Kirjoittaja Aihe: Meopta optika 6 sarja  (Luettu 45749 kertaa)

Ippe69

  • *
  • Viestejä: 676
Vs: Meopta optika 6 sarja
« Vastaus #75 : Maaliskuu 11, 2022, 14:40 »
Kasa-ammuntaa en tosiaan harrasta. Enemmän oli mielessä ristikon selkeys tai sen puute. Toisaalta nuo merkit varmaan oppisi hyvinkin nopeasti. Ja hevosenkenkä muuten voisi olla hyvä minun käytössä.
Noista pienemmistä enemmän kiinnosti 3-18x malli mutta niitä ei taidakaan saada avoimella sivutornilla.
5-30x malli on myös harkinnassa, mutta jotenkin ajatuksena häiritsee kovasti se että korotorni on lukittava mutta tuulikorjaus ei.

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.973
Vs: Meopta optika 6 sarja
« Vastaus #76 : Maaliskuu 11, 2022, 15:16 »
4.5-27x50:ssä myös lukittuva korotoni ja lukittumaton sivutorni. Voikin väittää että sivutorni on ilman lukitusta jotta niitä sivutuulen 0.1 mrad -säätöjä voi tehdä milloin haluaa :-)
Terveisin,


HJu

Ippe69

  • *
  • Viestejä: 676
Vs: Meopta optika 6 sarja
« Vastaus #77 : Maaliskuu 11, 2022, 15:46 »
Se ei ole oleellista saako tuulikorjauksen niin tarkasti tehtyä, mutta yksinkertaisena ihmisenä haluaisin pitää asiat yksinkertaisena jolloin homma toimii paremmin vaikka olisi hieman stressaavakin tilanne päällä.
Siksi tuntuu huonolta ajatukselta että yksi torni toimii erilailla kuin toinen ja erityisesti noin päin se tuntuu järjettömältä.
Kun noissa 30mm putkilla olevissa on muutenkin ilmeisesti aika suppea näkökenttä, niin ei tuo 4,5-27x50 oikein kovasti houkuttele.

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.973
Vs: Meopta optika 6 sarja
« Vastaus #78 : Maaliskuu 11, 2022, 16:08 »
Sitten ei osta suboptimoitua halpista vaan suoraan Steinerin soveltuvan M-sarjan malli. Nämä halpiksethan on enempi ratakäyttöön ja siviiliharrasteluun.
Terveisin,


HJu

Ippe69

  • *
  • Viestejä: 676
Vs: Meopta optika 6 sarja
« Vastaus #79 : Maaliskuu 24, 2022, 14:12 »
Mitä enemmän tutkin vaihtoehtoja, sen paremmalta tuo Meoptan ristikko tuntuu. Budjettikin alkaa karata mutta tuntuu ettei tuollaista löydy rahallakaan.
Onko tuon tyyppistä ristikkoa missään muussa kiikarissa?
Suurennosalue saisi olla suunnilleen tuon pienemmän meoptan luokkaa, eli 3-18 mutta pitäisi olla molemmat tornit avoimia.
Yllämainittua steineriä olen harkinnut vakavasti, mutta en oikein ole lämmennyt niihin saataville ristikoille.

JANI74

  • *
  • Viestejä: 50
Vs: Meopta optika 6 sarja
« Vastaus #80 : Kesäkuu 04, 2022, 23:07 »
Tulipahan tuollaista Meoptan optika 6 sarjan tähtäintä kokeiltua kokoluokassa 3-18x50 mrad ffp. Tähtäimen kuva miellytti kovasti ja lukittava korotorni vaikutti metsästysaseeseen varsin mukavalle. Valitettavasti muutama ratakäynti muutti positiiviset ajatukset negatiivisiksi. Ammuin tähtäimen kohdalleen 100metrille ja hevosenkenkä ristikolla oli minun mielestä aika hyvä ampua pienehkön keskipisteen vuoksi myös paikkatarran kokoiseen maaliin. Jo kohdistuksen aikana kiinnitin huomiota että naksut ei käyttäytyneet ihan loogisesti.
Totuus valkeni lopullisesti toissapäivänä kun pääsin pitkille radoille. Labradarilla tarkastettiin lähtönopeudet ja lapuan ballistiikkaohjelmalla haettiin korot matkoille 200, 300 ja 700 metriä. Säädöt ja todellisuus olivat hyvin kaukana toisistaan. Joka matkalta ammuin kohteen yli ja  700metriltä eroa oli peräti 10napsua. En saanut tuolla tähtäimellä ja 308lla mitään aikaiseksi edes 200metriin. Toisen aseen päällä oli Vortexin pst 2 ja se toimii kuin junan vessa. Naksut säätyy juuri siten kuin pitää ja osumia tuli.
En ole tutkinut tähtäintä vielä enempää tai ampunut sillä mitään neliötestejä mutta viimeisin ratakäynti tuotti kyllä suuren pettymyksen.

iippo777

  • *
  • Viestejä: 93
Vs: Meopta optika 6 sarja
« Vastaus #81 : Kesäkuu 06, 2022, 13:19 »
Varsin erikoista edellisellä kaverilla toi putken toiminta.
Mikäli kyseessä on jokaisella matkalla naksuero samaan suuntaan niin itselle tulee mielee, että kohdistus tehty mäkeen tms. Siitä johtuen jokainen naksu heittää samaan suuntaa.

Kotiradallani 100m on alamäessä ja 200m on "vaaterissa" niin ainakin mulla heittää naksut .308 ammuttaessa, mutta samalla tavalla ne on heittänyt Zeissinkin putkessa minulla ja mikä tärkeintä ne "heittää" jos apista kattoo, mutta toimii täsmälleen aina samalla tavalla.

Oon saman huomion tehnyt kolmella eri putkella. Itse en pääse ampumaan yli 300m niin vaikea sanoa sitten pitkän matkan heittoja. Tosin mulla etäisyydet myös metässä jää alle 300m aina. Jätän pidemmät matkat ampumatta.

Easyac

  • *
  • Viestejä: 18
Vs: Meopta optika 6 sarja
« Vastaus #82 : Heinäkuu 05, 2022, 16:32 »
Terve.

Itsellä käytössä Optika6 4,5-27x50 Mrad RD ristikolla.

Käytönnössä itsellä ei ole mitään erityisen huonoa sanottavaa tästä kiikarista.

Hinnan puolesta olin aluksi epäileväinen kun tätä itselle tyrkytettiin, koska oli yksinkertaisesti mielestäni liian halpa. Tästä positiivisesti yllättynyt kuitenkin.

Naksut toimii hyvin, tornit helppo nollata,hintaan nähden kuva on riittävän kirkas ja tarkka. Ainoa miinus, että joutuu tuon vastavalosuojan ostamaan erikseen + hevosenkenkä.

Em. puutteet ei kuitenkaan harrastamista omalla kohdalla haittaa millään tapaa. Pelti kolisee pitemmältäkin matkalta, joten täysin soiva peli.





Paha Arkkitehti

  • *
  • Viestejä: 132
Vs: Meopta optika 6 sarja
« Vastaus #83 : Heinäkuu 25, 2022, 13:13 »
En ole tutkinut tähtäintä vielä enempää tai ampunut sillä mitään neliötestejä mutta viimeisin ratakäynti tuotti kyllä suuren pettymyksen.

Tuliko tähän myöhemmin jotain tarkennusta?

jli

  • *
  • Viestejä: 956
Vs: Meopta optika 6 sarja
« Vastaus #84 : Heinäkuu 25, 2022, 13:59 »
Jos virhe olisi noin suuri, silloin ei välttämättä edes tarvitse ampua neliötestiä; riittää, että tähtäilee ja katsoo paljonko ristikko liikkuu. Pitäisi näkyä 100 metrilläkin, että siirtyykö metrin vai 1.5m. Jos siis ase pysyy yhtään paikoillaan.