom-kiväärin, jolla yleensä pääsen jotain välillä 20-40mm 5 laukauksen kasoihin. Hyvänä päivänä joku sarja voi olla allekin tuon em. välin ja huonona päivänä huomattavasti isompi kuin em. väli, mutta yleensä pääse tuohon rangeen 20-40mm.

Jos taas ammun putkeen (yhtä soittoa samalta "istumalta" makuulta vaikkapa 15 laukausta (en ole ampunut nopeasti putkeen tällä lailla enempää kuin 15 laukausta/300m - aikaa kuluu noin 10-12 minuuttia), niin kasa/läjä kasvaa varmasti 100mm tai yli. Karkeasti sanoen 12-13 laukausta on nätissä nipussa, mutta vähintään se 1-3 kuulaa levittää kasan helposti tuonne 100mm ja yli. On muuten hiton hankalaa keskittyä ampumaan kolmea viiden patruunan lipasta kohtuullisen nopeasti - oma keskittymiseni ainakin kärsii - olkapään lisäksi. .338LM ei ole erityisen miellyttävä ampua, mutta varmasti miellyttävämpi kuin .30-.378 WBY tai .30-.338LM, jotka vaikuttavat melko järeiltä kanuunoilta.

Summa summarum, minä en ainakaan pysty ampumaan 15mm viiden laukauksen sarjoja systemaattisesti koskaan, en ole niin hyvä ampuja.

Hieno homma, jos joku ihan oikeasti pystyy todella tykittämään 5 skodea 15mm kasaa systemaattisesti 300 metrin päästä. Jos kykenisin itse siihen, menisin välittömästi kisaamaan kasa-ammunnan MM-mestaruudesta, NRA:n High Power-kiväärien mestaruudesta, Jenkkien TA-kisojen voitosta, unohtamatta kotimaisia kisoja - Lapuaa ja etenkin HÄYHÄ SM-kisaa.

Tosiaan hieno homma, jos joku noin hyvin ampuu - Vilpittömästi onneksi olkoon!

Odotan ko. huippuampujien ilmaantumista 2005 Häyhä SM-kisaan! Tervetuloa!

Carpe Diem,

MJ

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: MJ .338LM ei ole erityisen miellyttävä ampua, mutta varmasti miellyttävämpi kuin .30-.378 WBY tai .30-.338LM, jotka vaikuttavat melko järeiltä kanuunoilta.

Jep, ainakin 300LM on kuin hyvä matkapuhelin, siinä on selkeä ääni ja se kantaa kauas...  :D
Kylätason ampuja

Rage Of Fire

Lainaus käyttäjältä: JpLToi 15mm kasa on mahtava tulos. Saako kysyä, mikä aseesi tarkka kokoonpano on? Piiput yms?

Vastausta Kokoonpanosta.

- 36" piippu, Lippaaton pulttilukko

- 8" nousu, max 9.5g, max lataus 3.6g

- Lukkorunko on Jalonen/Mäkinen/Rajan Ase

- Peti on Custom, oma valmisteinen, laminaatti + muovi

- UUSI Mark IV M1 8.5-25X50 M1 (Mil Dot), Hain suoraan USA:sta

Kokeilin ennen tota etelän lumisadetta niin sain ammuttua 300 metrin radalla parhaimman kasan 2 päivän sisällä 22mm, huonoin kasa oli, mikäli ei oteta yhtä kärpästä huomioon, niin se oli 65mm

Oman seuran 150 metrin radalla sain kutistettua 15 millistä 13 milliin...

Seuraavaksi pitää alkaa ottaa osaa ensikauden kasa-ammuntaa... Siksi asekki alunperin hankittiin... Mutta... pitää parantaa vielä tulosta entisestään.

Krooh-metri sanoi keskinopeudeksi 3g latauksella 880m/s, mitattu 10 metriä piipusta.

JpL

Juu
Hieno on nippu! Montako ammuit yhteen kasaan? Mielenkiintoinen kaliiperi tuo uusi 6.5millinen.... hetkinen, siis 36 tuumainen piippu? Uskomattoman pitkä.

JpL

Rage Of Fire

Lainaus käyttäjältä: JpLHieno on nippu! Montako ammuit yhteen kasaan? Uskomattoman pitkä.

JpL

Ammuin kuten asiaan kuului ... 5 laukausta per kasa. tosin viimeisessä kasassa oli vaan 4 paukkua ku loppu padit kesken...

Pitkällä piipulla on hyvät puolensa... Mutta huomaamaton toi ei ole... Metsässä koeta hiippailla lähes puoltoista metrisellä kakkosnelosella pusikossa hiljaa.... Eipä onnistu...

ta-metkuvja

olikos luotina 9 g scenar vai mikä

Rage Of Fire

Ei vaan :

SCENAR Silver Jacket 8.0g

Ysigrammasia ei ollut saatavilla silloin.... Tosin nyt on varastossa mutta ampumakelit eivät suosi oikein ammuntaa.....