308 Tikka T3 tactical:sta!!

Aloittaja mpj, tammikuu 31, 2006, 15:27

« edellinen - seuraava »

LG1

Lainaus käyttäjältä: mpjEli siis lintujahtiin soveltuvia FMJ > 10g luodilla ladattuja!! Scenar eikös ole HP... Reikäpäästä ei minulla ole hyviä kokemuksia lintujahdissa!!

Kyllä se scenar ihan hyvin sopii linnustukseen.

Jos vielä varmistuksen haluat asiaan, kokeile ampua vaikka varis sillä 150-200 metristä.

JSR

Viime syksyltä viisi pudotusta 10,85g scenarilla ja .308:lla antoi 3 nättiä "pistojälkeä" lintuihin, ja 2 ei niin nättiä osumaa. Hyvät osumat suoraan kaulalta tai täkän ja selän välistä läpi. Huonoista osumista osuma rintalastan päähän ->toiseen täkkään reikä 5 cm halkaisijaltaan. Toinen huono osui ensin havuihin ja sitten lintuun. Tästä "minitilastosta" vedin johtopäätöksen, että scenar kestää lihaosuman pienriistaan hyvin, mutta pienetkin luut pirstaloivat luodin onton pään ja tulee rumaa jälkeä. Ensi syksyksi vaihdan lock-baseen. Onko muita kokemuksia?

mpj

No kyllä minustakin tuntuu siltä, että Lock Base 9,72g on minun ensi syksyn luoti! Moni kyllä vannoo 10g tai 10.85g Scenarin nimiin! Ammattilainen oli vakaasti sitä mieltä, että scenarin rakenne (tällä tarkoitan luodin kärjen seinämän paksuutta/vahvuutta!) kestää lintuosuman! Huomattu on myös se, että olipa luoti mikä tahansa, niin se sopivan huonolla tuurilla rikkoo saaliin! Sitä mahdollisuutta ei voi poistaa! En tiedä ovatko luotien rakenteet/materiaalit vuosien varrella muuttuneet, mutta kokeilu vuosia sitten 12g scenarilla varikseen antoi noin 1,5m pitkän, variksen värisen ja verisen nyytin! Räjähti aivan tuhannen p:ksi!!  Toki variksessa ja teeressä on rakenteellisia eroja! Mutta jos jollakulla on kokemusta tämänpäivän scenareista lintumetsällä, mielenkiintoista olis kuulla (lukea)!!!

LG1

Lainaus käyttäjältä: mpjNo kyllä minustakin tuntuu siltä, että Lock Base 9,72g on minun ensi syksyn luoti! Moni kyllä vannoo 10g tai 10.85g Scenarin nimiin! Ammattilainen oli vakaasti sitä mieltä, että scenarin rakenne (tällä tarkoitan luodin kärjen seinämän paksuutta/vahvuutta!) kestää lintuosuman! Huomattu on myös se, että olipa luoti mikä tahansa, niin se sopivan huonolla tuurilla rikkoo saaliin! Sitä mahdollisuutta ei voi poistaa! En tiedä ovatko luotien rakenteet/materiaalit vuosien varrella muuttuneet, mutta kokeilu vuosia sitten 12g scenarilla varikseen antoi noin 1,5m pitkän, variksen värisen ja verisen nyytin! Räjähti aivan tuhannen p:ksi!!  Toki variksessa ja teeressä on rakenteellisia eroja! Mutta jos jollakulla on kokemusta tämänpäivän scenareista lintumetsällä, mielenkiintoista olis kuulla (lukea)!!!

Miltä matkalta ammuit tuota varista? Kyllä kaikki "räjähtää" jos niitä läheltä ampuu..

ampuja

Thjoo mutta miksi pitää ampua lintuja niin kauas hyvä metsästäjä pääsee alle 150m joten ei muuta kuin urheilumieltä ja koittamaan. mutta onhan siinä oma jännityksensä ampua niitä niin kauas..
Onhan se niinkin niin.

LG1

kyllä oon ampunut 222. teertä n. 50 metriin. Ei tarvinnu edes ajatella mukaanottamista..

mpj

Varikseen oli matkaa n.130m! Ammuttiín tarkoituksella suurin piirtein metsästys etäisyydeltä! Ja olen kyllä sitä mieltä, että vaikka olisi kuinka hyvä metsästäjä, niin esim. avointa suota pitkin ei pääse 150m:iin!! Sissi täytyy olla jos märkää suota pitkin ryömii, mutta mikäs minä olen arvostelemaan!!! Kuka siinä tilanteessa jättää ampumatta, on eri asia! Toiset syö vielä 300m jälkeenkin lintupaistia...

art0

Hyvää latausreseptiä tacticaliin 12 scenarille??
More guns, more fun!

tavan ampuja

10 molyscenu soveltuu T3.seen.  erittäin hyvin..Karkeasti sanottuna jos ammut 50 lintua n 3 räjähtää, näin käy reiättömilläkin luodeilla. usein syynä osuma kivipiiraaseen.

ampuma matkan pitentäminen on hyvä idea koska, muuten hommassa ei ole mitään haastetta..Linnullakin tulee olla mahdollisuus..itselläni raja alle 200m en ammu..

PS hulluinta hommassa on että joskus pitää lähteä linnusta poispäin.. :lol:

teeri

Viimesyksynä 7teertä ampuneena pisin matka mihkä ammuin linnun oli noin 230m ja lyhin alle 50m ja aseena oli 6ppc usa ja luotina kevyt reikäpää. Jokaiseen lintuun tuli ulostulopuolelle selvä rikkoutuneen luodin reikä. jokainen lintu oli syömiskunnossa. Jos lintu istui vasten niin ammun kaulantyveen tai kaulaan tai päähän riippuen matkasta. en yritäkkään täkkään osua. Olen sitämieltä että jos ampuu reikäpäällä niin ampuu sen mukan että tietää pystyvänsä ampumaan linnussa oikeaan kohtaan. kun osuu niin ei tartee koirienkanssa hakee lintuja! Riittää kun tietää minkä puunjuurelta hakee linnun.  8)
osu ja uppos!

mpj

Joo! Olen kuullut vastaavaa tuosta molyscenarista. Ladattiin 9.72g Lock Basea 2,8g ja 2,9g latauksilla. Pitäis päästä kokeilemaan...! Onko muuten kokemuksia luotien päällystämisestä?  Ei kuulemma ole mitenkään vaikea homma ja kaikista luodeista saa "moly" pinnoitteisia...  ????

tverho

Vastaan lyhyesti mölyämiseen:

Minä mölyän luodit pienessä kannellisessa muoviastiassa, jonka laitan hylsynpäristimen sisälle reiluksi tunniksi. Kipossa on noin tusinan rautahaulipaukun koon BB haulit tulosta parantamassa. Mölyn hankin asekaupasta ja paketti kestää noin ikuisuuden, eli sitä kuluu noin pikkulusikan varren kärjellinen per sadan luodin satsi.

Hyvää on tullut helpolla ja halvalla, ja samalla kun mölyää voi putsata edellisen ratakerran hylsyt. Luodit kannattaa ennen mölyämistä pestä joko asetonilla tai astianpesukoneaineella kunnon huuhtelulla ja kuivatuksella. Lisätietoa saa netistä esim. molycoating -hakusanalla.

t  tommi

kauko tuovinen

Ammuin  vuosia sitten lintuja 0.308 win ja lataus N135 2.87 teki vakuttavaa jälkeä lintu metsällä.Osuman jäljet kuin nelos naulalla pistetty,tosi siistijä.Yllti

hyvin 200m  ja 300m 22cm yli ja putoaa.Sitten hommasin 0.22ppc ja se vasta vakuuttava on ollutkin matkoissa ja tarkkudessa:tarpeina Hartin piippulla.Käynti 55gr fmj alle 5mm 1090ms.