Tikka t3x/Lapua tehdas Scenarit 6.5 Creedmoor

Aloittaja Apa, lokakuu 11, 2025, 14:16

« edellinen - seuraava »

Apa

Moro taistelijat!

Ihan pientä otantaa....
Onko porukalla pääsääntöisesti kummat Lapuan tehdas patruunat Scenar 8g/ 8.8g käyneet paremmin Tikan t3x kivääreistä? Itsellä 8.8g loota lopuillaan.....toki käynyt hyvin,mutta mietin tuota 8grammaista... 50kpl:een loota hiukan rajoittaa tuota ihan hupi kokeilua.
Harmi kun ei ole esim. 10:n/5:n lootia, niin  olisi taloudellisempaa kokeilla eri patruunoita. Koskee myös muita patruunoita!

Mākinen

Itsellä ei vielä scenareista mitään kokemusta.

Hankin tuossa pari kk sitten t3x super varmintin ja siihen olen nyt etsinyt tehdaspaukkua.

Tällähetkellä kaapissa odottaa sakon trg 8,8g , 9,1g sekä norman golden target 8,4g.

Norman 9,27g , rws target elite 9,3g sekä sakon 9,3g range käy ihan ok:sti mutta ei se mulle ainakaan riitä.. :D

Tiukempaa nippua yritän vain etsiä, jos ei muu auta niin lataamalla itse löytää varmasti sen hyvän käynnin.

Ainakin .308 super varmintti tykkäsi 11,34g sierra mk luodista tehdaspaukkuna.

Jullimus

Mulla on aika ronkeli piippu creedmoorissa ja ei oikein muut käyneet tehdaspaukkuna kuin 8g scenar. Toki itseladattuna vielä paremmin.

MattiP

En ole 8,8g kokeillut, mutta 8g kävi hyvin aikanaan, kun raskin laatikollisen ostaa. Sittemmin ladannut itse. T3x CTR 20"

Kaptah

Tikka t3x ace target ja Sako trg patruuna Lapuan luodilla 8,8 g Scenar-L on ollut minulla paras 150-300m. Lähes yhtä hyvin osuu Sakon range 9,3g. 

p00kaju

Mulla ainakin Ace Target 6.5:lle käy todella moni patruuna eli super varmint profiililla mutta ei oo rosteria.

Scenar 8g, Scenar 8.8g, TRG 8.8g, TRG 9.1g, Sako Range 9.3g ja Norma 8.4g match.
100m matkalle 5 lks. sarjoilla noiden väliset käyntierot 0.1-0.2MOA tasolla. Kaikkien sarjojen  keskiarvo omat todennäköiset virheet mukaanlukien 0.5MOA.
Toki jos ampuisi vielä kattavampia sarjoja niin tulisi ehkä tarkempi totuus esille.

Omalla lyhyellä kokemuksella liian monesti syytetään patruunan käyntiä kun ylivoimaisesti yleisin syy lienee kuskin päiväkohtainen "kunto", ampuma-asento ja ergonomia.
Sen jälkeen tasapäisenä joukkona tietty kaluston kunto/olosuhteet (piipun puhtaus, vaimentimen sopivuus kyseisen piipun värähtelyyn, tuuli, lämpöväreily, kiikarin toimivuus, tukin asennus jne.)

Sako Range Lite 8g ei ollut niin hyvä. Eli kun ammutaan ihan halvinta bulkki patruunaa niin sitten kyllä monesti syynä patruunakin.

Teesa

Itsellä t3x super varmint ja sakon range käy melkeinpä parhaiten ja Norman 8g range & training. Kolme saattaa olla sadalta metriltä samaan reikään mutta sitten leviää 15-25 millin kasoiksi. Tosin otanta on jäänyt viiteen eri tehdaspatruunaan itsellä.Itse lataamalla 8g scenar tarkin ollut kuin mitä raskaammat scenarit.