Kirjoittaja Aihe: Mieleen painuneimmat riistalaukaukset  (Luettu 2890 kertaa)

Long Range

  • *
  • Viestejä: 867
Mieleen painuneimmat riistalaukaukset
« : Joulukuu 02, 2020, 07:14 »
Riistalaukauksista jäävät usein mieleen vuosien varrelta oikein onnistuneet laukaukset,mutta myös kirpaisevat hudit.

Laulumaa on minua usein ripittänyt: "Ruualla ei saa leikkiä".Tarkoittanut sitä,että pitkiltä matkoilta ei pidä ampua.Hän vallan oikeassa ja metsästäjän tärkeimpiä taitoja on päästä hiipimään "varman" ampumamatkan päähän.
(Vaikka hänen ampumataidot varmaan riittäisivätkin pitkälle).

Joku pitkältä saatu tiputus on nuoruus/hurjuus vuosilta jäänyt mieleen.Yxi ainakin 6 PPC:llä tiputettu teeri ENNEN etäisyysmittarin tuloa.Myöhemmin narulla tehty karkea tarkastusmittaus antoi matkaksi n.365 m.

Samalta ajalta tulee mieleen keloon ampuminen,jossa kävi niin,että tähtäsin ylempänä istuvaa teertä ja kävikin niin että alempi tipahti...Ammatti taitoa!!! Notko välissä ja matkan arviointi huimasti pielessä.

Kuitenkin ehkä itselle mieleenpainuvimmat ovat ne laukaukset,joilla odottelun jälkeen olen kiväärillä saanut jäämään 2 lintua YHDELLÄ kiväärin laukauksella.

Kerran tuo onnistunut vain teerillä,mutta monta kertaa hanhilla. Sekä metsähanhilla,että kanadan hanhilla.Ja jopa 3:lla eri kaliiperilla 6 JMS,6 PPC ja 6,5-284.

6,5-284 "tupliin" mittari näytteli 308-313 m kun napsuttelin.Muut tuplat olleet lyhemmiltä matkoilta.

Parista tapauksesta kuvatkin vielä löytyi.Poika ollut hiukka nykyistä pulleammassa kunnossa....

Timppa






« Viimeksi muokattu: Joulukuu 02, 2020, 07:22 kirjoittanut Long Range »

PeeVee

  • Vieras
Vs: Mieleen painuneimmat riistalaukaukset
« Vastaus #1 : Joulukuu 02, 2020, 07:37 »
Kommeita on nuo linnut.....isoja panavia. Mutta kyllä asekin on miestä myöten. Ei liene asiaa heteikköiselle suolle
ottaen huomioon " yhdistelmän painon".....🤣
Mutta palataanpa noihin teeriin......Olisko kuitenkin mahdollista, että tuo toinen teeri vanhuuttaan kupsahti kelosta alas?😁

työniloa....kaakon kulmille!

Long Range

  • *
  • Viestejä: 867
Vs: Mieleen painuneimmat riistalaukaukset
« Vastaus #2 : Joulukuu 02, 2020, 08:14 »

Heh,heh, niin paljon toistoja kertynyt elämän varrella,että olisihan tuo mahdollista,että JOLLEKIN teerelle olisi tullut tuli ikä täyteen tähtäillessä-:).
Onnexi siitä kuitenkin reikä löytyi,niin oletin minulla olleen osuutta asiaan...

Ruuti kaasuun se tuskin tukehtui,kun matka oli niin pitkä.

Jatketaan harjoittelua,

Timppa


Th1972

  • *
  • Viestejä: 87
Vs: Mieleen painuneimmat riistalaukaukset
« Vastaus #3 : Joulukuu 02, 2020, 11:45 »
Itselle on jäänyt varsin hyvin mieleen eräs hirvinaaras, joka ilmestyi passini eteen noin 60 metrin päähän. Seisoin ylärinteessä ja hirvi lähti kiertämään pientä ympyrää, nousten koko ajan mäkeä ylemmäs ja samalla hieman kauemmas minusta. Seurasin rauhassa Aimpointin läpi tätä liikettä, nojaten tukevasti puuhun seisomasennossa. Tätä hidasta liikettä jatkui useamman minuutin ajan ja hirvi alkoi kääntymään minua kohti. Nostin jo laskemani aseen takaisin (ei ollut hyvää ampumapaikkaa, vaikka matka oli kohtuu lyhyt) "jyvälle" ja katselin  hirveä uudemman kerran punapisteen takana. Hirvi tuli hitaasti puita kierrellen minua kohti, mutta maaliksi tarjoutui vuorotellen pää ja peräpeili kun hirvi kiersi vuorotellen puita vasemmalta ja oikealta minua kohti.. Viimein hirvi oli kiertämässä viimeistä puuta ja meillä oli enää noin 5 metriä väliä kun hän työntää turpaansa minua kohti, paljastaen kaula-aukon. Minä olin seisonut sormi liipaisemella jo pari minuuttia erittäin tukevassa asennossa ja puristin rauhallisesti liipaisimesta punapisteen osoittaessa keskelle hirven kehoa muutaman metrin päästä.

KLIK oli kovin ääni mitä olen kuulut, eikä hirvikään jäänyt paikoilleen ihmettelemään vaan säntäsi pakolaukkaan! :-D 9.3x62 Lapua Naturalis ei lauennut....

Hirvi juoksi noin 50 metriä ja latasin tällä välillä uusiksi (ehdin sekunnin miettiä pitääkö odottaa patruunan mahdollista "jälkipaloa", mutta päätin silti ladata rivakasti, jolla patruuna lensi parin metrin päähän) ja kun hirvi hetken päästä kääntyi poikittain katsomaan mikä metsämiehessä on vikana, niin se jäi hänen viimeiseksi jalansijakseen..
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 02, 2020, 11:48 kirjoittanut Th1972 »
\"Everything is known by everyone. \'Everyone\' has yet to be born..\"

Mk-0

  • *
  • Viestejä: 124
Vs: Mieleen painuneimmat riistalaukaukset
« Vastaus #4 : Joulukuu 02, 2020, 17:17 »
Ensimmäinen norppani.
Kuti nuppiin ja kupoli katosi.
Tosin etäisyyskin oli vain 200 metriä.

Long Range

  • *
  • Viestejä: 867
Vs: Mieleen painuneimmat riistalaukaukset
« Vastaus #5 : Joulukuu 03, 2020, 04:51 »

PeeVee tuossa aiemmin viittasi lettosuohon.Suo alueella,jossa aikoinaan aloitin metsähanhien jahtaamisen,oli paljon osittain umpeen kasvaneita lampia ja hetteitä.

Kerrankin tipuin läpi tuollaisessa paikassa kivääri ja reppu selässä ja haulikko kädessä.Jalkojen alla ei tuntunut mitään ja haulikko poikittain kannatteli minua.Silloinen hyvä fysiikka auttoi,että pääsin rypemään pois.
Nyky rapakunnolla tod.näk. jäisi vain reikä suohon etsijöitä varten...

Kaverini ei ollut päässyt koskaan kiväärillä ampumaan metsähanhea ja sanoin hänelle,että tulehan kylään,niin yritetään tuo puute poistaa.
Vein hänet "tuli asemaan".Näytin hänelle mihin hanhet tod.näk.laskeutuu ja varoitin 2 kertaa,että älä mene tuosta suoraan noutamaan vaan kierrä tuolta oikealta.
No, hanhiparvi laskeutui osoittaamaani paikkaan ja hän sai osumaankin.Kuumeni tilanteessa senverran ,että lähti kuitenkin SUORAAN hanhea noutamaan.Huusin peräänkin,että älä mene suoraan.
No, hanhi ja mies palautui noudosta,mutta kun upposi välille,niin piti kumisaappaat käydä sitten suosta kaivamassa eri noudolla-:).

No nyt päästään sitten otsakkeen mukaiseen tarinaan tuon hänen "uinnin" jälkeen.Keli lähelle nollaa ja kaveri tuumi,että hän lähtee vaihtamaan kuivaa ylle autolle,jonne matkaa reilu kilometri.
Sanoin,että käy kylillä täyttämässä kahvi termarit samalla.
Jäin "tuliasemaan" hänen 223 kiväärin ja haulikkoni kanssa.Olin jättänyt oman kiväärini kotiin,kun oli ajatus saada hänelle kivääri tilanteita.
Tuulikin yltyi ja en edes hyvästä suojasta huomannut milloin yksinäinen hanhi oli laskeutunut.Hanhi oli ilmestynyt hiukan 250 m:n risumerkin minun puolella.
Kiroilin mielessäni,kun omalla aseella olisin tarkkaan tiennyt mihin tähdätä.Senverran kaveri oli sanonut,että hänen kivääri on kohdistettu 150 m:iin.
No päätin kuitenkin,että ammun ennenkuin kaveri palautuu ja ajaa hanhen pois.
Kottasin noin 20 cm yli ja hiukka vähemmän tuuleen ja puristin.Osuma tuli,mutta hanhi nousikin siivilleen, lensi parisataa metriä ja tippui hemmetinmoiseen vitelikkoon.
Mies pelissä ei löydetty,mutta noutavan koiran kanssa uudella etsinnällä iltapäivällä löytyi.
Tuulikotti oli jäänyt hiukka vajaaksi ja suolien puolelta läpi.

Kun muutamalla suolla tarpeeksi ryvettiin,niin oppi hiukan vesikasveista lukemaan,mihin ei kannata mennä.
Ja merkattiin joskus vessapapereillakin "kestävä" reitti valoisassa mennessä,kun suolta piti pimeässä yrittää poiskin päästä.

Ja on niitä noutoja tehty joskus hiihtämälläkin kuten kuva kertoo.Suksien voiteluun tuohon keliin olisi kyllä tarvinnut vinkkejä-:).

Timppa


HanskiBR6

  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Mieleen painuneimmat riistalaukaukset
« Vastaus #6 : Helmikuu 23, 2021, 10:48 »
Kenties ollaan offtopicin rajapinnassa, mutta laukaus on silti painunut mieleen ja on hankalahko toistaa ainakaan minun taidoilla. 10m ilma-aseradalla harjoitellessa huonekärpänen tuli kävelemään pahvitaulun valkoiselle ja näkyi nippanappa diopterin läpi. Joku pyyntivaisto siinä kai heräsi ja oli kokeiltava. Reeni oli menossa eikä sarjakaan katkennut.....ja kas kummaa, laukaiksen jälken reiän ympärillä näkyi vain hiukan maallista tomua kärpäsen jaloista otuksen kadotessa muonavahvuudesta. Nopea loppu joka tapauksessa ja pikku ihmisen ilo onnistua. Hyvän kympin arvoinen osuma joka tapauksessa...napa jopa.

-Hanski