TARKKA-AMPUJAKILTA

Avoin Keskustelu => Ballistiikka ja jälleenlataus => Aiheen aloitti: jpniemi - kesäkuu 24, 2026, 13:54

Otsikko: Piekkarilla 300 metriin
Kirjoitti: jpniemi - kesäkuu 24, 2026, 13:54
Ajattelin avata aiheelle uuden ketjun ajatuksella onko paukulla väliä! Useammalta patruunavalmistajalta on tullut paukkuja nimenomaan pitkille ampuma etäisyyksille. Avaan keskustelun tuoreella paukuttelulla 300 metriin videon muodossa. Oli silmiä avaava kokemus.

https://www.youtube.com/watch?v=igxOFYuPV34
Otsikko: Vs: Piekkarilla 300 metriin
Kirjoitti: metsienmies - kesäkuu 24, 2026, 14:53
Tottahan sillä paukulla on, mutta lähtökohtaisesti vaan sillä kuinka hyvin se sattuu aseesta käymään. Ei SK LRM, Lapua LR tai Super LR oo luodiltaan mitenkään ihmeellisiä, niissä pelataan mach trimming ajatuksella eli patruunan lähtönopeus pöyrii siinä lähellä äänennopeutta, jolloin yliäänisesti lähtevät paukut hidastuu nopeammin suuremman ilmanvastuksen takia ja tämän pitäs ainakin teoriassa vähentää vertikaalispreadia. Toki huomioitavaa on, että kun ollaan lähellä äänivallia niin myös tuuli ottaa luotiin paljon herkemmin kuin jos paukku lähtee vaikka alle 300ms. Nois ne lähöt on siellä 335ms paikkeilla.

Ite aikanaan ku 2019 hommasin ton tikan t1x ja Koheltaja möi niitä vähän päälle kämmenen kokosia mini sra peltejä niin ammuin sitä tonne 300m päähän puhki niin että pää pudonnu pois. En muista sainko ikää 10/10 siihen osumaan mutta 9/10 ja 8/10 monet kerrat. Sillon tuli testattua vähä kaikkia paukkuja mitä vaan keksi
Otsikko: Vs: Piekkarilla 300 metriin
Kirjoitti: Jan I - kesäkuu 24, 2026, 15:26
21 kun oli "herrasmiesten kasakisa" niin omassa piekkarissa toimi parhaiten 300m yksi lotti R50 panosta, noita longrangeja tainnut silloin ollakaan, pitää varmaan ehtiä nuokin joskus läpi ampumaan...

Lähetetty minun SM-F711B laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: Piekkarilla 300 metriin
Kirjoitti: demu - kesäkuu 24, 2026, 15:41
Kokeile jossakin vaiheessa samaa .17 HMR:llä.
Otsikko: Vs: Piekkarilla 300 metriin
Kirjoitti: jpniemi - kesäkuu 24, 2026, 16:37
Itselle taisi olla kaiken kaikkiaan 3 kerta kun olen ampunut piekkarilla 300 metriin, niin riemu osumisesta oli aito. Toivottavasti kun kokemusta myöhemmin tulee lisää niin osuminen pitkälle olisi jatkossakin yhtä mukavaa. Päätin pistää itselle samalla tavoiteen 300m piekkari ammuntaan 1X5 ptr 100mm 
Otsikko: Vs: Piekkarilla 300 metriin
Kirjoitti: metsuri - kesäkuu 24, 2026, 19:43
SKn ja Lapuan biathlonit kans testiin.
Rws50 on nykysi sikakallista ja se kyl kävi tosi hyvin 150 m joku vuos sitte.
Otsikko: Vs: Piekkarilla 300 metriin
Kirjoitti: HJu - kesäkuu 24, 2026, 20:42
Lapua Super Long Range ja RWS R100 kannattaa nekin testata pitkälle matkalle.