Leupold VX-II 6-18x40

Aloittaja Make(R), huhtikuu 14, 2006, 20:18

« edellinen - seuraava »

Make(R)

Elikkäs tekeekö ks. putkella mittään -> siis hyvät ja huonot puolet.

Hinta on ainakin edullinen, noin 700e (myös suht kevyt 448g vaikka ei sillä kovin paljoa ole merkitystä), siis saman hintainen kuin Meoptan 4-16 x 44 Tactic, kumpi näistä parempi?

Onko siis hyöty ostos, vai onko kenelläkään suositella mitään parempaa/vastaavaa? ja vielä suunnilleen samassa hinta luokassa.
Voihan se niinkin olla...

jasse

Eipä ole kokemusta tuosta kyseisestä Leupoldin mallista, mutta jokatapauksessa VX-2 malleissa ei ole käsin pyöritettäviä säätötorneja kuten Meoptassa, ja muutenkaan tuossa Leupoldin sarjassa ei ole "naksuja" yleensäkään, eikä se ole suunniteltu sormilla pelkästään säädettäväksi. Siis valitsisin itse noista ehdolla olevista varmasti Meoptan.

Mutta mutta...hintasi oli aika yläkanttiin kun mainitsit 700 eskoa kyseiselle Leupoldille. Meinaan itse ostin Riistamaalta reilu kuukausi sitten uuden VX-3 Long Rage 6.5-20X40mm parallaksisäädöllä hintaan 670 Euroa ja päälle sain Butler Creek suojat kaupan päälle. Tätä en enään sitten Meoptaan vaihdakaan. Tässä on sitten jo selvästi kehittyneempi malli ja tunnetusti kestävä putki. Itsellä tuli putki kuitenkin linnustukseen eikä TA-toimintaan, johon toki kyseinen Meopta on ennemminkin tarkoitettu.

HJu

VX-II:ssa on 1/4 MOAn napsut ja Multicoat4 -pinnoitteet. Jos ostaa tuon mallin niin kannattaa tilata samantien target-torneilla. Hinta vaikutti VX-II:ksi vähän reippaalta.

Tähtäimeen ei saa mildottia tehdasvakiona. Ballistisia "joulukuusiristikoita" sen sijaan saa. Korosäätöä 56 MOA joka ei ole hirveästi mutta vähän enemmän kuin Meoptassa.

Meopta Tactic hakkaa hämäräominaisuuksissa tuon ja VX-III sarjan Leopoldit mennen tullen.
Terveisin,

HJu

Make(R)

No juu kittoksia. Tuo pyyntihinta on tuolla leolla 600e tietämissä, mutta samoissa hinnoissa pyörivät.

Mitenkäs jasse, onko tuo Leo sinulla millä ristikolla? Ja saaneeko tuota MilDotilla? Tuo putki kuulostaakin hyvältä, ja hintakaan ei ole paha.

Mitenkäs tuleeko kenelläkään mieleen muita vastaavaan luokkaan kuuluvia kiikareita?

Tex Willer

http://www.riistamaa.fi/luettelo/kiikarit.phtml">http://www.riistamaa.fi/luettelo/kiikarit.phtml

Ei nyt ihan 600 tarvii maksaa...

Make(R)

Juu ompa halpoja... No nuo hinnat mitä mainitsin olivat kauppiaille annettuja ohjehintoja, ja kauppias totesi suoralta kädeltä jotta niistä joku sata pois niin ollaan lähellä lopullista, ja lisäsi vielä, "jotta kun on sitten tavattu tehrä kauppaa". Kun en vielä mitään lopullisia hintoja ole kysellyt.

Enpä silti arvannut nuin halvoiksi.

jyri.h

Mulla on kyseinen putki FineDuplex-ristikolla ja Target-torneilla 6.5x55 päällä. Tarkka ja kirkas kuva, säädöt toimii tarkasti, mukana tulee 60mm vastavalosuoja muttei minkäänlaisia linssinsuojia. Ostin 2004 syksynä Riistamaalta, hinta nykyään luokkaa 530-550e. Hyvä tuote hintaansa nähden.

jasse

Oho! Kahteen kertaan tuli.

jasse

Kiitos Hju korjauksesta VX-II naksujen suhteen. Omassa vanhemmassa Varix-II european mallissa kun ei niitä ollut, niin heitin väärän tiedon.

Minun kyseinen VX-III on tuolla fine dublex- ristikolla, joka ristikko on kyllä kivan siro linnustuksessa päiväsaikaan ja tarkkuusammunnassa radalla. Hämärähommiin se ristikko ei ole kuitenkaan tehty. Itselläni on 3 kpl Leupodeja ja kyllä voin rehellisesti sanoa olevani tyytyväinen putkiini. Ei taida olla mildot-ristikolla tuota Leupold VX-III sarjaa saatavana.

Make(R)

Vielä pitää kysyä, jotta kumpi lienee valo voimaisempi meopta 4-16 x 44 Tactic vaiko Leon VX-3 8.5-25x 50mm kun väittävät että tuo leo olisi vieä meoptaa pimeämpi, vaikka tuonkin verran isompi linssi... Ja yleensäkkin putkien eroista?

HJu

Suuressa tähtäintestissä hämäräominaisuuksien osalta Tactic pärjäisi hyvin Zeissin, Hensun ja S&B:n mukana. Leopoldit oli aivan surkeita. En tiedä miten uudet Index Matched Leupoldit pelittää mutta en usko että pärjää edelleenkään Tacticille tai muille hämäräkäytöön tehdyille europutkille.
Terveisin,

HJu

jartsu

Ensinkään tuo 8.5-25X50 on jo pienellä liian iso suurennos hämärään.

Ei voi verrata europan laatu putkiin, tuo ylempi Leo on mulla lähinnä päivä käyttöön ja rata ja kytis ammuntaan mutta hämäräksi menee turhan aikasin mutta pärjää silläkin niin kauan kun näkee 8.5 suurennoksella.

Meoptan tactia en ole päässyt hämärään tuijottaa mutta päivä tsuumailua liikkeessa olen tehnyt ja ihan kirkas tuo on.

3-12x56 valo meoptaa olen kohdistellu ja hämärässä katsonut ja ihan hyvin tuntui pelaavan mutta ei ollu silloi vastaavat S&B ja Zeissi matkassa.

VKK

Meopta on varmasti optiikaltaan erinomainen, MUTTA. Säätövaraa on vain säälittävät 116cm, jos .300wm:ssa kallistaa 300metriin zeropointiksi, ei säätövarat riitä 1200:n metriin.100 m:n-zeropoint kuitenkin riittää justiin (+10c) 1000metriin. Ja tornien kanssa on kuulemma ollut myös kestävyysongelmaa...

Jahka meopta saa näitä asioita korjattua, on varmasti artemis 3000 4-16 tactic  hintaluokkansa paras putki.

meostar tacticissa näkyi olevan muuten samat ominaisuudet, matalilla rummuilla vain...

jyri.h

Ja paremmilla linsseillä..