RVS korjaava ja puhdistava aseöljy

Aloittaja Markus, maaliskuu 14, 2019, 07:35

« edellinen - seuraava »

Markus

tuli motonetin hyllyllä tälläinen vastaan: https://www.rvs.fi/tuote/rvs-technology-ampuma-aseille/.
mielipiteitä, kokemuksia ja keskustelua tuotteesta? itse en lähtökohtaisesti usko, että korjaa kulunutta piippua tai nostaa lähtönopeuksia ja osumatarkkuutta, mutta onhan nuo auton moottorituotteet ainakin todistetusti toimineet.

Perkeleen_Luoma

Tarkkuus voi parantua mikäli paskainen piippu puhdistetaan huolella ennen käärmeöljy käsittelyä.
Piippua se ei korjaa.

Asetoimittajalta voisi odottaa jotain mainintaa asiasta, jos piippua hinkataa forrestilla ja teräsvillalla, että mitenkään ei todettu miksi käynti parani.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

Koheltaja

Yksittäinen AK testi ei kerro vielä mitään, eikä muutama yksittäinen kasa. Juttelin moneen kertaan testin tekijän kanssa ennen ja jälkeen testin ja hänellä oli vahva usko RVS:än käyntiä parantavaan voimaan, mulla ei niinkään vahva usko. Testi pitäisi toistaa useammalla aseella, ja mielellään jollain muulla kun AK:lla joka tunnetusti ampuu just sellaisen kasan minkä ampuja saa milloinkin loihdittua taululle.
Kylätason ampuja

jli

Jutun mukaan nopeusvaihtelu oli ensin 24 m/s ja käsittelyn jälkeen 18 m/s. Keskinopeus nousi 8 m/s.
Noiden seurauksena sitten kasa olisi pienentynyt 35% (400 mm -> 260 mm).
Pieni nopeuden lisääntyminen ja tasoittuminen on vielä uskottavaa lähes millä tahansa käsittelyllä, mutta ei kai millään kaaripyssyllä saa kasaan noin suurta eroa tuon seurauksena? Siis 140 mm pienentyisi kasa. Ilmakiväärillä voisi onnistua, jos on lussu peli.

jli

Onko tähän liittyen tutkimus edistynyt? Ei omat rahkeet riitä kuin nippa nappa anekdoottitodisteisiin.

Nyt kun putelit ovat poistomyynnissä Motonetissa, piti kokeilla. Ammuin tuollaiseen minikarhuun @100m samasta laatikosta otetuilla tehdaspateilla kahdesti; ennen ja jälkeen käsittelyn. Molemmissa tapauksissa hauliparven koko oli hyvin tarkkaan 25 mm.

Vasemmanpuoleinen on ammuttu käsittelyn/puhdistuksen jälkeen, oikeanpuoleinen ennen. Pystyhajonta kyllä pieneni hiukan, mutta toisaalta minkään järkevän nopeuseron ei pitäisi 308:lla aiheuttaa havaittavaa pystyhajontaa 100 metrissä. Ampujan virhe vai tasaisempi piippukitka?

metsienmies

Näemmä 4 laukauksen kasoja, otanta liian pieni että voisi sanoa mitään. Pitäisi testi tehdä mieluiten 10lks kasoilla. Tulisi luotettavampaa dataa.

jli

Varmaan auttaisi, ainakin jos olisi penkki josta ampuisi eikä tulisi virheitä maastosta. Minulle meinaa joskus käydä niin, että ampujan virheet kasvavat kun laukauksia tulee yhteen menoon enemmän. Eli käy niin kuin tikanheitossa, että viimeisellä tulee aina huonoin tulos. Nythän pitäisi mitata aseen tarkkuutta eikä ampujan, ja siitäkin pitäisi vielä yrittää erottaa tuon käsittelyn vaikutus, jos sellaista vaikutusta on.
Ei tuo varmaan selviäisi kuin kasapenkistä, jos sieltäkään. Vaikutusta kulumiseen voisi toki arvioida ampumalla kahdella identtisellä aseella tuhansia laukauksia, mutta ihan niin paljon ei aihe kiinnosta.

expressload

Hieman asian vierestä kysyisin:
Millaisia hiomatahnoja mahdetaan käyttää oikeaoppiseen piipun (sisäpuoliseen)kiillotus/puhdistukseen...mulla on kaks purkkia Wheelerin lapping compoun grit ainetta,toinen 360 ja toinen 600 karkeutta...millai semmosia käytetään,tamponi rassin päähän,vähän grittiä ja öljyä..?
Puhdistus hanssaamisen jälkeen ..öljy ,bräckleeni ja pelkkää tampoonia?
Vuosikausia olen käyttänyt vain KR2 ja Forrestin puhastusaineita..Forrestia puol tuntia ja KR2 1vrk.
.30 kaliberin piipuissa käyttänyt 8mm tamponeita,sopivan tiukka.

BT1 AD

KJJ

jonkun viisaamman kirjottamaa joskus lukenu vfg tulppa ei saa olla liian tiukka jos haluaa rihlapalkkien juuren kulmat putsata. luettua tämäkin timanttitahnaa sopivaan öljyttyyn vfg tulppaan ja öljyttyyn piippuun  ns ongelmakohtaan(jotkut tulkkaavat lyijytapilla käsittääkseni). ohjuria ppesässä kannattaa käyttää. itse olen vain alkupään palokarstoja irrotellu/kiillotellu. 3-5-7-10mig... joku tietää paremmin nuista karkeuksista. tuossa suora lainaus ohjeesta olin tallettanu.

Oljyä VFG tulppa ja rasvaa piippu, sit rupeet hiljaa vetämään sitä piipun suusta patruuna pesään, kuulet kyllä(korva tankoo) kun muuttuu karheeksi tai alkaa soimaan,
siittä se sit on huono ja vaatii tahnaa. Sit uusit kunnes alkaa kuulua tasaista ääntä.

tuommonen löyty äkikseltään

https://www.btibrands.com/wp-content/uploads/2014/10/Bore-Lapping-Instructions.pdf

https://www.midwayusa.com/product/1006412014

expressload

Kiitos alkajaisiksi..mulla tota samaa 600 möhnää..