Kirjoittaja Aihe: OK lämppäri hyvään hintaan Kralella  (Luettu 5877 kertaa)

Ohiampuja

  • *
  • Viestejä: 29
OK lämppäri hyvään hintaan Kralella
« : Tammikuu 07, 2024, 23:20 »
Olen koittanut muutaman kuukauden ajan katsella sopivaa lämppäriä itselle ja Krale.shop justiinsa laski vanhasta 2.6k hinnasta 2.2k hintaan hikmicron TQ50:sen.

https://www.krale.shop/eu/thermal-imaging-rifle-scope-hikmicro-thunder-pro-tq50/

Ostin sen ja niitä olisi 4 vielä jäljellä. Kyseessä on se tähtäinmalli, ei clip-on. Tästä voi vissiinkin tehdä clip-onin 150e lisäosalla.

Speksit:
50mm, CR123 / USB C virtalähde, 640p, 2,6 natiivisuurennus, 35mk, 50hz, 5v takuu.

Olen ostellut Kralelta jo muutamaan otteeseen, joten ihan luotettava pulju.


Hikmicro julkaisi mallista 2.0:n, jossa ainoa etu on parempi NETD ja iso miinus tulee valmistajan omista akuista (miksi pulsar ei valikoitunut), joten tällä hetkellä vanhemman mallin osto on todellakin fiksumpaa.

Ainoa iso ongelma itselle on kiinalaisuus, en mielläni osta heiltä mitään, mutta en ole löytänyt mitään vastaavaakaan.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 08, 2024, 07:25 kirjoittanut Ohiampuja »
HLo

Tarzan

  • *
  • Viestejä: 66
Vs: OK lämppäri hyvään hintaan Kralella
« Vastaus #1 : Tammikuu 08, 2024, 13:20 »
Specsien mukaan TQ50:ssä on 2.6x suurennos vs. TQ50C 1x. Jos näin on, eikä suurennus tule okulaarista, niin jälkimmäinen varmaankin toimii paremmin optiikan eteen asennettuna.

Ainakin minulla päiväoptiikan minimsuurennos on 4x tai 5x aseesta riippuen, ja se kertaa 2.6x voi olla lämppärille jo rajoilla.

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.973
Vs: OK lämppäri hyvään hintaan Kralella
« Vastaus #2 : Tammikuu 08, 2024, 14:18 »
Thunder Pro TQ50:ssä näyttäisi löytyvän digitaaliset zoomit 1x, 2x ja 4x. Siinä on omat ristikot ja se on tarkoitettu tähtäimessä eikä kiinnitettäväksi päivätähtäimen eteen.

Clip-on malleissa suurennos on 1x ja niissä ei ole ristikkoa.

Eli ensin päättää haluaako clip-on:in vai erillisen lämpötähtäimen ja sitten vasta tarkemman mallin
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 08, 2024, 14:19 kirjoittanut HJu »
Terveisin,


HJu

Ohiampuja

  • *
  • Viestejä: 29
Vs: OK lämppäri hyvään hintaan Kralella
« Vastaus #3 : Tammikuu 08, 2024, 14:26 »
Specsien mukaan TQ50:ssä on 2.6x suurennos vs. TQ50C 1x. Jos näin on, eikä suurennus tule okulaarista, niin jälkimmäinen varmaankin toimii paremmin optiikan eteen asennettuna.

Ainakin minulla päiväoptiikan minimsuurennos on 4x tai 5x aseesta riippuen, ja se kertaa 2.6x voi olla lämppärille jo rajoilla.

Jos en väärin ole kouluttautunut niiden suhteen, niin jokaisessa lämppiksessa on jonkinlainen suurennus, mutta en tiedä miten se hoidetaan sitten x1 suhteesen ruudulla. Mutta normisuurennus lämppäreillä 380px on noin 3-4x ja 640px 1,7-3x. Etäämmälle tarkkuusammuntaan tehdyt zoomaavat vielä enemmän.

Tämähän näkyy ampujalle vain kapeampana FOV:ina, jota myös voi käyttää natiivisuurennuksen määrän arviointiin. Mutta jos ei suurennusta käytettäisi, olisi 300m päässä pelkkää pikselimössöä.

Natiivisuurennus = miten paljon uhrataan ympäristön havannointikykyä siihen, että voidaan nähdä yksittäinen kohde mahdollisimman selvästi.

Lämpökameroissa se natiivisuurennus on siitä tärkeä speksi, että määrittää aika paljolti mihin laite sopii. Varsinkin 380px laitteissa, joissa ei paljolti liikkumavaraa ole. 640px 2x suurennuksella laitteen kuvan digitaalisesti suurentamalla 2x saat teknisesti 380px kuvan, jossa 4x on suurennus. Joten likimain kaikki 640px laitteet kelpaavat myös ympäristön havannointiin minimisuurennoksellaan

Tämän takia suuremmalla natiivisuurennoksella varustettu 380px laite voi näyttää esim 300m päähän täsmälleen samalta, kuin 640px laite 2x digitaalisella suurennuksella. 640px laitteen vahvuus on, että näet hurjasti laajemman alan halutessasi vaihtamalla x1 suurennokseen. Tämä on se syy, miksi en 380px laitetta halua, ne on aikalailla vain kohdehavannointiin käteviä.
HLo

Ohiampuja

  • *
  • Viestejä: 29
Vs: OK lämppäri hyvään hintaan Kralella
« Vastaus #4 : Tammikuu 08, 2024, 14:35 »
Thunder Pro TQ50:ssä näyttäisi löytyvän digitaaliset zoomit 1x, 2x ja 4x. Siinä on omat ristikot ja se on tarkoitettu tähtäimessä eikä kiinnitettäväksi päivätähtäimen eteen.

Clip-on malleissa suurennos on 1x ja niissä ei ole ristikkoa.

Eli ensin päättää haluaako clip-on:in vai erillisen lämpötähtäimen ja sitten vasta tarkemman mallin


TQ50C malli on ainakin hybridi, siitä saa asetuksissa ristikot pois. Toimii kuulemma tosi hyvin siinä hommassa, eli ei ole huono tähtäimenä eikä clip-onina.

Jostain luin, että tässä TQ50 tähtäinmallissa olisi kiinteä okulaari ja siten vain se valmiiksi clip-on -malli olisi oikeasti moniroolinen. Ne maksaa 150-300e enemmän normaalisti mitä katoin yhdessä kaupassa missä oli molempia, mutta lämppäreiden hinnat on aika tuulesta temmattuja, kun hintahaitari on näilläkin, mitä, 2.2k-3.8k?
HLo

Ohiampuja

  • *
  • Viestejä: 29
Vs: OK lämppäri hyvään hintaan Kralella
« Vastaus #5 : Tammikuu 08, 2024, 15:00 »
Tää heppu myy näitä ja näyttää videolla alempiresoluutioisen (ilmeisesti) perusmallin yhdistämisen kiikariin Rusanin avulla. Aika hyvä opasvideo muutenkin Rusaniin.
https://youtu.be/7pwZ3rt7rNw?feature=shared&t=169

Itse en liiemmin noista kiikarikiinnitteisistä pidä, lisää aika pitkän pätkän lisää vääntövartta herkkään kapistukseen ja en ihan täysin tiedä, kuinka varmasti sen saa aina osumaan 100% vaakasuoraan ristikkoon nähden. Senhän näkee suht helposti, onko se vinossa, mutta en itse tykkäisi plärätä tollaisen kanssa pimeässä.
Löytyisiköhän noihin kiskokiinnityksiä jostain, niin sitten mun mielestä se clip-on olisi ihan fiksu. Lisäksi kiväärin kokonaispaino kasvaa taas kivasti, kun siinä on taas yksi härpäke lisää, vieläpä piipun puolella.
HLo

Tarzan

  • *
  • Viestejä: 66
Vs: OK lämppäri hyvään hintaan Kralella
« Vastaus #6 : Tammikuu 08, 2024, 15:58 »
Thunder Pro TQ50:ssä näyttäisi löytyvän digitaaliset zoomit 1x, 2x ja 4x. Siinä on omat ristikot ja se on tarkoitettu tähtäimessä eikä kiinnitettäväksi päivätähtäimen eteen.

Clip-on malleissa suurennos on 1x ja niissä ei ole ristikkoa.

Eli ensin päättää haluaako clip-on:in vai erillisen lämpötähtäimen ja sitten vasta tarkemman mallin

TQ50 saa käsittääkseni myös Ruslan sovittimen, jolla sen saa kiikarin eteen. Suurennos lienee kuitenkin rajoittava tekijä.

Tarzan

  • *
  • Viestejä: 66
Vs: OK lämppäri hyvään hintaan Kralella
« Vastaus #7 : Tammikuu 08, 2024, 16:01 »
Tää heppu myy näitä ja näyttää videolla alempiresoluutioisen (ilmeisesti) perusmallin yhdistämisen kiikariin Rusanin avulla. Aika hyvä opasvideo muutenkin Rusaniin.
https://youtu.be/7pwZ3rt7rNw?feature=shared&t=169

Itse en liiemmin noista kiikarikiinnitteisistä pidä, lisää aika pitkän pätkän lisää vääntövartta herkkään kapistukseen ja en ihan täysin tiedä, kuinka varmasti sen saa aina osumaan 100% vaakasuoraan ristikkoon nähden. Senhän näkee suht helposti, onko se vinossa, mutta en itse tykkäisi plärätä tollaisen kanssa pimeässä.
Löytyisiköhän noihin kiskokiinnityksiä jostain, niin sitten mun mielestä se clip-on olisi ihan fiksu. Lisäksi kiväärin kokonaispaino kasvaa taas kivasti, kun siinä on taas yksi härpäke lisää, vieläpä piipun puolella.

Samaa mieltä. Olisi mielenkiintoista tietää, mille korkeudelle tuo Hikmicron Thunderiin sopiva picatinny nostaa clip-onin. Eli saako suoraan tuolla kiinni. Pautachan valmistaa Infiraylle picatinny-kiinnikettä, jolla sen saa päiväoptiikan eteen

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.973
Vs: OK lämppäri hyvään hintaan Kralella
« Vastaus #8 : Tammikuu 08, 2024, 16:24 »
Sen verran noita Hikmicron mallien manuaaleja plärännyt että alkaa jo hieman ärsyttämään.

Välillä ei meinaa millään selvitä edes se miksi laite a lähes samalla tuotekoodilla maksaa 600e enemmän kuin laite b. Ylipäätään laitteita on paljon mutta edes valmistaja ei ota kantaa siihen mihin käyttöön ne parhaiten soveltuisivat tai ovat tarkoitettu. Yleistermit "hunting and observation" on vähän kevyt valintaperuste kun laitteiden hintahaitari on tosiaan 1000-5000e. Ja varsinkin kun valmistajan mielestä kaikki laitteet käy kaikkeen.

Toinen mikä jäänyt epäselväksi on se mitkä laitteet tukevat useampaa kohdistusta/asetta. Eli jos siirtää tähtäimen vaimennetun piekkarin päältä vaikka 308Winin päälle niin olisi kiva jos kohdistuksen voisi vaihtaa valikosta toiseen talletettuun kohdistukseen. Pulsarilla ilmeisesti on tällaisia tähtäimiä mutta onko Infiraylla tai Hikmicrolla?
Terveisin,


HJu

Ohiampuja

  • *
  • Viestejä: 29
Vs: OK lämppäri hyvään hintaan Kralella
« Vastaus #9 : Tammikuu 08, 2024, 16:59 »
No älä  :D

Itse kanssa käynyt useita lähteitä läpi ja hunt the nightin videolla näytetään ainakin yhden firmispäivitysvideon yhteydessä, että tuli kohdistusmahdollisuus monelle eri aseprofiilille. Myös eri ristikkomalli ja väri oli mahdollista kohdistaa eri etäisyyksille, eli voi suoraan tallentaa aseprofiilin alaiseen valinnaiseen ristikkoon esim. koron 300m tai muistaakseni 500m asti..? joka voi tietyissä tilanteissa helpottaa tähtäämistä. Saa nähdä, itsellä ideana käyttää mil-rad ristikkoa 100m kohdistuksella tai accuracy 1st:in speed droppia.

Ase / profiili 1 (manuaalissa reticle group)
-> kohdistus 100m, ristikkomalli x, väri y
-> kohdistus 200m, ristikkomalli x, väri y

Laitteesta löytyy 5 eri profiilia. Joka mulle on aika vähän, mutta eiköhän sillä pärjää.
           

:::Edittiä:::
Ja taas mietiskelen, että 5 eri aseprofiilin alla olevat 5 eri kohdistusetäisyyttä tekee yhteensä 25 eri kohdistusta. Mutta hyvää onnea pitää niistä helppoa kirjaa. Ehkä itse koitan tehdä niin, että reticle group/aseprofiilin alla olevat eri kohdistusmatkat ovatkin kohdistettu oikeasti eri latauksille. Siten saan kätevästi 223:sen bulkkipaukun ja omat latingit samaan syssyyn ja helppo vaihtaa niiden välillä myös. Saa nähdä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 08, 2024, 17:07 kirjoittanut Ohiampuja »
HLo

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.973
Vs: OK lämppäri hyvään hintaan Kralella
« Vastaus #10 : Tammikuu 08, 2024, 17:13 »
Millä valmistajalla/laitteella 5 aseprodiilia per tähtäin? Tuohan kuulostaisi jo aika hyvältä.
Terveisin,


HJu

Ippe69

  • *
  • Viestejä: 676
Vs: OK lämppäri hyvään hintaan Kralella
« Vastaus #11 : Tammikuu 08, 2024, 17:45 »
Hikmikro thunderia, tarkempaa mallia en nyt heti muista, olen säännöllisen epäsäännöllisesti saanut lainaan.
Se laite tunnistaa että mikä okulaari on käytössä ja se vaikuttaa ominaisuuksiin.
Clip on-okulaarilla ei ole käytössä ristikkoa eikä zoomia. Kiikarin kanssa ei voi zoomia käyttää koskase vaikuttaa osumapisteeseen jos/kun lämppäri ei ole täysin keskellä tähtäyslinjaan nähden.
Eikä zoomilla mitään teekään kun voit zoomata kiikarilla.
Mulla on innomountin picatinny-jalusta siinä. Sinänsä toimiva, mutta vaatii pitkän kiskon koska siinä on vain yksi rekyylivastin ja se on kiskon etupäässä.
Kun vaihtaa tähystys/tähtäin okulaarin niin saa zoomin ja ristikon käyttöön.

Pääsin kerran vertailemaan ks. Hikmikroa (~2500e) tonnin kalliimpaan infirayhyn niin kuvanlaatu oli ainoa asia missä huomasin selkeän eron.
600 metrissä oleva sra-pleitti oli selvästi rakeisempi ja vaikeasti hahmotettava halvemmalla.

SaraJani

  • *
  • Viestejä: 29
Vs: OK lämppäri hyvään hintaan Kralella
« Vastaus #12 : Tammikuu 08, 2024, 18:18 »
Clip on-okulaarilla ei ole käytössä ristikkoa eikä zoomia.

Täältä löytyy HIKMicro Thunder TH35C Clip on ja siihen se Rusan adapteri. Tätä voi siis käyttää ihan vaan kädessä pidettävän katselulaitteena, kiikarin eteen kiinnitettävänä clip-onina sekä omaan kiskoon kiinnitettävänä tähtäinlaitteena.

Itseasiassa Clip-On okulaarilla on käytössä ristikko. Tai sen ristikon saa siihen. Kun laite kohdistetaan, käytetään kuvakalibrointia. Samalla kohdistetaan myös lämppärin ristikko vastaamaan kiikaritähtäimen ristikkoa, jolloin jatkossa kun laitetta irroitellaan, niin ristikkoja vertaamalla saadaan se kohdistus pysymään kohillaan. Ne adapterit antaa  hieman periksi väännettäessä. Ja tosiaan eri profiileja ym löytyy vaikka kuinka, asekaapin seinään oon tulostellut asetukset mitä käytetään kun se homeriin kiinnitetään ja mitä profiileja käytetään kun Tacciin kiinnitetään ja sitä rataa.

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.973
Vs: OK lämppäri hyvään hintaan Kralella
« Vastaus #13 : Tammikuu 08, 2024, 19:09 »
 On kyllä Hikmicron manuaalit tältä osin vähän puutteellisia jos esim ristikon näkyvyyttä ei mainita missään kun käytetään okulaarilinssiä.

Perushaaste lienee siinä että kiinalaiset eivät itse käytä noita oikein mihinkään kun metsästys ampuma-aseilla on siellä käytännössä nolla. Länsimaalaiset sitten kertoo mitä tarvitaan ja se osataan jopa toteuttaa mutta manuaaliin asti ei tieto kulkeudu. Ellei sitten ole laajempia manuaaleja joita ei julkaista netissä syystä x.
Terveisin,


HJu

Ohiampuja

  • *
  • Viestejä: 29
Vs: OK lämppäri hyvään hintaan Kralella
« Vastaus #14 : Tammikuu 08, 2024, 19:55 »
On kyllä Hikmicron manuaalit tältä osin vähän puutteellisia jos esim ristikon näkyvyyttä ei mainita missään kun käytetään okulaarilinssiä.

Perushaaste lienee siinä että kiinalaiset eivät itse käytä noita oikein mihinkään kun metsästys ampuma-aseilla on siellä käytännössä nolla. Länsimaalaiset sitten kertoo mitä tarvitaan ja se osataan jopa toteuttaa mutta manuaaliin asti ei tieto kulkeudu. Ellei sitten ole laajempia manuaaleja joita ei julkaista netissä syystä x.

Näinpä. Yks australialainen kauppa mikä tais tehdä ton aiemmin linkatun videonkin on pitänyt ihan kokouksia heidän kanssa alusta asti, ja sai mm. tarkemmat kohdistussäädöt, enemmän aseprofiileja, enemmän ristikkoja yms. jotka sitten otetaan firmispäivityksillä käyttöön ja kiinalaisten manuaalitiimi yrittää pysyä perässä ominaisuuksista, joista eivät ymmärrä yhtään mitään, mitä ne edes ovat :D

Mm. Kohdistusasetuksien säätö taidettiin lopulta tehdä mrad sadasosiksi asti (0.001mrad) mutta se softa silti pyöristi niitä kaiken takana, joten se oli täysin turha. En tiiä mikä on nykyinen tilanne, mutta sen saa kohdistettua tietääkseni 0.1mrad tarkkuudella, joka riittänee kaikille.
HLo