Kirjoittaja Aihe: Tikka T3x UPR  (Luettu 21480 kertaa)

MOj

  • *
  • Viestejä: 1.048
Vs: Tikka T3x UPR
« Vastaus #30 : Joulukuu 09, 2020, 14:41 »
L115A3 olivat  fluutatuilla piipuilla myös siviilimarkkinoille, ainakin myöhäisemmissä taittoperä malleissa. Olen jopa tällaisella ampunut. Fluuttauksen eduista ja haitoista on täällä väännetty vuosia, ja joillain piippuvalmistajilla takuu raukeaa jos piipun fluuttaa. Itsellä kaikki piiput fluutattu, eikä ole vaikuttanut tarkkuuteen millään tavalla, ainakaan negatiivisesti (joukossa myös nappirihlattuja piippuja), mutta aseen käsiteltävyys on parantunut. Tähän kun yhdistetään piipun lyhennys, niin ero on huomattava TRG painoluokan aseissa.

Edit: sorry offtopic
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 09, 2020, 14:44 kirjoittanut MOj »

roris

  • *
  • Viestejä: 17
Vs: Tikka T3x UPR
« Vastaus #31 : Joulukuu 11, 2020, 11:07 »
Reilu sata laukausta nyt ammuttuna rosterisella UPR:llä kaliiperissa 6.5 crm. Olen lähinnä vasta hakenut käyntiä omilla latauksilla ja tehdaspaukuilla. Toisin kuin monesta lähteestä saa lukea, Sako Range ei toimi, ainakaan tässä yksilössä. Sub-MOA kasaa en ole vielä saanut aikaan 150 metrille tuolla paukulla. Sen sijaan Sako TRG ja Norma Match toimii oikein hyvin. Parhaat kasat näillä paukuilla ovat olleet luokkaa 0,3 moa.
Tämän aseen myötä aloitin myös itse lataamaan panoksia. Homma on vielä opettelussa, mutta esim. kombinaatio Scenar-L 120 gr/N540 38.8 gr/CCI 400 nalli/Lapua hylsy on tuottanut 0,3 moa kasaa.
Tukkiin olen muuten ihan tyytyväinen, mutta poskipakan säätöön kaipaisin pykäliä. Ja tässä yksilössä myös lukon purku vaatinee sepällä käyntiä. Ihan ohjeen mukaan olen lukkoa purkanut, mutta mulla ei riitä uskallus hakata kampea irti tarpeeksi kovaa, jotta sen saisi lukosta irti.

Jullimus

  • *
  • Viestejä: 89
Vs: Tikka T3x UPR
« Vastaus #32 : Joulukuu 11, 2020, 15:15 »
Se tuo teflon pinnoitus on tehtaalla tehny hieman huolimattomasti kun lukon kampi on "liimautunut" lukkoon. Ei lähde ilman väkivaltaa. Itselläni oli uutena ctr:ssä oli paskaa lukon sisällä ja nallipiikki ei päässy lyömään kunnolla, jäi ampumattomia patruunoita. Tuon jumiutumisen takia en saanut itse korjattua asiaa niin kävi ase riihimäellä ja vaihtoivat uuden lukon ja nyt irtoo normaalisti ohjeiden mukaan.

Poikanen

  • *
  • Viestejä: 346
Vs: Tikka T3x UPR
« Vastaus #33 : Joulukuu 11, 2020, 15:34 »
Mulla on tuo PSE ja olen siitä kyllä tykänny sen vähän mitä sillä on päässy ampumaan! Ikävästi vain en ole päässy UPR-tukkia käpisteleen.

https://share.icloud.com/photos/0iB6AIQc2AjYfsEl8IZIE-Dqg

saku_s-t

  • *
  • Viestejä: 601
Vs: Tikka T3x UPR
« Vastaus #34 : Joulukuu 11, 2020, 15:44 »
Mulla on tuo PSE ja olen siitä kyllä tykänny sen vähän mitä sillä on päässy ampumaan! Ikävästi vain en ole päässy UPR-tukkia käpisteleen.

https://share.icloud.com/photos/0iB6AIQc2AjYfsEl8IZIE-Dqg


Nätti on kuin sika pienenä  ;D


 Suosittelen samaa kuin kaikki muutkin asetta hankkiessa: Käy sovittamassa. Omaan käteen tuo UPR on justiin eikä melkeen

roris

  • *
  • Viestejä: 17
Vs: Tikka T3x UPR
« Vastaus #35 : Joulukuu 11, 2020, 16:53 »
Se tuo teflon pinnoitus on tehtaalla tehny hieman huolimattomasti kun lukon kampi on "liimautunut" lukkoon. Ei lähde ilman väkivaltaa. Itselläni oli uutena ctr:ssä oli paskaa lukon sisällä ja nallipiikki ei päässy lyömään kunnolla, jäi ampumattomia patruunoita. Tuon jumiutumisen takia en saanut itse korjattua asiaa niin kävi ase riihimäellä ja vaihtoivat uuden lukon ja nyt irtoo normaalisti ohjeiden mukaan.
Aika paksut vaseliinit on minunkin lukossa, sen mitä siihen pääsee nyt kurkkimaan. Ennen tammikuun latvalintujahtia pitää asia hoitaa, ettei pakkasessa tule jumia. Itse asiassa yhden suutarin olen saanut aikaiseksi, mutta sen laitan Federalin nallin piikkiin. Identtisestä kuopasta huolimatta ei vaan syttynyt.

Woodsman

  • *
  • Viestejä: 291
Vs: Tikka T3x UPR
« Vastaus #36 : Joulukuu 11, 2020, 18:09 »
Messinkituurnalla nappaatte sen kammen irti. Ei se pinnote sitä liimaa vaan se lohenpyrstöura taitaa vedellä hieman lämpökäsittelyssä. Ja kun kampi on irti niin pikkasen pyyhkäisee timanttiviilalla uraa/kampea kohdilleen. Ei tarvitse seppää vaan ihan omat pienet kätöset ;)

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.973
Vs: Tikka T3x UPR
« Vastaus #37 : Joulukuu 11, 2020, 18:16 »
Väkijoukko huutaa rytmikkäästi "Dremel, Dremel., Dremel!"

Totta puhuen jos vähänkin arveluttaa niin laita takuuhuoltoon koska kun itse viilaa niin samalla viilanvedolla lähtee takuutkin.
Terveisin,


HJu

Woodsman

  • *
  • Viestejä: 291
Vs: Tikka T3x UPR
« Vastaus #38 : Joulukuu 11, 2020, 18:25 »
Väkijoukko huutaa rytmikkäästi "Dremel, Dremel., Dremel!"

Totta puhuen jos vähänkin arveluttaa niin laita takuuhuoltoon koska kun itse viilaa niin samalla viilanvedolla lähtee takuutkin.
Jep, jos on takuussa niin sitten saa tehdas huolehtia. Itse en jaksanut aihetta murehtia, timanttiviila lauloi.

roris

  • *
  • Viestejä: 17
Vs: Tikka T3x UPR
« Vastaus #39 : Joulukuu 19, 2020, 14:50 »
Olen hakenut latausta raskaammalle luodille, nyt kokeilussa Berger EOL 156 gr. Ajoaineena Vv N150 36,6 gr Lapuan hylsystä CCI 400 nallilla. Latasin yhdeksän eri cbto -pituutta alkaen 55,0 millistä 0,08 millin askelilla alaspäin. Aloituspituus oli puoli milliä lyhyempi kuin mun aseen rihlakosketuspituus tuolla luodilla. Ruutimäärän arvioin GRT:n softalla 90% täytölle Pmax-15% paineelle.
Itselleni ainakin oli yllättävää miten suuresti cbto:n muutos vaikutti kasan kokoon. Aloitusmitta antoi 1,3 moa kasan 150 metriin kun paras kasa 0,24 moa tuli pituudella 54,84. Pari 0,4 moa:n pituutta löytyi näiden lisäksi muiden mittojen tuottaessa 1,0 - 0,6 moan läjiä.
Valmistajan mukaan näillä lähtönopeuksilla (k.a 763 ms) luoti ei ole täysin stabiili 1:8 rihlannousulla. Toisaalta kun en lintua yli 300 metriin ammu niin luulisin tuon olevan kelvollinen luoti talven jahtiin.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 19, 2020, 15:47 kirjoittanut roris »

jthyttin

  • *
  • Viestejä: 1.213
Vs: Tikka T3x UPR
« Vastaus #40 : Joulukuu 20, 2020, 10:15 »
Jos 0.16 millin muutos latauspituuteen tekee 5x vaikutuksen kasan kokoon herää väkisin kysymys kuinka suuri rooli on sattumalla. Eli monenko laukauksen kasoja on ammuttu, ja millaisissa olosuhteissa.

Marginaalisesti vakavoitunut luoti saattaa kaatua välittömästi osumassa, eli jälki ei ole välttämättä kovin siistiä. Ja kylmempi eli tiheämpi ilma vaikeuttaa asiaa entisestään. Muutenkin jos ammut ulkoballistisessa mielessä maltillisille matkoille, kannattaa laittaa eri vaihtoehdot rinnakkain luotettavalla laskurilla. Nyt ilmeisesti haetaan parasta tuulensietoa, mutta raskas luoti on myös yleensä vaikeampi ampua (ampuma-asennon ja pienten virheiden vaikutus osumapisteeseen).

roris

  • *
  • Viestejä: 17
Vs: Tikka T3x UPR
« Vastaus #41 : Joulukuu 22, 2020, 12:34 »
Kovempaan tuuleen olen tällä hakenut luotia. Tuossa testissä ammuin kolmen kasoja, lämpötila -2, erittäin lievään takatuuleen. Tuota osittaista epävakautta itsekin mietin vielä, uskaltaako kuitenkan kokeilla metsällä jos se tietää rumaa jälkeä kohteessa. Toisaalta, Bergerin laskurin mukaan ballistinen kerroin on vain n. 3 % huonompi luodin optimia, tiedä sitten onko sillä suurta merkitystä.

SMä

  • *
  • Viestejä: 163
Vs: Tikka T3x UPR
« Vastaus #42 : Maaliskuu 14, 2022, 22:13 »
Tulinpa hankkineeksi T3X UPR:n ensimmäiseksi kiväärikseni. Creedmoor 24" piipulla. Kiikarina on Delta Javelin 4.5-30x56 ja vaimentimena Ase Utra Radien. Bipodina Harriksen kopio.

Patruunoiksi ostin muutaman sata kappaletta Sako Rangea. Niillä ajattelin opetella ampumaan ja käydä kevään TA-kurssit läpi. Kunhan ampumataito vähän kehittyy, niin sitten lienee syytä lähteä tutkimaan muita patruunavaihtoehtoja ja tutustua ehkä lataamisen maailmaankin.

Viikonloppuna pääsin ampumaan ensimmäiset laukaukset Vaasassa ennen PRS -kisaa. Kohdistettiin kiikari sadalle metrille ja tutkattiin lähtönopeuksia. Kymmenen laukauksen mediaaniksi saatiin 765.5 m/s, keskihajonta 3.6 m/s. Seurailin lauantain PRS-kisaa toimitsijan ominaisuudessa, ja ihmettelin, miten helpon näköisesti kisaajat paukuttivat 300 m päähän peltiä, jota ei paljaalla silmällä meinannut erottaa lainkaan.

Sunnuntaina pääsin vielä käymään radalla itsekseni harjoittelemassa. Olin vähän säätänyt kiikarin paikkaa, joten kohdistin uudestaan sadalle metrillä parilla 5 laukauksen sarjalla. Jälkimmäisessä sarjassa onnistuin ampumaan neljä laukausta alle 0.5 MOA läjään, mutta viides karkasi hitusen.

Siirryin sitten 300 m radalle. Laskin Strelokilla koroksi 1.6 milliradiaania ja ammuin kolme laukausta 60 senttiseen peltiin tähdäten. Äänestä päätellen ne osuivat! Tästä rohkaistuneena kävin viemässä pahvitaulun tarkempaa kohdistusta varten. Ensimmäinen 5 lks kasa oli 15 cm ja pari napsua oikealla ja saman verran alhaalla. Toiseen kasaan tein tarvittavat korjaukset, ja sain ammuttua 7,5 cm kasan keskelle. Enpä olisi uskonut tuohon pystyväni, hieno fiilis!

Päätin vielä kokeilla, miten onnistuisi ampuminen noin 30 sentin kongiin seisaaltaan traktorin renkaaseen tukien. Laatikossa oli vielä neljä patruunaa jäljellä. Kylläpä ristikko heilui! Tähtäyspiste vaelsi reilusti maalin ohi, mutta keskimäärin keskellä. Kaksi ekaa menivät ohi. Kahdelle viimeiselle onnistuin jotenkin vakauttamaan itseäni paremmin, ja onnistuin osumaan molemmilla kerroilla. On sellainen koukuttunut olo: tätä lisää! No viikonlopun TA-kurssilla Kajaanissa sitä on tarjolla.
 
Osumien merkeissä tuli heti mukavia onnistumisia. Mutta pitkä ajomatka kotiin meni nopeasti, kun pohdin kaikkea, mitä pitäisi harjoitella. Ampuma-asennon ja tähtäinkuvan löytäminen vie paljon aikaa. Rekyylinhallinnassa ja jälkipidossa on paljon petrattavaa. Kivääri meinaa pompata sivulle ja tähtäinkuva katoaa niin, että omaa osumaa ei oikein pääse heti spottaamaan.

Makuuasennossa kiväärin perä haluaa asettua solisluun alle. Tekisi mieli kokeilla, mille ampuminen tuntuisi mieluummin luuta vasten. Sitä kokeilua varten pitäisi UPR:n perälevyä saada nostettua. Onkohan tähän tullut kenelläkään konsteja vastaan?

Jaz

  • *
  • Viestejä: 54
Vs: Tikka T3x UPR
« Vastaus #43 : Maaliskuu 27, 2022, 16:07 »
Olisiko ideaa, miten/mistä saisi Picatinny-kiskoa hihnakiinnikkeiden tilalle? Niiden väli on 65 mm ja kierre 5mm (M5 kai?).

Juri

  • *
  • Viestejä: 65
Vs: Tikka T3x UPR
« Vastaus #44 : Maaliskuu 27, 2022, 18:14 »
Asesepältä tai minulta  :D

Tuolla reikävälillä on vaikea löytää, pitäisi olla malli jossa toinen reikä on ovaali, picatinnyn vakio reikäväli on 10mm kerrannaisia. Oli niin hankalaa että jouduin itse askartelemaan...

Hommasin kiskon jossa oli kaksi ovaalireikää, tein niihin tuommoiset prikat kun reikä oli minun makuuni turhan leveä ja pohjaltaan ohkainen, ja tein keskelle ylimääräisen upotuksen kolmannelle ruuville.

P.S. Olen nyt kolme kertaa koittanut liittää tähän kuvia. 4 kpl, alle 150kilotavua kappale. Ei onnistu, eli käyttäkää mielikuvitistanne...