Tikka Tac a1 308 ja Sako Range

Aloittaja TimoK, toukokuu 27, 2023, 15:21

« edellinen - seuraava »

TimoK

Millaista suoritus kykyä Sako Rangelta 308win kaliiberissa voi odottaa yli 100m katkoille? Ei ole aikaisempaa kokemusta ko. Kaliiberista. Kyllä, tiedän ei ole veneperäinen luoti ja ballistinen kerroin on aika heikko. Ihmetyttää vain kun 200m matkalla ei oikeastaan pääse alle moa:n kasaan.
Parasta käyntiä olen ko. Aseella saanut tähän mennessä S&B 10,9g HPBT ja Lapuan 9,7g Lock Base:lla. Näillä syntyy 200m matkalta n. 1/2 Moa:n kasoja.
Hiukan olen ollut ymmälläni tuosta aseen käynnistä, kun vastaavalla 6,5 crm:llä, kasat on vastaavalle matkalle pienempiä oikeastaan patruunasta riippumatta.

HJu

8g 308 FMJ nyt vaan ei ole tarkkuusluoti ja lisäksi sen ballistiset ominaisuudet (tuulensietokyky) ovat heikot. Lataus on alunperin tehty 75m pahvihirveä varten ja siihen hommaan riittää alle kämmenen kokoiset kasat 75 metriin.

Kokeile Sakon 175 Target -patruunaa niin saat parempia kasoja vähän pidemmällekin. Tuon patruunan luoti on Lapuan 175 ScenarL.

Jos haluat pidempään matkaan hyviä itselatauksia niin hankit kunnon tarkkuusluoteja, esim Lapuan Scenareita tai Sierran Match Kingejä.

Sakon 6.5 Cr Range on ladattu Lapuan tarkkuusluodilla ja siksi sillä osuu hyvin vähän pidemmällekin vaikka patruunahinta onkin suht edullinen. 6.5 Creedmooren patruunansuunnitelussa on lähdetty siitä että  vakiopesillä ja patruunoilla kaliperin pitäisi olla tarkka. Siinä on 6.5 Cr:n kohdalla hyvin onnistuttukin.

308 Win on alunperin suunniteltu konekiväärin ja rynnäkkökivääriän patruunaksi ja huipputarkkuus ei ollut aivan keskiössä kun patruunaa kehiteltiin. Tuli siitä aika hyvä ja 6.5 Cr taas olisi konekiväärissä varsinainen piipunpolttaja.
Terveisin,

HJu

TimoK

Kai se sitten täytyy nöyrtyä ja pyyhkiä pölyt lataus vehkeistä. Tehdas Scenar on niissä hinnoissa, ettei niitä viitsi jatkuvasti ampua. Kiväärin paukkuja ei ole tullut ikinä ladattua. Riittääkö normi ruudittimen toistotarkkuus vai pitääkö ensitöikseen tilata RCBS:n chargemaster?

metsienmies

Riippuu ihan mitä hakee. Ite sain aikoinaan n 0.5-0.7 moa käyntiä ihan normi annostelijasta ja mm 600m jastereihinkin ampuu ihan ongelmitta. Luotina scenar-l 175 grain.

Woodsman

TimoK

Lainaus käyttäjältä: Woodsman - toukokuu 27, 2023, 20:06
Muistaakseni vaaka on keksitty ;)

Niin on, mutta se lataaminen on muistaakseni muutenkin se verran vastenmielistä hommaa, että en ala jokaista annosta vaa'n kautta käyttämään.

HJu

Kisapaukut pitää joko ostaa tai ladata itse. Itselataamalla pystyy hakemaan parhaan latauksen.

Itse punnitsen joka latauksen ja tricklerkllä täydennän tarvittaessa. Digivaaka vähän auttaa. Tympeää puhaa ja joku automaattiruuditin pitää jossain vaiheessa hankkia.

300m latauksiin ei kovin ihmeellisiä tarvitse mutta 600 metriin ja yli on  pakko punnita ruutopanokset vähintäänkin mielenrauhan vuoksi.

Kaupan paukut on kieltämättä kalliita ja siksi itselataus on itsellä ohjelmassa. N133-N140 tulee tilavuusannostelijasta ok läpi mutta N150 ja hitaammat ruudit vaatii nysväämistä.
Terveisin,

HJu

Woodsman

Lainaus käyttäjältä: TimoK - toukokuu 27, 2023, 20:55
Lainaus käyttäjältä: Woodsman - toukokuu 27, 2023, 20:06
Muistaakseni vaaka on keksitty ;)

Niin on, mutta se lataaminen on muistaakseni muutenkin se verran vastenmielistä hommaa, että en ala jokaista annosta vaa'n kautta käyttämään.
Jos haluaa tarkkaa pitemmälle niin valitettavasti se vaaka on kaverina.

Archie

Lainaus käyttäjältä: TimoK - toukokuu 27, 2023, 16:38
Kai se sitten täytyy nöyrtyä ja pyyhkiä pölyt lataus vehkeistä. Tehdas Scenar on niissä hinnoissa, ettei niitä viitsi jatkuvasti ampua. Kiväärin paukkuja ei ole tullut ikinä ladattua. Riittääkö normi ruudittimen toistotarkkuus vai pitääkö ensitöikseen tilata RCBS:n chargemaster?

Latauskehittelyssä 0,3 grainin portaiden välillä saattaa taululla 200 metrissä olla eroa kasojen koossa jopa 30 mm. Itse testaisin vaakaa käyttäen miten tarkkoja annoksia saat toistettua annostelijalla. Tähän vaikuttaa myös ruudin jyvän koko. Hitaammin palava isompi rakeinen ruuti tulee huonommin läpi.

Itse päädyin vuosien manuaalitunkkauksen jälkeen ostamaan RCBS chargemaster liten, enkä ole sitä hetkeäkään katunut.

TimoK

Lainaus käyttäjältä: Archie - toukokuu 28, 2023, 11:06

Latauskehittelyssä 0,3 grainin portaiden välillä saattaa taululla 200 metrissä olla eroa kasojen koossa jopa 30 mm. Itse testaisin vaakaa käyttäen miten tarkkoja annoksia saat toistettua annostelijalla. Tähän vaikuttaa myös ruudin jyvän koko. Hitaammin palava isompi rakeinen ruuti tulee huonommin läpi.

Itse päädyin vuosien manuaalitunkkauksen jälkeen ostamaan RCBS chargemaster liten, enkä ole sitä hetkeäkään katunut.

Mikäli tilanne on noin, niin varmaan chargemasteria täytyy harkita. Ei oikein ole iloa lataamisesta, jos käynti ei parane. Niin kuin sanottu, ei ole tullut kuin revolverin paukkuja aikanaan tehtyä. Mitkä nykyään on the latausholkit vai onko niillä eroa ja millainen nopeusmittari kannattaisi olla? Tuskin labradaria välttämättä tarvii?

Hulpio

Muutaman kympin digivaaka ja kiinnostavalle alueelle taarattu testipuntti on kova sana. Muutamia kymmeniä patruunoita kerrallaan ladatessa ei taida tulla isoakaan eroa kokonaisajassa vaikka jokaisen ruutisatsin punnaa jyvän tarkkuudella. Tuntipalkalle ainakin pääsee vrt automaagiin investointi heti alussa.

LSa

Vetäisin joku aika sitten pientä valmispatruunatestiä kiireellä ja huonolta tuelta.
(kiire: 64 laukausta parilla eri aseella alle tuntiin - tavarat purkaen, taulut ja nopeusmittari asentaen, kaikista yksi kerralla vauhdit kirjaillen ja lopuksi paikat siivoten ja romut pakaten. Koko testi siis alle tuntiin.)
(huono tuki: etutuki oli vakaa, mutta luisteli tukin alla sivusuunnissa asentoa ottaessa. Takatuki todella olematon - etutuki oli turhan korkea, joten takaa ei ihan yltänyt tukemaan asentoa. Lisäksi purin asennon vauhtien kirjaamisen takia joka laukauksen jälkeen.)

Tikka T3:lla ammuttuna 8 g Range ei oikein käynyt mainitsemaasi paremmin. Sen verran oli tosiaan huolimatonta työskentelyä, että kun kaikki Lock Base ja Scenar -luodeilla tulpatut oli alle tuon mainitsemasi MOA:n, niin joutuu testaamaan soveltuvimmat uudelleen. Parilla oli mm. viiden laakin sivuhajonta alle 0,1 mrad. Positiivinen ylläri oli Norman Jaktmatch, sillä viiden laakin kasa oli n. 0,16 mrad. Tuo HJu:n mainitsema Sakon TRG-patruunan viiden laakin kasa oli n. 0,14 mrad.

Eli vaikka testi oli huolimatonta ja sinne päin, niin kyllä mulle jäi sellainen olo, että ratapaukkuna ollut Range saa vaihtua tolla aseella Jaktmatchiin, ja että ase ei ollut kovin kranttu hyvien luotien painoista/latauksista. Ja kun ei tosiaan tiedä mikä menee ampujan piikkiin, niin eihän tuo mitään tieteellistä ollut.

metsienmies

Lainaus käyttäjältä: Archie - toukokuu 28, 2023, 11:06

Ruutipanoksella haetaan vauhti sekä es/sd, latauspituudella käynti. Itse laitoin tässä vajaa vuosi takaperin liten manuaali tricklaamisen ja puomivaa'an käytön jälkeen prs lataamiseen, mutta todellisuudessa n150 suomen matkoilla menee perus tilavuusannostelijasta ihan ongelmitta riittävällä tarkkuudella.