6,5x47:n lataamisen aloitus

Aloittaja Milli, maaliskuu 21, 2016, 22:24

« edellinen - seuraava »

Milli

Tervehdys kaikille,

olen aloittamassa lataamista ko. kaliiperiin. Mitä ruutia suosittelisitte Vihtavuorelaisista? Entä nallia ja luotia kun puhutaan Lapualaisista?

M

Milli

Täsmennän vielä kysymystäni, että tavoitteena pahvinpuhkonta 300 metriin.

Honkila

Luodiksi vaikka 123gr scenar lähelle rihlan kosketusta ladattuna, ruudiksi N140 tai N150, pieni magnum kivääri magnum nalli (n140 kans pelaa myös normaali small rihle). Ruutia lisäämään pienin portain, sillä käynti ikkuna voi olla pieni. Omassa paraskäyntinen lataus löyty N140 ruudilla 34.2gr -> 34.7gr Aluksi testailin N550 ja N150 läpi. Niilläkin osu ihan hyvin, 0.5 moa suurin piirtein. Tuntu että N550 kävi parhaiten 140gr sierran ja 9g scenarin kans. Parhaillaan 150m kasat alle 10mm, mutta ampujasta johtuen yleensä 15-20mm paikkeilla. Tuo N140 pitää piipun paljo puhtaampana kun N550 että myös sen takia jäi tuo käyttöön. Mutta lähelle rihlan kosketusta lataaminen on se juju, ja tässä kaliberissa kun saa ylimenosta riippuen myös hylsystä erittäin hyvän ohjauksen luodille. Käytännössä koko hylsyn kaulan mitalta on pito, ja lähellä rihlaa niin eipä se voi olla osumatta kun oikeen annoksen ruutia antaa.

Honkila

Myös uusi 120gr senar L käy erittäin hyvin tuolla N140. Mutta nähähän on piippu kohtasia asioita, ja kokeiltava on. Mutta ei se ainakaan kauas mettään mene jos nuilla lähtee liikkeelle.

Milli

Kiitos kokemuksista, onko muuten minkä verran mittaa piipussa?  Ja tarkentaisitko tuota nallia, että millaista suosittelet? Siis onko esim. CCI 450 hyvä? Se on ainakin "Small Rifle Magnum" -nalli.

M

Perkeleen_Luoma

Cci 450 on hyvä ja suosittu.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

Honkila

620mm iskupohjaan mitattuna on omassa piipussa pituus. Tuo cci on hyvä tai Federalin GM205M, olen myös käyttäny Remingtonin 7 1/2 jota jossain tesrissä kehuttiin kuumimmaksi Small rifle nalliksi. Ei kyllä syttymisongelmia ole ollu kertaakaan vaikka yli -25 on ollu kuivimmat testikelit. N140 syttyy tasasesti myös CCI 400. N500 sarjalaisilla ei kannata yrittää tehdä lussuja latauksia, se taas tarvii painetta puhtaaseen paloon.

Kyllä tämä kaliberi tuntuu jäävän pysyäkseen omaanki asekaappiin. Esim. 8g scenulle samat nopeudet huomattavasti vähemmällä ruutimäärällä kun x55 swedusta. Paljon jos ampuilee niin tuollakin alkaa olla jotain merkitystä. Omassa siis paras käynti N140/34.5gr, 8g scenar, 0 kelissä v5:830m/s, joku 0.3mm irti rihlan kosketuksesta.

AMa

Kaappiin ilmestyi vuoden alussa taas uusi 6,5x47, tällä kertaa liikkuvaan metsästykseen soveltuvana versiona. Kapeampiprofiilinen piippu, 600 mm pitkä. Tämä siis minulla jo neljäs piippu ja kolmas ase tässä kaliiperissa.

Kaikki ovat lähteneet käymään samalla reseptillä; N150 + 7,8 tai 8g Scenar, lataus taulukon yläpäästä ja puoli milliä irti kevyestä rihlasta. Mieluummin enemmän kuin vähemmän. Jostain kumman syystä minulla ei -0,3 mm pelaa, ehkä mittaan väärin.

Tällä hetkellä käyttölatinki on 7,8g ScenarL N150 2,42g -0,5 mm. Mun pesällä (Kinnunen) tulee tuolla setillä COL 67,95 mm. Kyytejä lähtee 660 mm 5R Borderista n. 890 m/s ja 600 mm mettäpyssystä en vielä tiedä, koska Magnetospeed hajosi kohdatessaan yllättävää kineettistä energiaa.

Kinnunen teki mallista pesän, tavoitteena oli saada uusi ase syömään samaa jälleenladattua paukkua kuin edellinen ase. Hyvin onnistui ja vielä käyntikin löytyi samalla latauksella vaikka piipun valmistaja on eri (Border vs Lothar).

edit COL

kahtto1

Itse olen käyttänyt nallina CCI 450 (pieni magnum-nalli) ja CCI #BR4, eli benchrest-versiota.

Ruutina N150 on ainakin varma. N540 antaa vähän enemmän vauhtia (30-40 m/s), mutta omien kokemusten mukaan nopeushajontaa ja muutakin hajontaa on vähän enemmän. Vauhdista ei siis saa paljonkaan iloa.

Vakioruokana 8g Scenar. Oikeastaan kaikki painavammat Scenarit kannattaa kokeilla. 9,3g FMJBT:stä en itse löytänyt hyvää käyntiä.