308 Win .vs .30-06 Springfield

Aloittaja Silent killer, helmikuu 27, 2007, 12:16

« edellinen - seuraava »

Silent killer

Tuolla äänestettiin kaliibereista , niin ajattelin kysyä että miksi 308:aa sanotaan tarkemmaksi kuin 30-06 .. :roll: .

Kun kummassakin on sama luoti , erona tietenkin että hylsy nolla kutosessa pitenpi.

- Siis voiko joku selittää miksi yleesä käytetään ennenmmin 308 kuin 30-06.

Arvelisin että käynti on jokseenkin sama , mutta etuna 30-06 on että saa "ärhäkkäämmän latauksen" tarvittaessa.

-Hintakin melki samaa luokkaa..tätä utelen teiltä kun ei ole tätä 30-06 mainittu yleisesti missään, minun mielestä parenpi vaihtoehto kuin 308..hirvi mettälläkin.

- Kertokaas näitten panosten plussat ja miinukset... :shock:
terv: Silent Killer

MSa

alkoi .30-06 jäädä kakkoseksi jenkeissä joskus isoisän aikaan pitkänmatkan kisoissa. 308 osoittaui vain hieman tarkemmaksi niissä touhuissa. siitä juontanee juurensa tämä myytti.

Ilman teeveesarjaa voin yhden tapauksen perusteella tehdä "myth bustedit" ja todeta, että mulla .30-06 kalipeerin kivääri ampuu tasaisesti 2.5-3x tiukempia nippuja kuin 308w. Lisäksi .30-06 yksilö ei ole juurikaan ronkeli käytettävälle luodille. Vielä pitää mainita, että Scenarie sijaan ko. asessa 9,7g LB ja erityisesti 11g LB:t antavat parhaan käynnin.

Summa summarum, isossa määrässä aseita 308:n hylsy lienee parempi palotapahtuman kannalta optimaalisempi ja näin ollen suuressa määrässä kivääreitä 308 on keskimäärin tarkempi. Mutta ei se mikään yleispätevä sääntö ole.

MSA
[url=https]

MikaS

Itsellä on ollut useitakin 30-06 aseita metsästys / tarkkuuskäytössä. Varsinkin metsästyskäytössä 06:n hakkaa 08:n mennen tullen :roll: , varsinkin sovittamalla paineet nykyaikaan. Myös yläpään luotivalikoimaan tulee luoteja lisää (13-14.3g) ja niillä saavutetaan vielä sellainen nopeus että ne vakavoituvat ja eivät mene "sukkana" läpi. On harmi että ettei itsellä ole enää yhtään 06:sta, olisi ollut hieno kokeilla paljonko enemmän saa vauhtia molytyille 10g scenulle ja 155 grainiselle Hornadyn A-maxille, kuin 08:n 910 m/s.

Mitä tarkkuuteen tulee niin kyllähän tuo 308 taitaa keskimäärin tarkempi olla ( vähän). Minulla ainakin 30-06 Valmetin tupla ampui molemmilla piipuilla ja Lapuan 12g megoilla yhteen reikään erikseen. Toisella sai sellaisia 10-15mm läjiä ja toisella 13-18mm sataan metriin. Niissä kun olisi ollut 20mm enemmän "rautaa" piipun ympärillä, ne olisi asennettu pulttilukkoisiin.

JpL

Samaa mieltä. Mulla oli kanssa 30-06 Valmetin tupla ja sekin niitti ihan samaa nippua 120 metristä molemmilla piipuilla.

30-06 on hyvä kaliperi, se antaa noin 15% enemmän tehoa kuin 308, mutta kyllä tuo 308 lienee silti hivenen tarkempi.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

JHa

On tullut aikanaan luettua aihetta sivuavia jenkkijttuja, mutta ei muistu mieleen mitään erityistä painavaa syytä. Oma näkemykseni ei ole 308 win yleistymiseen ja valinnaksi NATO-kaliberiksi niinkään hiukan parempi tarkkuus (30-06 pesee pitemmällä matkalla) vaan parempi sopivuus sarjatulirynnäkköaseisiin kuten FN, G3 jne... Onhan 308 win rekyyliltään siedettävämpi ja keventää myös taistelijan kantamien patruunoiden kokonaismäärää. Kun sitten vasta todettiin, että 308 win tehot omaavat kaliberit ovat edelleen päteviä JV-sotilaan tarvekaluja niin yhteensopivuus yms. syistä ei kannata kovin helpolla muuttaa vallitsevaa standardia. Voin olla kyllä väärässäkin. Uusimmassa Rekyylissä on juttua siitä onko patruunat tarkkuuden puolesta erilaisia vaan määrääkö muut asiat tarkkuuden. Pidetäähän joidenkin lähteiden mukaan 7.62x53R tarkempana kuin 308 win. Miksei sitten sille tehdä 308 win sijasta nykyistä enemmän TA ja metsästysaseita? No laippakannan lisäksi syynä voi olla myös poliittiset syyt tms. Aina kun paras ei voita kilpailua niin pitää muistaa, että valintoihin vaikuttaa hinnan yms. vähäisten syiden lisäksi myös markkinointi. Miten sen nyt sitten kukin ymmärtääkin :lol:

JpL

Mutta eikös vanhassa Garandissa ollut 30-06?

Sama homma on ilmeisesti .223 Remingtonin kanssa. 22-250 Rem pesee .223:sen mm. pidemmällä ampumaetäisyydellä, mutta 22-250 on hylsyltään isompi patruuna ja painaa enemmän/vie enemmän tilaa, etenkin lippaassa.

Lisäksi 22-250 on ns. piipunpolttaja, vaikka kyllä 3.2 tai 3.6 gramman luodillakin .223:een saadaan yllättävän paljon potkua.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

jartsu

Paljon herra JPL tulee paino eroa 223 tai 22-250remin väliin kun  samata kuulat.

Vertaa se 30-06 ja 308 ja miksi  se todellisuudessa kehitettiin.

Meidän puolella ei  30-06 saa ikinä sitä käyntiä mitä 308 saa.

Siis sitä todellisuutta, ei sitä että toi kävi tai toi ei.

Kasa puolella mitataan millejä ei senttejä.

Jos 30-06 hylsy olis ideaali sitä tosiaan käytettäisiin.(mutu pois)

TA ampujat suosii varmasti sitä mikä toimii ja sillä on potenttiaalia osua.

Montako kilpailiaa käyttä kisassa 30-06:a

JpL

En ole mitannu painoeroja 22-250 ja 223 välillä, se ei kuitenkaan ole kovin paljoa, mutta tilaa se vie kiistatta enemmän.

Piruuttani kysyin Heckler&Koch´lta, että myykö ne erikseen yhtä PSG-1:sen piippua aihioksi. Saa nähdä, mitä vastaavat.