Sako Forester .308 + scenar(?)

Aloittaja annala, elokuu 29, 2017, 14:24

« edellinen - seuraava »

annala

Tervehdys

Rekisteröidyin palstalle ensimmäisen 300m kiikarikivääri-kisan innoittamana. Tarkka-ammuntakokemusta ei ole, mutta SRA:ta on ammuttu ja muutaman kerran pystykorvalla roiskittu

Olin männäviikonloppuna ampumassa noin 40v vanhalla 308 foresterilla täysin kylmiltään 300m ensimmäisen kiikarikiväärikisani.

Patruuna sitä mitä kaapista löytyi eli 6,6g sako super rangea. Kiikari on kiinan ihme 6x suurennoksella jolle sakon ballistiikkalaskurilla laskin 7 napsua siirtoa 300 metriin (putkessa 1/5mil/100yard) kun kohdistus oli 100 metriin ja patruuna tuo 6,6g. Aika kohdallaan oli kun napsautti yhden takaisinpäin koelaukausten perusteella.

10 laukauksen tulos oli noin 20-25cm "kasa", 9 laukausta mustalle ja 1 lipesi valkoiselle. Kisassa ei menestystä saatu, mutta omat odotukset ylittyi.

Joka tapauksessa nälkä kasvaa syödessä, ja olen tutkinut nyt mm uuden putken hankintaa ensikesäksi (PST GEN2 3-15 mrad/ffp). Paremmalla kiikarilla, kunnon patruunalla ja treenaamalla ajatus pudottaa 25cm kasa noin puoleen, lieneekö mahdollista?

Täälä lienee osaamista arvioida mille tehdasladatulle patruunalle vanha sako pitäisi totuttaa että 300m käynti olisi paras mahdollinen. Itselataamiseen ei ole tässävaiheessa mielenkiintoa.

Aseet tietty yksilöitä jne jne mutta noin teoriatasolla arvioiden? Aseessani 6 rihlaa, nousu lienee 1:10, piipun pituus lukko kiinni iskupohjasta mitattuna noin 595-600mm. Piippu ohut "hirvikiväärimalli" ja tukki edelleen alkuperäinen sakon lakkatukki. Sen verran olen piippukaukaloa hionut jo aiemmin että piippu ei enää nojaa tukkiin etupäästään

Joku scenari ehkä, mutta mikähän olisi optimi kuulan paino? Kaikki vinkit tervetulleita

Perkeleen_Luoma

Jos piippu on kunnossa, niin 10-15cm @300m on ihan mahdollista. Radalle suurennosta voi olla reilumminkin, vaikka Vortexin 5-25 pelittäisi varmasti hyvin. Eri asia, jos sillä hoitaa myös jahtihommia.

Patruunoita lähtisin kokeilemaan raskaammista Scenareista. 12g, 10,7g ja toki 10g kannattaa kokeilla.

Myös Sakon lataama Sierran kuula on ollut monissa aseissa toimiva: http://www.sako.fi/cartridges/sako-cartridges/racehead-otm">http://www.sako.fi/cartridges/sako-cart ... cehead-otm">http://www.sako.fi/cartridges/sako-cartridges/racehead-otm

Metsästystukkiin kannattaa myös rakennella jokin poskituki.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

SpA

Itsellä L579 Forester, joka on palvellut mm. 2016 Häyhä-kisassa.

Omani on vielä vanhaa jyrsittyä mallia. Alkuperäinen mikrorihlattu piippu toimi hyvin 12g Scenarilla, mutta antautui jo muutaman sadan laukauksen jälkeen. Myöhemmin on menty Peuralan piipulla. Omassa kiväärissä on muokattu Boydsin tukki, mutta jos ergonomiaan haluaa kajota, myös McMillan ja tietysti kotimaiset tukkisepät tarjoavat vanhalle Sakolaiselle vaihtoehtoja.

Vaikket lataisikaan (vielä) itse, niin kannattaa säästää hylsyt. Etenkin Lapuat on helppo vaikka myydä pois, mikäli ei niitä lataile. Norman Jaktmatch on hyvä treenipaukku hintaisekseen, vaikkakin tarkka-ammuntapuuhiin lataus on kevyehkö. Ehdottomasti kannattaa kokeilla käykö omassa laitteessa.

Vortexin PST-sarjan kakkulat ovat hinta-laatu-suhteeltaan todella hyviä.

askomiko

Jos pyssy on ollut vuosikymmeniä öljyn ja sillan varassa, kannattaa myös investoida kunnon putsausvälineisiin ja vaikka tulkata ja putsata vanha tykki ihan huolella läpi, saattaa tapahtua hyvää. Puikon ohjuri, iso kasa lappuja, pronssiharja, ja hirveät myrkyt. Ehkä myös hiovia aineita jos siltä tuntuu.

erilainen

nuo foresterit, eli l579:t on hyviä laitteita mikä näkyy arvon säilymisessä.

mutta asiaan... lapuan 10,85g/167gr scenar on varma valinta. jos sillä ei 10" tai 11" nousuinen forester (tai muukaan 308 kivääri) käy niin jotakin on mekaanisesti pielessä. tietämättä mikä tilanne nyt on, niin lisäisin edellisiin neuvoihin vielä suosituksen kunnollisista ampumatuista eli käytännössä pusseista. mutta uskon että perus-, ja vähän edistyneemmätkin asiat on hallussa, enkä toistele tässä enempää itsestään selvyyksiä.

ps. kuten aiemmin mainittiin, niin hylsyt talteen jos ja kun lapuan patruunaan päädyt. avaa rasiat nätisti ja ammutut hylsyt sinne takaisin niin niiden muuttaminen rahaksi on paljon helpompaa, ja ystävällistä niille jälleenlataajille joita eränumerot kiinnostaa.
kitchen table dremel gunsmith

annala

Moi

Kiitos vinkeistä ja ideoista. Ampumapussit löytyy ja ehkä tosiaan syytä tuota piippua koittaa putsailla kunnon aineilla.

Olin yhteyksissä myös Nammoon Lapualle ja heidän 1. ehdotus oli juurikin tuo GB422 luodilla ladattu patruuna ja toinen vaihtoehto GB491.

SpA

Alkaa jo asian vierestä menemään, mutta turhiin putsikamppeisiin olen itse upottanut niin monta jeniä, että toivon jonkun muun siltä säädöltä säästyvän.

Siispä:

A) Suosittelen hankkimaan kerralla hyvän putsipuikon, ja jopa kaliiperikohtaisen puikonohjaimen.

B) Normi putsailussa toimii hyvin ns. Parker Hale -tyyppinen pesuri, jonka ympärille putsikangas pyöritetään. Kontaktipinta-ala piipun kanssa pesee kaikki neulansilmät ja teräväkärkiset jagit. Valmiiksi kokoon leikattujen lappujen sijaan voi leikata itse sopivan kokoisia halpahallin nukkaamattomasta kuituliinasta. Vaihtoehtoisesti VFG:n huopatulpat ovat erittäin näppäriä, joskin hieman tyyriitä.

C) Öljy toimii 308:n perusputsailuissa hyvin. Useamman sadan laukauksen jälkeen kuparia ja karstaa kertyy kuitenkin siinä määrin että on hyvä ottaa tiukemmat tökötit esiin. Hiovat tuotteet, kuten JB Bore Paste, VFG Bore Cleaning Compound tai KG-2, jeesaavat moskan poistossa. Näitä ei kovin usein tarvitse käyttää, mutta kun piippu on saatava kunnolla puhtaaksi, niin hiovalla aineella säästyy paljolta jynssäämiseltä ja epätoivon tunteilta. Näiden kaverina olen itse käyttänyt Boretechin mainiota Eliminatoria, mutta varmasti on muitakin hyviä yleisaineita kuparin ja palokarstan poistamiseen.

askomiko

Boretechin erilliset Copper eliminator sekä Carbon remover on parhaita myrkkyjä mitä olen tavannut. Nylon-harja, märäksi carbon removerilla, vähän hinkkausta, sitten tiukalla lapulla puhtaaksi. Pari toistoa ja puhdasta tulee. Ilman ohjuria tulee vahinkoa, joten ohjuri, deweyn tikku ja lapuntyönnin ovat pyhä kolminaisuus. :)

FINZKI

Lainaus käyttäjältä: askomiko post_id=85118 time=1504112120 user_id=208
Boretechin erilliset Copper eliminator sekä Carbon remover on parhaita myrkkyjä mitä olen tavannut. Nylon-harja, märäksi carbon removerilla, vähän hinkkausta, sitten tiukalla lapulla puhtaaksi. Pari toistoa ja puhdasta tulee. Ilman ohjuria tulee vahinkoa, joten ohjuri, deweyn tikku ja lapuntyönnin ovat pyhä kolminaisuus. :)

+1.

Toi oli oikein hyvin sanottu.

Itellä samat litkut, saa putipuhtaaksi piipun juuri tuossa järjesyksessä, eikä haise talous ammoniakilta.