Hensoldt ZF 1.5-6x42mm

Aloittaja Metsällä, helmikuu 01, 2007, 22:25

« edellinen - seuraava »

Metsällä

Moi,

Kovin on vähän netissä tietoa ko. mallista. Onko kiltalaisilla kokemuksia? Käsittääkseni on viranomaismalli eli varmaankin Mildot tms. ristikko on saatavissa ja säätötornit on varmaan taktiset malliltaan?

No löytyhän sitä speksit, mutta kertokaa toki kokemuksia..

Metsällä

JpL

Eipä ole käytännön kokemusta, mutta kun 1.5-6X42 Hensoldt maksaa Finnaccuracyn saitilla 900+risat, alkaa kyllä tosissaan kiinnostamaan. Harkitsin hetken 6X42 Kahlesin ostamista samalta saitilta, mutta tuo Hensu on variaabeli ja sitten takuuvarmasti loistotavaraa.

Itse olen yrittänyt viime aikoina kaavoittaa, millainen tähtäinsuurennos on TODELLA tarpeellinen. Pari vuotta taaksepäin ammuin hyvällä menestyksellä 5 laukausta tuuman nippuun 300 metristä 7X50 Meoptalla. Ristikko oli 4B. Eikä ole mitään syytä olettaa, että tuo -1X suurennos toimisi yhtään huonommin - kun se sitten sattuu olemaan vielä Hensu eli parasta optiikkaa, mitä rahalla tässä maailmassa saa.

Ehkä siihen kuitenkin valoa kaipaisi - ja sitten saattaa olla, ettei hämärässä erota hienoa ristikkoa (tosin myös IOR:n MP8 on hieno ristikko, mutta se onkin valolla ainakin minun 4-14X50 tähtäimessäni joka mielestäni on ihan ässä, jos ei oteta mukaan noita IOR:n uusimpia malleja, eli 4-14X50 ja 4-28X56 - mm. säädöt korotornin suhteen ovat rutkasti laajemmat.  Runkoputki on myös huomattavasti lihonnut ja tarvitsee picatinnykiskon lisäksi omat IOR:n renkaat - ja nehän on umpiterästä - eli mitään Optilock´n kaltaista hienovaraisuutta kosketuksen suhteen on turha odottaa. Lisäksi huhutaan, että Leica toimittaa IOR:n linssit tulevaisuudessa)

Yleensähän pienemmillä suurennoksilla optiikan laatu ei pääse yhtä hyvin oikeuksiinsa kuin suuremmilla. Esim. 4-8X suurennuksella toimiva Tasco saattaa olla kuvanlaadultaan ihan nieltävää tavaraa, mutta kun mennään johonkin Tascon 6-24 tms. malliin, alkaa suurennuksen kanssa olemaan heikkoa - maksimilla kohde on hämärä ja epätarkka. LIsäksi rekyylinsieto on usein mitä on. Esim.,monet Tascon Super Sniper tähtäimet (joita yleensä pidetään Tascon parhaimpina) ovat hajonneet, kun alla on 338Lapua Magnum. Tietysti sitä saattaa tapahtua ihan laatutähtäimilläkin, mutta vähän eri todennäköisyysluvuilla) En ole mikään asiantuntija tässä suhteessa, mutta (MSa on. 1.5-6X42 mallissa tosin korotornit voisi olla vähän korkeammat - saa paremman otteen hanskoilla) uskallan kuitenkin melkein väittää, että surkeinkin Hensoldt on optiikaltaan kirkkaampi kuin paraskaan Leupold  :wink:
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

MSa

Hensoldt 1.5-6x42mm (SSG3000) olisi hyvä valinta, JOS

- siinä ei olisi kiskokiinnitystä

- sitä olisi saatavilla jossakin

MSa
[url=https]

JpL

Onko tietoa miksei saa?
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

Tappi

Tuolta löytyy Zeiss sisäkiskoon jalustoja http://www.kilic-feintechnik.de/">http://www.kilic-feintechnik.de/
Raudassa on raha turvassa!

Metsällä

Moro,

Niinpä, ei vaan oo oikein ratoja/paikkoja missä pääsis noi suurempi suurennoksiset näyttämään hampaansa. Maksimi mikä löytyy on 300m. Miettinyt samaa että ei välttämättä tommonen pienempi suurennoksinen olisi huono ratkaisu.  Kävis sitte vähä kaikkeen. Tappi, minkämoinen se pitäis tuosta catalogista olla, että varmasti pysyy?

Metsällä

Tappi

Tuosta jalusta sivulta 31 numero 5750-0000 ja siihen kiikarinkiiinnikkeet 3 kpl sivulta 12 numero 1260-4503 jos tuntuu orvolta, niin kiskoon mahtuu niitä enemmänkin.
Raudassa on raha turvassa!

MikaS

En nyt ihan tiedä minkälainen kisko hensussa on ( Stanag vai Zeissin oma ), mutta itsellä on kaksi kiskollista Zeissia. Ne on kiinnitetty aseisiin käyttäen apelin kiskoon tarkoitettua kiilaa, joka kiinnittyy optilock alakertaan. Hyvin on pysynyt kahdella esim. 375 H&H:ssa.