6.5 CREEDMOOR

Aloittaja FINZKI, kesäkuu 28, 2016, 10:40

« edellinen - seuraava »

KJJ

normalla monesti isompi hylsytilavuus (case capasity) hylsyissä

Janne761976

Eli siksi hitaampi, vaikka sama määrä ruutia? Ero kuitenki aika suuri. Latasin myös 7g Scenaria samoihin hylsyihin ja nopeus odottama itellä oli ainaki noin 30-40m/s nopeampi mitä vauhtia todellisuudessa oli.

Jullimus

Lainaus käyttäjältä: Janne761976 - kesäkuu 25, 2026, 14:28Eli siksi hitaampi, vaikka sama määrä ruutia?
Juu, näin siinä käy kun Norman hylsyssä on suurempi ruutitilavuus. Sakon hylsyssä on pienin ruutitilavuus näistä "kotimaisista". Ruudin kosteudella lataushetkellä voi olla myös vaikutusta lähtönopeuksiin.

Ippe69

Lainaus käyttäjältä: Jullimus - eilen kello 09:50Ruudin kosteudella lataushetkellä voi olla myös vaikutusta lähtönopeuksiin.

Juuri tästä olin tulossa tulossa huomauttamaan.
Mulla on 308:ssa ollu huomattavasti suurempia muutoksia vaikka kaikki komponentit on pysyny samana, ainoastaan valmistuserä vaihtunut välillä.
Yhtäreikää podcastissa oli vihtavuoren tyyppejä haastattelussa joskus tämänkin aiheen tiimoilta.
Suosittelen kuuntelemaan.

metsienmies

Lainaus käyttäjältä: Ippe69 - eilen kello 10:52
Lainaus käyttäjältä: Jullimus - eilen kello 09:50Ruudin kosteudella lataushetkellä voi olla myös vaikutusta lähtönopeuksiin.

Juuri tästä olin tulossa tulossa huomauttamaan.
Mulla on 308:ssa ollu huomattavasti suurempia muutoksia vaikka kaikki komponentit on pysyny samana, ainoastaan valmistuserä vaihtunut välillä.
Yhtäreikää podcastissa oli vihtavuoren tyyppejä haastattelussa joskus tämänkin aiheen tiimoilta.
Suosittelen kuuntelemaan.

Siinä valmistuserässäkin todennäkösesti ainut muuttuja on nimenomaan sen ruudin kosteus siellä purkissa. Lasikulli Winning in the wind kanavalta on joku 6kk sitten tehny aiheesta videon, että kun hommaa uutta ruutia niin laittaa vaa kaappiin missä on tietyn prosentin kosteudenpoistaja pussi niin loppuu ruutipurkkien välinen lähtönopeusvaihtelu

Niko

Tänään testasin Sako blade ja N140 ajoainetta vv ohjeen mukaan maksimi 37.5gr ja nopeus 797m/s 25½" piipusta.

Omasta sakon 20" piipusta vauhtia tuli 37.5gr annoksella 828m/s sakon hylsyllä ja cci200 nallina.
38.3gr antoi 837m/s eikä vielä mitään merkkejä ylipaineesta.

Erikoista että 5½" testipiippua lyhyemmästä tulee enemmän vauhtia.

Mäкıɴe

Huomannut saman mitä niko kirjoitteli toki 308:illa..
Vihtahousun mukaan barnesin 10.9g ttsx luodille N150 2,90g antaa vauhtia 792m/s 24" piipulla.

Mulla 20" tikan vakio super varmintin piippu antoi 813m/s vauhdit samalla ruutimäärällä ja tuosta hiukan tiukemmalla latauspituudella ja 3,0g ruutimäärällä oli lähtöjä ~850m/s

Vähän pois creedmoorin alueesta mutta samoja havaintoja ollut muissa kaliipereissa..

MTä

Lainaus käyttäjältä: metsienmies - eilen kello 15:46Siinä valmistuserässäkin todennäkösesti ainut muuttuja on nimenomaan sen ruudin kosteus siellä purkissa. Lasikulli Winning in the wind kanavalta on joku 6kk sitten tehny aiheesta videon, että kun hommaa uutta ruutia niin laittaa vaa kaappiin missä on tietyn prosentin kosteudenpoistaja pussi niin loppuu ruutipurkkien välinen lähtönopeusvaihtelu

Niin. Kai siinä jotain perää on. Kosteus vaikuttaa varmasti annosteluun, mutta kaiken järjen mukaan myös palamiseen.

Mikä ja miten paljon on varmaan ruutikohtaista.

Jotain testiä ja mittauksia linkissä:
https://chronoplotter.com/2021/08/19/how-does-humidity-affect-powder/

Laitoin luvat 6.5CMlle ja varmaan aika nopeaan menee latailuksi myös.

Kestääköhän T3x miten hyvin noita teräshylsyjä? Tai pitääkö jotain ottaa huomioon kun lukkorunkoa valitsee?