Kirjoittaja Aihe: Haulikko suosituksia päällekkäisiin 12/76 & 20/76  (Luettu 6583 kertaa)

Markku Kujonees

  • *
  • Viestejä: 14
Vs: Haulikko suosituksia päällekkäisiin 12/76 & 20/76
« Vastaus #30 : Helmikuu 10, 2023, 13:56 »
Mutta toisaalta eukolla onko se nyt 686 Vittoria b-fast perällä,niin on todella tasapainoinen ase.Tuntuu käsissä kevyemmältä kuin on.

mattix

  • *
  • Viestejä: 232
Vs: Haulikko suosituksia päällekkäisiin 12/76 & 20/76
« Vastaus #31 : Helmikuu 10, 2023, 14:20 »
Itse haluan ampua metsällä sellaisella haulikolla, jolla myös säännöllisesti harjoittelen. Siksipä minulla metsällä käytössä 30" piipuilla ja säätöperällä varustettu halpa ratapyssy (selvästi <1000€ käytettynä), jota ei tarvitse sääliä. Toinenkin on, jolla sitten paukutellaan radalla pääosin ja pidetään paremmassa kunnossa.

Minulle on haulikkoammunta helpompaa näin verrattuna siihen, että olisi rata-ase ja sitten joko puolari tai kevyt ja/tai lyhyt päällekkäispiippuinen. Ampuminen on luontevampaa, kun on kaksi hyvin samanlaista asetta, ammun näin paremmin. Kyllähän kantaminen hieman tuskaa tuottaa, vaikka en yleensä haulikkojahdissa 10 km enempää kerralla taivalla. Hihnaa en haulikossa pidä.

Yksi erittäin hyvä haulikkoampuja antoi minulle kerran vinkin, että kannattaa kuivaharjoitella haulikon nostoa ja kuljettamista tähtäilemällä ja liikuttamalla haulikkoa huoneen ja ovien kulmien sekä listojen mukaisesti.

Long Range

  • *
  • Viestejä: 867
Vs: Haulikko suosituksia päällekkäisiin 12/76 & 20/76
« Vastaus #32 : Helmikuu 10, 2023, 16:17 »
Jarnoman:

"Ihan hyvää OT:ta ja ajatuksia kuivaharjoittelusta. Olen tätä itselataamista miettinyt ja edes osittainen siirtyminen siihen haulikon patruunoissa aukaisee varmasti uuden maailman haulikkopuolellekin."

Lyijyhaulipatruunoiden teossa mentiin kiville ja metsiin kun tuotiin markkinoille esim. 12/76 patruunaan 52 gramman lataukset ja uskoteltiin porukoille niiden hyvyyttä.

Upotus noissa surkea ja sitä myötä huono tappavuus.Nopeutta lisää ja hauleja vähemmäksi.

Olen tuuminut,että silloin on haulikon patruunan nopeus kohdillaan kun et kuule 50 metrin päästä haulien iskuääntä lintuun.

2,75 mm 18,5 g/cm3 tiheyksiset Tungsten haulit Vo nopeudella 470 m/s tappaa niin kauas ettei moni edes ymmärrä.

Yllytän kotilataukseen ja koittamaan noita Tungsteneitakin. LUULEN olleeni eka tässä maassa joka noita TSS paukkuja alkoi kotilataamaan ja paluuta muuhun ei ole.
Ammun nykyisin sorsatkin noilla ja lihan kilohintaa en laske-:).

Timppa

jarnoman

  • *
  • Viestejä: 108
Vs: Haulikko suosituksia päällekkäisiin 12/76 & 20/76
« Vastaus #33 : Helmikuu 11, 2023, 15:15 »
Joo näihin tungsten haulien kotilataukseen pitää kyllä perehtyä. Ei näyttäis olevan haulikon jälleenlataus vermeetkään hinnankiroissa, eikä sille lihalle tosiaan kannata laskea kilohintaa, silloin kannattaa harkita muuta harrastusta.
Tungsteneilla saattaisi saada tuohon 20/76 Valmetiinki uutta eloa, muillakin kuin kaupan korvaavilla.

ErkkiEinari

  • *
  • Viestejä: 35
Vs: Haulikko suosituksia päällekkäisiin 12/76 & 20/76
« Vastaus #34 : Helmikuu 11, 2023, 17:13 »
Minkälaisia haulimääriä olette käyttänyt? Ilmeisesti alle 40g noilla nopeuksilla?

Long Range

  • *
  • Viestejä: 867
Vs: Haulikko suosituksia päällekkäisiin 12/76 & 20/76
« Vastaus #35 : Helmikuu 13, 2023, 07:25 »
Tuo kuvassa oleva vanha UNA resepti 5049 on nykyisin suosikkini ja ollut pitkään.HUOM!Tuo 3,20 g N105:sta on mielestäni liian "kuuma" jos ulkolämpötila korkea.

-->Käytössäni juuttunut tuohon 3,05 g (47,1 grainia). 40 grammaa tungsten hauleja.

Ei anna 470 m/s,mutta ei tarvitsekaan.

Sylinterillä-parannetulla sylinterillä-puolisuppealla tuo antaa loistavan kuvion ja upotus on vähintäinkin riittävä.Täys suppeeseen ei ole tarvetta mennä.

"Hifistelijöille": Tutkailleet hauliparven pituuksia lyijyllä ja tungstenilla ja väittävät,että tungstenin hauliparvi olisi lyhyempi ja siitähän voi "hifistelijä" vetää johtopäätelmän,että ennakko olisi tarkempi,mutta ei ole näkynyt "eläin kokeissa"-:).

Nimittäin useammasta syystä tungsten säilyttää nopeutensa lennon aikana paremmin kuin lyijy ja lentoaika maaliin on lyhyempi kuin pelkkä Vo nopeus antaa ymmärtää.
Tungsten haulit ovat lähes absoluuttisen pyöreitä ja niiden paino suhteessa poikkileikkaukseen korkea,noista kait tuo muodostuuu vrt. lyijy hauleihin.Reunahaulit eivät muuta muotoaan piipussa kuten lyijyllä tapahtuu.

Enkä ole nähnyt tarvetta lähteä tuplakuppi rakenteisiin ja HUIMIIN Vo nopeuksiin.Kun noillakin käyttämiläni nopeuksilla 2,75-3,25 mm:n haulit menevät läpi hanhista/sorsista,niin mihin lisää upotusta tarttisin?
Kun ihmisen kyky ampua osuma TOSI pitkille matkoille lennosta alkaa horjua kun pitää ampua sekä eteen että YLI.....

2 suurta "loikkaa" olen pitkän metsästys "urani" aikana saanut kokea. Eka oli 6PPC:n keksiminen/saaminen ja toinen tuo Tungsten haulien keksiminen/saaminen.

Timppa 

Ps.On hiukan kyseenalaista kehuskella kuinka kaukaa on riistan lennosta tiputtanut.Senkin vuoksi etten oikein ymmärrä kuinka ampuja tietää matkan ILMAAN? Arvauksiahan ne on.

Kuitenkin kerron tapauksen,jossa tuon matkan sain tietooni melko tarkasti.Olin lopettelemassa hanhestusta ja keräämässä kuvia pois.Noutava koirani pyöri ympärillä.
Huomasin,että 2 hanhea tulee kaukaa kohti.Jäykistyin avoimella paikalla ja komensin noutajan vierelle.Tulivat hienosti kohti,mutta lähempänä varmaan huomasivat ja alkoivat kaartaa vasemmalle.
Ammunko,en ammu,ammunko,kun matka meni rajoille mielestäni.Hanhet lensivät hiukan 2:n vierekkäisen koivun TAKAA ja tiputin toisen koivujen oikealle puolelle ja toisen koivujen vasemmalle puolelle.
Tein merkin maahan mistä ammuin.Vein koiran & hanhet kotiin ja otin Leican taskuun ja palasin ampumapaikalle ja mittasin matkat koivuihin,joiden takaa hanhet lensivät.Muistaakseni 65-68 metriä.
Kertoi sen, että hanhet menivät yli 70 m:n päässä.

Tiedän,että tappoteho ei lopu tuohonkaan,mutta tulee tarve ampua pidemmälle YLI ja sitäpaitsi joku holtti makkaran syönnissäkin.

Timppa
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 13, 2023, 07:49 kirjoittanut Long Range »

Iekki

  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Haulikko suosituksia päällekkäisiin 12/76 & 20/76
« Vastaus #36 : Toukokuu 13, 2023, 09:52 »
Itse otin aikoinaan Beretan 686 E Goldin siksi että kävi parhaiten poskelle ja tuntui parhaalta käsissä.

20/70

  • *
  • Viestejä: 3
Vs: Haulikko suosituksia päällekkäisiin 12/76 & 20/76
« Vastaus #37 : Toukokuu 26, 2023, 23:09 »
Noi kaksikymppiset on painoltaan yleensä puolisen kiloa kevyempiä kuin vastaava12 kaliperinen, (mikäli eivät ole rakennettu kaksitoistasen runkoon).  Käynti kuvioltaan hieman suppeempia ja keskellä tihentymä  = kuvio ei tasainen ja tämän vuoksi kaksikymppinen vaatii enemmän harjoittelua tai ampujalta luontaista lahjakkuutta. Toi  686 on noista edullisin ja kevein, itellä oli pieniä vikoja jotka kyllä korjattiin takuuseen ja sen jälkeen pelannut moitteetta. Berettan 693  ei ole vikoja ilmennyt, mutten pidä 686 parempana, mutta hieman kalliimpi. B725 on hieman lukkorungoltaan korkeampi, painavampi (3kg) ja kalliimpi, plussana pidän laukaisua ja piippujen sisä pinnoitusta ( helppo puhdistaa). 525 en ole ampunut kuin 16 kalberisella ja tuntuma oli ihan hyvä,

Nesmit

  • *
  • Viestejä: 170
Vs: Haulikko suosituksia päällekkäisiin 12/76 & 20/76
« Vastaus #38 : Toukokuu 30, 2023, 12:51 »
Browningin B525 malliin päädyin itsekkin... Sitten tuli Beretta puolari kylään ja Browningiin ei ole kertynyt sen jälkeen laukauksia  :-[