Main Menu

Bergara vs Tikka

Aloittaja Suolakala, heinäkuu 30, 2025, 10:39

« edellinen - seuraava »

Suolakala

Metsästyspuolen kalusto tekisi mieli päivittää ja vaihtoehtoja kaksi. Ostaa uusi ns. paremman pään valmis ase tai sitten lähteä rakentelemaan palikoista. Kaipaisin hieman kokemuksia Tikka vai Bergera? Tikka olisi tuttu ja turvallinen mutta huvittaisi kokeilla muuta vaihtelun vuoksi. Jos näitä kahta vertaa niin onko jommassa kummassa selkeästi jokin parempaa kuin toisessa. Kaliiperiksi olin kaavaillut 6.5 PRC. Pahoittelut jos tämä aihe on jo muissa ketjuissa käyty läpi mutta haulla ei ainakaan pikaisesti tullut vastaan.

Ippe69

Mulla on Bergara B14 BMP ja sen kokemusten perusteella en laadullisesti hirveän huonoksi sano, mutta ei kuitenkaan Tikan veroinen.
Lukko ei ole yhtä sulavaliikkeinen.
Ulosheittäjän jousi oli jo parissa vuodessa vaihtokunnossa.
Piippu ei vaikuttanut yhtähyvältä, joskin voi olla yksilökohtaista. Alkuun ei meinannut löytyä käyntiä, ehkä heikon viimeistelyn takia? Myöhemmin kyllä alkoi käymään mutta aika kranttu oli sopivan luodin suhteen.

Plussaa Tikkaan verrattuna kompaktimpi, Rem700 yhteensopiva lukkoaktio.
Useimmissa(vai kaikissa?) tukeissa käyttää AICS-lippaita, kun taas tikalla on joko huono metallilipas tai huono muovilipas.
Toki jos tukki menee vaihtoon niin sillä ei ole väliä.

metsienmies

Tikka on tuttu ja turvallinen.

Tosin nyt jos ite lähtisin uutta asetta rakentaa niin Bergaran premier aktio olisi erittäin kiinnostava ja houkutteleva, mutta toki hinnakas.

oho osu

Taidat ladata itse, jos 6.5 PRC. Yhdestä Suomen kaupasta kun nyt katsoin, 26kpl patruunatyyppiä 6.5CM ja vain 1kpl 6.5PRC. (308:ia oli 40kpl patruunamallia/tyyppiä)

Suolakala

Lainaus käyttäjältä: oho osu - heinäkuu 30, 2025, 13:46Taidat ladata itse, jos 6.5 PRC. Yhdestä Suomen kaupasta kun nyt katsoin, 26kpl patruunatyyppiä 6.5CM ja vain 1kpl 6.5PRC. (308:ia oli 40kpl patruunamallia/tyyppiä)
Eikai tuossa muuta vaihtoehtoa ole jos kyseinen kaliiperi kiinnostaa. Lapua tekee hylsyä ja kuulia löytyy montaa erilaista niin kai se tilanne voisi olla huonompikin. Ja kyllä tuo pienempi 6.5 ja 308 toimii myös mutta vaihtelua kaipaa.

Lainaus käyttäjältä: metsienmies - heinäkuu 30, 2025, 12:19Tikka on tuttu ja turvallinen. Tosin nyt jos ite lähtisin uutta asetta rakentaa niin Bergaran premier aktio olisi erittäin kiinnostava ja houkutteleva, mutta toki hinnakas.
Onko noissa muuten eroja normaaliin kuin viimeistely?

metsienmies

Premierit on tehty jenkeissä 416R rosteriteräksestä, normi b14 on Espanijasta ja perus hiiliterästä. Ja on toi premier versio vielä viimeistellympi laadukkaamman materiaalin lisäks.

Suolakala

Aivan. Täytyy vähän puntaroida vaihtoehtoja. Premierin hinta näyttää nousevan suht korkeaksi. Taitaa samalla hinnalla ruveta irtoomaan jo Remarin custom osia.

Kaliiperi asian vielä kommentti että 6.5 PRC ei ole pakollinen mutta toiveissa kaliiperi jossa puhti riittää kauriille pidemmälle matkalle. Tulee olla suora lentorata ja ei tuuliherkkä luoti. Pitää tehot riittää myös hirveen muutenkin kuin rajaa hipoen. Jos on ehdottaa muita joka mahdollisesti myös sopii speksiin ja mahtuu vielä lyhyempään aktioon niin olen avoin ehdotuksille. Ase tulee kuitenkin metsästys käyttöön niin laukauksia ei tule paljoa joten hieman korkeampi a tarvikkeen hinta ei haittaa.

Ippe69

Lainaus käyttäjältä: Suolakala - heinäkuu 30, 2025, 21:10Jos on ehdottaa muita joka mahdollisesti myös sopii speksiin ja mahtuu vielä lyhyempään aktioon niin olen avoin ehdotuksille.

Tikallahan se aktio on sitten aina saman mittainen eli pitkä.
Vain lukon liikettä rajoitetaan lyhyessä enemmän ja tukkiin sopii pienempi lipas.

Makuasia että onko parempi vaihtoehto, mutta noihin spekseihin sopii myös 300wsm.