Nallin vaikutus lähtönopeuteen/osuntaan?

Aloittaja Long Range, marraskuu 06, 2022, 06:52

« edellinen - seuraava »

Long Range

Mennään taas OT.ksi,mutta kun tuli kyselyjä Tungsten (volframi) resepteistä.Olen ollut kovasti varovainen lataus dataa jakamaan,mutta laitan tuon vanhan UnA reseptin.
Joku kysynyt miksi "haaskaat" noin paljon kalliita hauleja (100-125 eur/kg) eli 40 grammaa/ patruuna?

Tuo vanha UnA resepti (5049) lentoonammunnassa  antaa peittoa ja upotus riittää kyllä liiankin pitkälle matkalle 2,75/3,1 mm hauleilla.

Oksalle / haaskalle ampujalle 20-26 gramman tuplakuppi lataukset hyviä kun saa valtaisia lähtöjä /upotuksia.

Tuon reseptin N105 ruutimäärän max arvo 3,2 grammaa ON LIIAN KUUMA!!!

Käytän N105:ttä 3,05 grammaa!!!!

Timppa

super varmint

Lainaa
Jo pelkästään rekyylin hallinnalla voi saada n 2cm koroeroja 100m joten mielestäni tässä ei hirveen radikaalista tapahtumasta ole kyse.

Aiheuttaako rekyylinhallinta mieluummin pysty, kuin sivuhajontaa? Tai osumapisteen siirtymistä korkosuunnassa kasan pysyessä silti hyvänä?
Mulla kun on havaittavissa sellaista ilmiötä, että raskaammilla luodeilla osumat tuppaavat kaartamaan vasemmalle, ja kevyemmillä oikealle.... jos jollain on tähän jotakin tietoa, niin se on toki tervetullutta....

Ja rekyylihän on mieto kaikilla, koska kyseessä aika raskas ase vaimentimella kaliiperissa 6,5x55, mutta kuitenkin eron havaitsee v-max vs vaikka 8,8 scenu...

Jos rekyylinhallinta aiheuttaa mieluummin pystyhajontaa, niin sitten se on mulla hyvin hanskassa, sillä pystyhajonta on lähes aina pienempi kuin sivuhajonta....

Mutta tosiaan, tuo osumien siirtyminen sivusuunnassa luodin painon mukaan herättää ihmettelyä, mikä sen aiheuttaa....pystysuunnassa se on täysin ymmärrettävää erilaisesta lentoradasta johtuen, mutta sivusuunnassa...
Ja johdonmukaisesti raskas vasemmalle, kevyt oikealle.....