Uudelleen piiputus vai vaihto

Aloittaja Timo K, helmikuu 01, 2007, 15:47

« edellinen - seuraava »

JpL

Koheltaja on oikeassa. .243 on todellisuudessa surkea kaliperi käynnin suhteen - sitä ei meinaa saada käymään mitenkään. Metsästyskäytössäkin se on aikamoinen "posauttaja" kun se 6.16mm luoti tulee sieltä putkesta niin älyttömän lujaa...Mulla oli kerran Tikan M65 lipasaukottomaan lukkoon rakennettu kasakivääri, jossa oli Shilenin piippu ja kaliperi juuri tuo .243. Sain sen käymään lopulta Hornadyn luodeilla kohtuullisesti, mutta Hornadyn luodin kuori on niin ohut, että ainakin elävään maaliin sen teho on karsea - ammuin varista sadalta metriltä ja siitä ihan oikeasti hävisi puolet. Teertäkin kun ammuin puolivaipalla 160 metristä, sekin posahti puoleen kooltaan. On olemassa paljon parempia kalipereja, joihin saa vielä paljon parempia luotejakin: Ota siis mielummin 308Win, 6.5X55 SE, 6.5-284, 270WSM tms. kaliperi.

Ko. kalipereihin saa esim. vahvarakenteisia, reikäpäisiä ja veneperäisiä luoteja, jotka mm. elävään massaan osuessaan pysyvät kokovaipan lailla kasassa. Näitä ovat mm. Sierra Match King sekä Lapuan Scenar. Yleensä - siis erittäin suurella todennäköisyydellä - löydät näistä kahdesta osuvan kokoonpanon kivääriisi. Jotkut käyvät Scenulla paremmin, toiset tykkää Match Kingistä. Latauksesta sen verran, että kannattaa käyttää - ei aina sitä kaikkein hitainta, vaan miel. yhtä pykälää nopeampaa ruutia, kuin mitä manuaalissa ohjeistetaan. Esim. Kasa-ampujat eivät käytä N560 ruutia 7.62X53R tai .308 kiväääreissään, vaan hiukan nopeampaa ruutia N150. Aivan samoin mun kivääriini hitain olisi N170 - ruuti, mutta minä käytän N165:sta. (Tämän olen itse huomannut melko hyväksi nyrkkisäännöksi ruudituksessa) Idea itselläni on myös se, että vaikka tulisi hylsy epähuomiossa täyteen, ase ei räjähdä. Mikäli käyttää vaikkapa N133 ruutia patruunassa, sitä menee niin paljon enemmän hylsyyn, että jos se on piripinnassa, on melkein idioottivarmaa, että ainakin nalli irtoaa, voi käydä jopa pahemminkin.

Johonkin Varmint-ammuntaan .243 on kyllä sitten hyvä, ja 22-250 kanssa, joista kyllä jälkimmäinen on huomattavasti em. tarkempi.

Koheltaja on myös oikeassa tuosta luodin painosta. Monta kertaa patruunaan kuin patruunaan löytyy se kaikkein käyvin lataus siitä raskaammasta luodista. Syytä tähän en tiedä. Esimerkiksi 308 Win patruunaan 10.00 tai 10.95 grammainen Scenaria pitää usein säätää paljon tarkemmin latausvaiheessa, kun taas 12 grammainen ei ole yhtä nirso ruutimäärän suhteen. Vanha kunnon 13 gramman D166 onkin varsin tarkka luoti nimenomaa 7.62X53R - kaliperiin (sitä EI saa käyttää samantien 308:iin, se saattaa olla liian pitkä luoti, anna asesepän tarkastaa ase ensin)

Itse kyllä ehdotan sitä 308:ia... se on valtavan tarkka kaliperi, luotitarjonta on aivan tolkutonta (.30 kaliperiseen kivääriin on muistaakseni saatavilla maailmanlaajuisesti n. 300 erilaista luotia) ja jälleenlataaminen on hyvin helppoa.

Jo aiemmin tuossa tulikin, että välttämättä ei ol ehyötyä teettää kustomikivääriä, koska nykyään tehdastekoisetkin on äärettömän tarkkoja. Kyllä Remingtonin 700 kiväärillä ja CZ:lla ja muilla osuu hyvin, vaikka itse olen vannoutunut kotimaisten kiväärien kannattaja. Halpis Remarit ei vain kuulemma ole kaksisia, eli onkos se Remarin versio VSS 700 - vai mikä se paksupiippuinen sniper-kivääri olikaan. Myös CZ varmintti on ptarkka - joskin se saamarin liipaisin on kuin nuppineulasta väännetty ja aivan hirveän tuntuinen hökötys snellarista huolimatta: Nimittäin mitä leveämpi liipaisin on, sitä paremman tuntuman aseeseen ja laukaisuun saa. Tuollainen 10-12mm olisi oikein hyvä.

JOS KUITENKIN löydät jostain itsellesi kustomikiväärin aihioksi esim. vanhan Valmet Sniperin piipun, sitä kannattaa harkita hyvin vakavasti aihioksi. Ko. putki on nimittäin erittäin hyväkäyntinen. Niitä tehtiin alunperin 1200 kappaletta, joista valittiin 200 piippua, joista tehtiin Valmetin M85 - Sniperkiväärien sarja. Tämä kivääri oli sittemmin Sako TRG:n edeltäjä, ja TRG kehitettiin tältä pohjalta. Lukko oli pitkälti uusittu versio Nagantista. (ko. Valmet maksaa - jos joku vain myy - nykyään 2000-3000 euroa)

Timo Hyytisen kanssa kun vaihdoin viimeksi juttua, hän kertoi, että Valmet Sniperin käyntitakuu oli alunperin sellainen, että sillä piti osua 500 metristä ensimmäisellä laukauksella 10x10cm tauluun. Tähän päästiin. Hyytinen vihjasi kyllä heti perään, että siihen ei osunut vain ensimmäisillä, vaan myös seuraavilla. Yhden ko. piipun omistajana en epäile tätä. BenchRest-saitilla jollakulla on sellainen Valmetin alkuperäinen lukko ja piippu, mutta se ei käsittääkseni ole kaupan.

Jos minä olisin sinä, soittelisin läpi aseliikkeitä ja etsiskelisin vanhaa Tikan M55 tai M65 kivääriä. Ensimmäisenä soitto Ase-Amille, Virroille. Niitä kyllä liikkuu, kunhan jaksaa vain etsiä vähän. Joskus tulee eteen oikein helmiä: Muutamia kuukausia sitten esim. Turun ampumakeskuksessa oli kaupan aivan briljantissa kunnossa oleva Tikka M55 308 Win, se oli tullut jostain kuolinpesästä, jossa muori oli sanonut, että meinasi heittää kiväärin Aurajokeen, ennenkuin asekauppias pääsi väliin... Hintaakin oli vain 600 ekkua ja kivääri oli ihan hehkuvan hyvässä kunnossa. Itselleni löysin taas Ase-Amilta mahtavan M65 Deluxen, jota joku oli pitänyt koko yli 20 vuotta hyllyssä. Ase oli käytännössä ampumaton, maksoin siitä 630 euroa, eli käytännössä en mitään.

Jos löydät jostain ostajan tuolle Tikka Masterillesi, siitä voit saada sen verran rahaa, että välttämättä väliä ei kovin paljoa edes tarvita...

Kustomeista Jalonen/Mäkinen on varmaan kaikkein kovimmassa kurssissa, tosin ilkeät kielet ovat väittäneet, että Mäkisellä on viimeiaikoina tullut ns. maanantaikappaleita.

Itselleni teetin hihnan aseeseeni Turun Hansakorttelissa, suutari nopeassa. Maksoi luokkaa 25 ekkua. Se on 4mm paksua, ja 8cm leveää hevosennahkaa. Se on kuin hyvä rinkka ja jakaa aseen painon hyvin leveälle alueelle, ja tuollaisen 4.5-5 kilon kiväärin kantaminen on suorastaan helppoa. Sitä kiikuttaa 10-15 kilsaa päivässä. Jo sulla on vielä vähän keveämpi haulikko, alkaa asia olemaan putkessa.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"