mitkä holkit 338LM?

Aloittaja Ärmätti, syyskuu 21, 2010, 11:27

« edellinen - seuraava »

Ärmätti

niin jalosen pesittämä onko kokemuksia mitkä latausholkit on parhaat/sopivimmat Jalosen omistamalle kalvaimelle? RCBS holkkeja olen suunnitellut

HJu

Supistajaksi Redding S-Type FL with bushings. TiN -bushingin kooksi .365" tai .364" ja toimii jos hylsyt ja luodit Lapuan. Itsellä .366" ei supista hylsynkaulaa riittävästi mutta .365":lla olen pärjännyt kaikki nämä vuodet ilman ongelmia. Luotian 250 Scenar. HUOM Jos orginaalihylsyt on ammuttu jossain "horo-TRG:ssä" ( ne ovat sitä kaikki) niin tulee ongelmia hylsyn takaosan suhteen. Kantauran etupuolella oleva osa pullahtaa TRG-mittoihin ja ei sitten mahdu välttämättä Jalosen pesään eikä palaudu minimimittoihin normaalilla täyssupistusholkilla. Tämä on luonnon tapa kertoa että kannattaa ostaa uusia hylsyjä/patruunoita Jaloseen. Yksi harrastaja on selvitellyt saisiko 338 LM Small Base -holkkia jostain. Tarvetta olisi jotta voisi uusiokäyttää TRG-hylsyjä. Omassa aseessa meni viime kesänä ulosvetäjä poikki tästä syystä. Ota siis Jaloselta varmuuden vuoksi varaulosvetäjä niin taas soi. Itsellä meni ulosvetäjän vaihtoon 5 minuuttia kun oli osa mukana.

Luodinasettimeksi Forsterin Ultra -mikrometrisäätöinen peli.

Maksavat rahaa mutta ei sitten tarvitse arpoa sen enempään. Itse olen käyttänyt tätä setupia noin 8 vuotta ongelmitta. Forsterin luodinasetin on edullisempi kuin Reddingin Comp joten siksi se eikä Reddingiä. Tuo Redding S-Typer FL Bushing -holkki on sitten muuten vaan tosi hyvä. Minulla on vielä carbidi-avartaja siihen mutta se ei ole mielestäni välttämätön hankinta.
Terveisin,

HJu

Ärmätti

kiitoksia juuri tätä asiaa halusin tietää. Minun 6mmBR jalosissa juurikin tuollaista ongelmaa ja olen siihenkin etsinyt type s small base holkkia. taidan hommata siis sellaisen myös .338LM

kiitokset

mika

vedetääs vähän henkeä ja pyyhitään kuolaa.  :drool:  Nythän on siis kyse nimenomaan 338LM-kaliberista. Jos patruunapesä on CIP-mitoissa niin ongelmia ei ole. Tällöin holkit, hysyt ym releet on tehty tietyllä toleranssilla jonka CIP-mitoitus määrää. Kun puhutaan "jalosen tiukoista pesistä" pitää ottaa huomioon se kaliberimerkintä. Jos ase ei CIP tarkistuksessa mene noihin toleransseihin niin aseen kaliberimerkintä on jotain muutakuin 338LM (esim 8.6*70 tms.) Tämä toimii indikaationa sille, että aseeseen ei VÄLTTÄMÄTTÄ sovi kaikki a-tarvikkeet.

Mulla on ns. tiukka pesäinen DTA-kivääri, jossa patruunapesä on CIP toleranssien rajoilla. Kuitenkin 338LM CIP sisäpuolella. Omistan myös "horon TRG-42:n". Ainakin TRG:llä ammutut hylsyt menevät DTA:han ja myös toisinpäin. Tarkkuuteen en ole huomannut "horouden" vaikuttavan vaan järjestelmä on vieläkin tarkempi kuin ampuja. Näin myös väitän myös olevan 99,5%ssa TRGstä ja niiden omistajista tällä foorumilla.  :whistle: Yhden kaverin tiedän ja toista epäilen, jolla em väite ei pidä paikkaansa.  :shock:
CHAIRBORNE - USB Troop

Ärmätti

juu mutta ongelmien välttämiseksi ... on ne molemmat 6mmBR kiväärinikin ns CIP normien sisällä mutta silti joillain muilla ammutut hyvlsyt ei vaan mene pesää ja useiden eri valmistajien FL holkit eivät supista tarpeeksi heti kanna edestä näin se vaan on mutta sen kanssa voi elää. Yritän kuitenkin välttää samaa ongelmaa 338LM kiväärini kanssa. lisäksi valmistajien vlillä tuntuu olevan uskomamttoman paljon klapia noissa FL holkeissa.

HJu

Minulla on ihan normi Riihimäkispeksin mukainen 338 LM leimoilla ja kaikkea. Lataukset ei kyllä ole mitään "Indoor Target Practice " -latauksia :-) Ongelmahylsyt Riistamaalta ostettuja kerran ammuttuja Lapuan leimoilla.

Olenpa kuullut erään ta-harrastajan haikailevan Trg-42eensa Small Base holkkeja. Aseessa jo kolmas Sakon asentama piippu. 04-leimatuista hylsyistä jotka ammuttu eri Trgllä ollut huolia.

Kaikki Usa-holkit on muuten SAAMI-speksin mukaisia. Cip-minimi ei välttämättä 1:1 kuin Saami-minimi.

Pitääkin kokeilla Jalosen FL-holkilla hoituuko sillä tuo kantauran etupuolen supistus. S-Typellä ei onnistu ainakaan omilla holkeillani.
Terveisin,

HJu

mika

onko siis olemassa 338LM CIP SEKÄ SAAMI speksit? Mä en ole nähnyt kun nää CIP versiot.
CHAIRBORNE - USB Troop

mamannon

Lainaaonko siis olemassa 338LM CIP SEKÄ SAAMI speksit?

Joo, CIP on "Permanent International Commission for Firearms Testing " ja siihen kuuluu 14 valtiota, pääosin eurooppalaisia. SAAMI taas on "Small Arms and Ammunition Manufacturer's Institute" ja se on jenkkiläinen standardi, jonka mukaan aseet standardisoidaan USA:ssa.

T: mamannon

HJu

Koska SAAMI on vapaaehtoinen asevalmistajien standardointipulju niin SAAMI-speksit maksaa rahaa enkä ole ilmaiseen webistä löytänyt. Toki 338 Lapua Magin kohdalla SAAMI-speksi pitäisi olla hyvin lähellä alkuperäistä. Milli-tuumakonversiossa joudutaan aina pyöristelemään ja sallitut toleranssit voi olla eri.

Avaruussukkulakin räjähti kun millisiä ja tuumaisia osia käytettiin ristiin.

Jalosen holkkikaan ei tepsinyt ongelmahylsyihini. En tiedä missä ovat alunperin ammuttu mutta horo se ase on ollut patruunapesän takaosasta. 20 hylsyä 200 erästä meni hylkyyn. Tosin niilläkin oli jo kaksi latauskertaa omassa aseessa. Tässä "erässä" on myös osassa ei-standardi ulosvetäjän ura. Ovat siten alkupään valmistuserää.

Laitoin tänään Reddingille kyselyn "S-Type FL Small Base with bushing for 338 LM" -holkista. Saa nähdä mikä on hinta.
Terveisin,

HJu

ao

Tuolta löytyy SAAMIn mukaiset mittapiirustukset. On tosin vuodelta 1992, eli ei tunne 338LM:ää.

http://www.saami.org/specifications_and_information/publications/index.cfm">http://www.saami.org/specifications_and ... /index.cfm">http://www.saami.org/specifications_and_information/publications/index.cfm

Tuolta löytyy CIP-mitat:

http://www.poliisihallitus.fi/poliisi/hallitus/home.nsf/pages/C06EE564877107B6C22576DB004CD460">http://www.poliisihallitus.fi/poliisi/h ... DB004CD460">http://www.poliisihallitus.fi/poliisi/hallitus/home.nsf/pages/C06EE564877107B6C22576DB004CD460

HJu

SAAMI-speksit on muuten vapaaehtoisesti noudatettavia USAssa mutta vahva tuotevastuulaki pitää huolen että turvattomia aseita valmistava firma ei kauaa niillä markkinoilla heilu.

Kaikki jenkkiaseet pitää CIP-testata jos niitä haluaa kaupallisesti Suomeen tuoda. Omatuontiaseita laki ei velvoita testaamaan mutta lupaviranomainen voi vaatia.
Terveisin,

HJu