28/76 ja 10 scenar

Aloittaja john, kesäkuu 23, 2005, 09:48

« edellinen - seuraava »

john

Moi,tuli mieleeni seuraava kysymys: Mullahan on käytössä 28/76 jossa käytän itseladattua 10g moly scenaria. Tämä asehan on alunperin suunniteltu nimenomaan D166 luodille ja näissä olennaisena erona on että d166 taitaa ottaa rihlakosketuksen, mutta 10g scenar ei todellakaan ota koska on huomattavasti lyhyempi ja koska sitä ei tämän vuoksi voi ladatakaan pidemmäksi, koska luoti ei pysy hylsyssä riittävän varmasti. Eli onkohan tästä jotain haittaa piipunsuun rihloille pidemmässä käytössä kun luoti aina törmää huomattavan vapaalennon jälkeen piipunsuun rihloihin? Kunhan aloin miettimään, mitään tähän viittaavaa en kyllä ole tähän mennessä täältä enkä mistään muualtakaan lukenut.

Sehän on selvä että tarkkuus ei ole paras mahdollinen jos rihlakosketusta ei ole. Onkohan sepän mahdollista syventää patruunapesää niin että rihlakosketuksen saa myös scenarilla?

JpL

Toinen kysymys on sitten se, että jos se ase on suunniteltu D166 luodille, sen rihlannousun pitäisi olla varmaan jotain 10 tuumaa, vai? Yleensä 10 grammainen scenari ei välttämättä käy, nousun pitäisi olla 11" tai 12" Kokeile 12 gramman scenaria, sillä saat kosketuksen rihloihin ja pitäisi käydäkin vielä...
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

PL

28/76 on pesitetty D 46 ( 11g ja 12g) luodille. D166 ottaa ilmeisesti rihlakosketuksen ja pv:n käytössä olevat 28/76 kiväärit onkin kalvettu myöhemmin D166 luodille. Modifioiduista aseista löytyy "D166" leima.

john

Jees, eli olen kokeillut kyllä jo monta kertaa ampua 10g scenaria, myös häyhässä, eikä tarkkuudessa ole mitään vikaa. Eli hyvin vakavoituu. Muistaakseni tossa aseessa on rihlannousu nimenomaan 10.

Toki kannattaa kokeilla 12g ja niin meinaankin. mutta että kuluukohan piipunsuun rihlat???

JpL

Ei kulu. Kokeile sitä vain.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

john

Ok, mutta kuluukohan siis 10g scenarilla TOISTUVASTI ammuttaessa jos kerran vapaalentoa on huomattavasti ja onkohan sen sepän mahdollista tehdä tätä edellä mainittua operaatiota patruunapesääle, että tarkkuuskin olisi paras mahd?????

HJu

Lainaus käyttäjältä: MakeOk, mutta kuluukohan siis 10g scenarilla TOISTUVASTI ammuttaessa jos kerran vapaalentoa on huomattavasti ja onkohan sen sepän mahdollista tehdä tätä edellä mainittua operaatiota patruunapesääle, että tarkkuuskin olisi paras mahd?????

Ei kulu sen enempää kuin rihlakosketuksellakaan. Kannattaa huomioida että ylimenokartio ei "kulu" luodin hinkaamisesta tai luodin törmäyksestä sinänsä vaan palaa kovan kuumuuden ja paineen vuoksi. Painetta ja lämpöä taasen on aina enemmän rihlakosketuksella. Eikä PV muuten lataa patruunoita mihinkään sota-aseeseen rihlakosketukseen koska se ei ole mikään kenttäkelpoisuutta lisäävä ominaisuus sota-aikana kun patruunoiden toleranssitkaan ei ole aina aivan samat kuin mitä syvän rauhan oloissa.

Seppä voi toki lyhentää piippua takapäästä noin 10-20mm (tarpeen mukaan), tehdä uudet kiinnityskierteet sekä kalvaa uuden patrunapesän ja lyhyemmän ylimenokartion. Harmi vaan että homma maksaa saman kuin uuden piipun asennus eikä rihlannousu siitä muutu. Eli ei kannata tehdä mitään jos ase ampuu jo nyt alle 1 MOAn kasoja. Jos sillä ei osuisi mihinkään niin kannattaisi joko viedä asesepälle tai vaihtaa ase. Itse en tekisi aseelle mitään jos sillä jo nytkin osuu.
Terveisin,

HJu

JpL

Tuota noin... yksi kysymys:

Tuossa ylempänä Make kertoi saaneensa 10 gramman Scenarin käymään 10" piipusta. Itselläni ei meinaa käydä mitenkään. Onko tämä(kin) jokin yksilöllisyysasia, vai onko Scenar todella yleensä saatavissa käymään hyvin 10" nousuisesta piipusta? Jos nimittäin on, hankin heti kymppigrammaisia uudestaan.

john

Kiitos JPL tarkasta vastauksesta, tämän kyllä tiesin että intin aseissa ei rihlakosketusta heidän patruunoillaan saada. Kulumiskysymys lähti siitä että eräs tuttu asekeräilijä epäili tätä kulumisasiaa.  Mutta tämä selvä.

Tarkkuudesta sen verran että en häpeäksini nyt ole varma mikä rihlannousu 28/76 on. 10 tai 11. Varsinaisia tarkkuuskokeita en ole hirveästi tehnyt 10g scenarilla kun olen hakenut lähinnä pienintä lähtönopeushajontaa,enkä testannut itseasiassa vielä mitään muutakaan tarkkuusluotia kun olen lähtenyt siitä että ta toiminta ei ole kasa-ammuntaa. Toki kasa pitää olla riittävän pieni. Joka tapauksessa 10g scenarin tarkkuus on ollut riittävä jantterin kokoiseen maalin aina 800 metriin, savikiekon olen ampunut 600 metristä rikki muistaakseini kolmannella laakilla kelin ollessa tyyni. eli tarkkuus on varsin riittävä.Aion tehdö tarkemmat kokeet kun saan uuden tukin valmiiksi.

JpL

Onko sinulla muuten alkuperäinen piippu tuossa aseessasi?

john

Kyllä kai piippu on alkuperäinen, kun aseen ostin jokunen vuosi sitten niin asekeräilijä jolta ostin sen ei ainakaan maininnut ettei olisi. Tähän kai viittaa sekin että piipussa oli valmiiksi diopterit kiinn?

PL

Kirjoitin väärää tietoa. Ylläoleva juttuni pv:n aseista koskee 27/66 kivääriä. Aseesi pesästä en tiedä.

Mutta eikös Make aseessasi ole paksu tarkkuuspiippu? Jos on, aseesi on joko uudelleenpiiputettu 28/76 tai alkuperäisellä piipulla oleva 27/66.

28/76 aseessa on alkuperäinen 28/30 suojeluskuntapystykorvan ohut piippu varustettuna 28/30:n normaaleilla pystykorvan rautatähtäimillä.

28/30 on pesitetty D46 luodille.

Onko aseessasi normaali m/91 lukko vai kiv m/27 tyyppinen lukko jonka säleen takapäässä on pienet "siivet" ?

PNo

Jommi, en usko että 10" rihlaus olisi mitenkään mahdoton 155 grainin Scenulle. Ylivakavoituminen lienee aika teoreettinen ongelma tässä tapauksessa  :wink:

Omasta 1/10" 308W kangesta jopa perus 8 grammainen osuu tauluun.

Mulla on 155grs Scenu testeissä parhaillaan mutta raportoitavaa ei ole vielä suuntaan jos toiseenkaan.

Pete
Taistelutilanteessa tarkka-ampujat voidaan jakaa kahteen ryhmään; hyvät ja kuolleet

JpL

Asia kirkas. Mulla oli vain aika ällistyttäviä hetkiä kymppigrammaista testatessa. Täytynee kokeilla tota kymppigrammaista uudelleen ja yrittää etsiä siihen latausta...

john

Aseessa on paksu tarkkuuspiippu