ZEISS Conguest 4,5-14x50

Aloittaja EX120-3, helmikuu 06, 2007, 23:02

« edellinen - seuraava »

EX120-3

Tervehdys. Onko kokemuksia kyseisestä tähtäimestä. Hanhia jahtailen

matkalta 0-500m pyssy on tikka sportteri 30-06. :?:

john

edit

JpL

Ööh.. ellei sulla ole laseria, mä luulen, että jos aiot ampua -500 metriin, siinä Zeiss luultavasti saattaa olla hankala - ihan noin säätöjen puolesta vaikka muuten onkin hyvä. Tietysti siihen saa BDC-rummun, mutta se kiertyy vain yhden kierroksen, joten - ainakin näin olen asian käsittänyt - se ei riitä 500 metriin, koska 30-06 on kuitenkin aika "roikku" kaliperi - ja tätä en sano  mitenkään pahalla. Hyvä ase, hyvä kaliperi ja hyvä kiikari tuo Zeissi.

Onko sulla mielessä säätää koroa aina erikseen, vai otatko yksinkertaisesti vain koroennakkoa ampuessasi? Yleensä on helpompaa ampua siten, että säätää koroa, koska se on tarkempi tapa. Kuitenkin koroennakkoa otattaessa mm. Swarovskin TDS-4 ristikko on hyvä, ja IOR:n MP8-ristikko käy myös molempiin (jälkimmäinen on myös valolla, joten siitä yksi pointsi sille)

MSa tuo maahan 1.5-6X42 Hensoldtia (tosin tällä hetkellä ei kuulemma ole saatavilla) mutta siinä sellainen ristikko, jota voi käyttää säätämättä koroa suoraan. Toisaalta 6X on aika pieni 500 metriin... pitäisi melkein olla se 10X suurennos...

Lisäksi 300 metrin jälkeen pitää etäisyys mitata n. 15 - 20 metrin tarkkuudella, 400 metristä eteenpäin 500:aan 10 metrin, koska luoti alkaa sen jälkeen putoamaan oikein urakalla. 300 metriin 30-06 toimii todella hyvin. Mä en muista, mikä rihlannousu siinä sportterissa on , luultavasti 10 tuumainen... ehkä Lapuan Lock Basen voisi saada siinä käymään hyvin, jos kokovaippaa haluat, vaikka noi Scenarit ja Sierran Match-king toimii luultavasti tarkemmin.

Itse kyllästyin näiden laskemisien kanssa pelailuun koska olen siinä niin surkea, ja ostin 7mm Remington Magnumin, siinä saakin sitten tehdä vähän isommankin etäisyysvirheen, ja luoti osuu.

Ja kyllä se 4.5 suurennos käy hirvijahtiinkin - itselläni on IOR 4-14X50, ja hyvin se täällä Siikaisissa siihen hommaan käy. Ellei sitten passipaikka ole ihan älyttömässä korvessa. Tuollainen 12- 14x maksimisuurennos käy sitten oikein hyvin pidemmällekin matkalle.

Mä nyt sen verran IOR:n puolesta lyön vielä rumpua, että siinä on vakio Zeissiin ja vakio Swarovskiin nähden reilusti enemmän koroa - 4-14 mallissa sitä on 194cm/100 metriä. Vertailun vuoksi Swarovskin 6-24X50:ssä on muistaakseni 70cm (voin muistaa väärin, mutta vähemmän sitä on)
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

EX120-3

kiitokset vastauksista. Tuo IOR:i rupesi kiinnostaan oliskohan muitakin

myyjiä kun tuo Kirkkonummen Erävaruste :?:

Mippi

Mulla on tuollainen 30mm rungolla. Säädöissä riittää kyllä 500 m asti. Ammuskeltu 300wsm päällä >500ls. Tähän mennessä ei moitittavaa.

EX120-3

Tervehtys noita zeisseja on swenssoneilla myynnissä blocket:tissa jos jotain kiinnostaa. :)  :wink: