56 etulinssisen kiikarin valinnan vaikeus

Aloittaja Kone82, elokuu 04, 2020, 18:25

« edellinen - seuraava »

Tapiok

Lainaus käyttäjältä: jthyttin - elokuu 06, 2020, 11:20
Varmaan pahin virhe on mennä ostamaan joku uudempi tusinakiikari "koska siinä on valopiste", jos verrokkina on esim. ilman valoa oleva eurooppalainen hämäräkäyttöön tehty, hiukan vanhempikin malli.

Juurikin näin moni valitettavasti tekee kun ei asiasta oikein ole ymmärrystä tarpeeksi. Ihan pahaa teki kun yksikin hessu osti xxxx-merkin 56 linssillä olevan tähtäimen kytishommiin, kun siinä oli valopiste. Samaan hintaan (noin 1000 euroa) olisi saanut jo oikeasti kytishommissa pelaavan kiikarin.

JHa

Mulla on ollut käytössä kytishommissa n. 17 vuotta Hensoldin (sotilas Zeiss) SSG-P 3-12x56 Mildot. Normaalitilanne on se, varsinkin lumettomaan aikaan, että eläin erottuu vielä ammuttavasti mutta ristikko ei. Hiukan ristikkoa hehkumaan niin laukaus on varmasti suunnitellussa paikassa. Leican 8x56 katselukiikareilla kohde erottuu aina vähän tähtäintä paremmin joten kohteen laatu ja seisontasuunta voidaan sillä vielä varmentaa. Ei ristikon valaisua tarvita jos ei jatketa jahtia laatuputken hämäräominaisuuksien ääripäähän.

Tapiok

Liian ohut ja huonosti erottuva ristikko tekee just tuon. Häviää näkyvistä, kun vielä optiikan puolesta näkisi ampua. Mil-Dotti ei ole kovin hääppöinen ristikko kytishommissä.

metsienmies

Itse käytän steiner m sarjaa ja snb pm2 myös hämärässä ja ovat perhanan hyviä. Etenkin msr ja msr2 ristikoilla kun valo tulee vain keskiristiin. Tietenkään pelkkään kyttäykseen ei välttämättä kannata nuita ostaa jos ei muuta meinaa niillä harrastaa

VeeJii

Itellä nykyään käytössä Meoptan R2 2.5-15x56 4K-ristikolla.
Aiemmin oli Docter Classic 3-12x56.
Täytyy sanoa että itse ainakin olen ollut tyytyväinen hankintaan. Pohdin silloin Steiner Ranger, Meopta R2, Zeiss V4 ja V6 malleja ja pyrin päästä käpläämään kaikkia.
Kaverilla on myös V8 jolla on tullut ammuttua ja kytisteltyä.
Eniten omien tutkimusten aikana hämmästyin Steinerin huonoa laatuvaikutelmaa. Naksut oli mitä sattui (tai siis niitä ei oikeastaan ollut) ja muutenkin tuli halpa fiilis.
4K ristikko epäilytti alkuun, mutta nykyisin pidän sitä varsin hyvänä.

Tämä on sellainen aihe, että menee varmasti vatuloinniksi ja tulee uniin, mutta tärkeintä on löytää omien mieltymysten mukainen kampe.

Long Range

Itsellä tuo kyttäyskiikarin valinta tarjonta viidakosta oli esillä nyt kesäkuussa ja tein galluppia monelta hämärä/pimeä kyttääjältä.
Soitin myös Määtän Artolle,joka tehnyt testejäkin noista.

Tärkeintähän tuossa on tehdä itselleen selväksi käytetäänkö kiikaria VAIN hämäräkytikseen vai myös pitemmille matkoille valoisassa tms.
Eli "täsmä verme" vai yleiskäyttö.

Kun itsellä noita "valoisan ajan" isosuurenteisia on mm."Köyhän miehen March" eli Sightron 10-50x56 (johon muuten ollut tyytyväinen),niin valinta gallupin jälkeen oli:

Meopta Meostar R1r 3-12x56 RD BDC 2

Artonkin eräs pointti tuon suositteluun oli mm se,ettei tuon valaistu säädettävä valopiste anna kovin"vastaheijastusta" kuten jotkut tekee. Toisaalta syksyyönä on kuitenkin asennettava "viher valot" paikan päälle,kun varsinaiset "yökiikarit" eivät ole taas luvallisia/käyttökelpoisia muissa jahdeissa.Ja sikahommaankin vaativat luvan anomisen/käytön kirjaamisen/raportoinnin.

Ostokset ovat aina enempi/vähempi kompromisseja ja tosiaankin tärkeä määrittää ensin oma PÄÄ käyttötarve ja valinta sitten sen mukaan.

Timppa

SO

Moni ta-harrastaja määrittelee optiikan oman silmän perusteella ja kokeilemalla. Ehkä kysymällä muiltakin. Lehtimiehet yleensä kirjoittaa juttuja elääkseen. Esimerkiksi yllämaitun lehtimiehen artikkelit olen pitänyt itse viihdytävänä ei mihinkään perustuvina lukemisina Tex Willerin lisänä. Toki Tex Willerit on oikoluettu ja yhdyssanavirheet korjattu..

jthyttin

Määttä nostaa esille hyviä pointteja esim. aseen tukemisesta ja muusta perustoiminnasta jota ei välttämättä tyypillisissä artikkeleissa näe (sivumarmatus: ei näe sitten keskivertokäyttäjälläkään, esim. aseen järkevä tukeminen on täyttä hepreaa ainakin puolelle aseenomistajista). Kokemukseni tosin perustuu Metsästäjän artikkeleihin koska en näe tarvetta maksaa ase/metsästys-lehdistä.

Kääntöpuolella on toki jotain mietoja höpsöyksiä, ja tuossa kyttäyksessä hänen painopistealueensa on vain yksi erikoistunut nurkka laajaa aihetta. Eli tässäkin vastuu on lukijalla, täytyy ymmärtää lukemansa ja käyttää sitä oikeassa kontekstissa.

Mraappana

Villi kortti tähän väliin, Delta Optical Stryker HD 4,5-30x56 FFP.
Ite yllätyin todella positiivisesti optisista ominaisuuksista ja säädöt on enemmän kuin kohdillaan.
En ole ihan hämärässä ampunut, mutta sekin tullaan testaamaan.
Ominaisuudet kyllä riittää moneksi.

jpniemi

En tiedä onko oikea ketju. Mutta olen tehnyt videon omasta 56mm tahtäimestä millä hoidan ratakäynnit, topcupit ja kytistelyt. Nyt ekalla videolla keskityn zoomin vaikutukseen osumapisteeseen. Myöhemmin napsutesti ja punapisteen toiminta "mikäli keksin miten saan sen jotenkin järkevästi kuvattua. Katsokaa jos jaksatte.

https://www.youtube.com/watch?v=4tfRkomxFU8

Kzh

Minulla on käytössä Zeiss:n Conquest DL 3-12*50 ja Conquest V4 3-12*56. Uskallan sanoa, että 56mm etulinssillä olevalla kiikarilla näkee hämärässä paremmin. Ja mielestäni DL:ssä on parempi kuva. Victory HT sarjalaisessa ajokiikarissa on vielä paljon parempi kuva. Näin kameramiehen näkökulmasta.

rem700

Teetin Enfield 1917 lukkoon 338 LM:n... Kun kyseessä oli ikuinen säästöprojekti niin kiikariksi ostin 200 eur käytetyn mutta uudenveroisen kahles 8x56... 1-ristikolla. Hämäräominaisuudet ovat kohdallaan... Palvelee myös ta-kiikarina näin harrastusmielessä oikein hyvin... Ristikolla voi mitata ja naksut ovat 1cm/100m ...