Kirjoittaja Aihe: Latvalinnustukseen  (Luettu 6416 kertaa)

Patruuna

  • *
  • Viestejä: 105
Vs: Latvalinnustukseen
« Vastaus #15 : Tammikuu 30, 2024, 15:50 »
Hyvän kantosysteemin suunnitteluun kannattaa uhrata aikaa. Itse teen kaiken TRG: llä ja metsällä ase on kannossa repun olkaimista vyötäröllä poikittain piippu hieman alassuin. Tasapainottaa taakkaa huomattavasti. Hihnat mitoitettu siten että pikatilannetta varten ase ampuma-asennossa nopeasti hihnat tiukalla. Pikalukoilla ase nopeasti irti sitten muita ampuma-asentuja varten. Hyvällä suunnittelulla saa paljon anteeksi kiväärin painossa ja isompi paino on tietenkin pelkkää plussaa sitten kun ammutaan.

Itse kantanut aseita vornin rinkoilla vaan tein varsin valjaat ja leveän vyön romppeille niin eipä ole enää vorniin siirtymistä. Onhan tuo niin paljon mukavampi kantaa ja linnun ampumis tilanteessa kaikki tapahtuu helpommin.





ErkkiEinari

  • *
  • Viestejä: 35
Vs: Latvalinnustukseen
« Vastaus #16 : Tammikuu 30, 2024, 18:36 »
Hyvän kantosysteemin suunnitteluun kannattaa uhrata aikaa. Itse teen kaiken TRG: llä ja metsällä ase on kannossa repun olkaimista vyötäröllä poikittain piippu hieman alassuin. Tasapainottaa taakkaa huomattavasti. Hihnat mitoitettu siten että pikatilannetta varten ase ampuma-asennossa nopeasti hihnat tiukalla. Pikalukoilla ase nopeasti irti sitten muita ampuma-asentuja varten. Hyvällä suunnittelulla saa paljon anteeksi kiväärin painossa ja isompi paino on tietenkin pelkkää plussaa sitten kun ammutaan.

Itse kantanut aseita vornin rinkoilla vaan tein varsin valjaat ja leveän vyön romppeille niin eipä ole enää vorniin siirtymistä. Onhan tuo niin paljon mukavampi kantaa ja linnun ampumis tilanteessa kaikki tapahtuu helpommin.





Mielenkiintoinen systeemi.. valjaat ja vyö on siis ihan erilliset ja ase on selässä?

Patruuna

  • *
  • Viestejä: 105
Vs: Latvalinnustukseen
« Vastaus #17 : Tammikuu 30, 2024, 21:05 »
Joo, vyössä PALS kujasto mihin saa millaista laukkua haluaa. Esim varustelekassa on monenlaisia. Vyön saa kiristettyä ylä ja ala laidasta erikseen niin se ei tarvi olla kireällä eikä valu ollenkaan. Metso meni taskussa huomaamatta. Vornissa mulla oli ongelmana että lantiovyö piti olla älyttömän kireällä ja silti se valui koko ajan. Se on niin paksusti topattu ja käytännössä vaan 5cm leveä kun se kapea remmi menee keskeltä niin sellainen ei vaan toimi kunnolla.

Valjaat ovat aivan erilliset. Reppua huono käyttää valjaiden kanssa niin siksi tuollainen vyö. Kulkee samat romut kuin aserinkan kanssa mutta mukavemmin.

Tein illalla uudet valjaat. Pitää vkl testata. Remmien päät vielä kesken. Niihin tulee jotain ettei vahingossa revi solkien läpi.




Laapotti

  • *
  • Viestejä: 8
Vs: Latvalinnustukseen
« Vastaus #18 : Helmikuu 01, 2024, 13:25 »
Moi, mitenkäs te näette 6,5 creedmoor vs 308 kaliiberin käytön latvalinnustuksessa. Metsästys tapahtuu minulle kainuun korvissa jossa ei asutusta juurikaan lähellä(tai se on katsottavissa helposti)

ttimonen

  • *
  • Viestejä: 76
Vs: Latvalinnustukseen
« Vastaus #19 : Helmikuu 01, 2024, 14:17 »
Moi, mitenkäs te näette 6,5 creedmoor vs 308 kaliiberin käytön latvalinnustuksessa. Metsästys tapahtuu minulle kainuun korvissa jossa ei asutusta juurikaan lähellä(tai se on katsottavissa helposti)

Molemmat on hyviä ja ei hirveästi lentoradoissa eroa.
Tehdaspaukut taitaa olla 308:iin hivenen halvempia ja minkä nyt mieltää paremmaksi.
Itse päädyin 6.5 creedmooriin hieman pienemmän rekyylin vuoksi, osuma helpommin seurattavissa kiikarin läpi. Patruunat lataan itse.
En kyllä ole kahdella samanlaisella ampunut vierekkäin jotta huomaako rekyylieroa sitten käytännössä.

Patruuna

  • *
  • Viestejä: 105
Vs: Latvalinnustukseen
« Vastaus #20 : Helmikuu 01, 2024, 14:36 »
Moi, mitenkäs te näette 6,5 creedmoor vs 308 kaliiberin käytön latvalinnustuksessa. Metsästys tapahtuu minulle kainuun korvissa jossa ei asutusta juurikaan lähellä(tai se on katsottavissa helposti)

6,5 hieman pienempi rekyyli eli helpompi ammuttava ja tehdaspatruunat keskimäärin tarkempia.

Marlin

  • *
  • Viestejä: 24
Vs: Latvalinnustukseen
« Vastaus #21 : Helmikuu 01, 2024, 16:55 »
Mitä asepakettia suosittelette latvalinnustukseen ja millä kokoonpanolla. Olen itse harkinnut Tikka Tac A1 asetta sen säätöjen vuoksi, creedmoor 6,5 cal, Taittoperä on myös kätevä kun joudun kuljettelemaan. Kiikarin pitäisi pysyä kohdallaan vaikka joutuu vähän ryömimäänkin. Onko spuhr jalka hyvä kiikarille. Kommentoikaa kiitos. Budjetti ei sais karata yli 4k: n kauheasti kokonaisuudelle.

Oma valinta oli seuraavanlainen kun tavoite oli pitää setti mahdollisimman kevyenä ja edullisena:
-Uusi Tikka T3X Superlite 6,5 Creedmoor 1100€
-Muovitukki vaihtui itse tehtyyn tukkiin jonka paino lähes sama kuin vakiotukissa, materiaalit n. 30€
-Käytetty Burris XTR II 5-25x50 SCR FFP 800€
-käytetyt Optilock jalat 100€
-AU Radien vaimennin 290€

edit. unohtui bipodi Spartan Javelin 140€
-uusi Burrel Diamond Pro 8x34 -katselukiikarit 79€
-käytetty Burrel Elite-XT etäisyysmittari 80€

Tuolla setillä pärjää oikein hyvin, maaston tuntemus ja kävely-/hiihtokunto on rajoittavin tekijä.


Jos Budjetti olisi 4000€ niin valitsisin varmaan seuraavat suoraan kaupanhyllyltä:
-Tikka T3x Deerhunter 6,5 Creedmoor  1300€
-Steiner Ranger 8 3-24x56 4A-I  1850€
-GRS Fenris Tukki  499€
-Osuma 170 vaimennin 199€
-jotkin jalat mitkä vielä mahtuu budjettiin

Jos kiikarit ja etäisyysmittari pitää saada samalla budjetilla, niin jättää sitten GRS tukin pois.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 02, 2024, 16:10 kirjoittanut Marlin »

Patruuna

  • *
  • Viestejä: 105
Vs: Latvalinnustukseen
« Vastaus #22 : Helmikuu 01, 2024, 17:09 »
Onko Marlinin tukista kuvia missään? Mistä materiaalista teit?

TimoK

  • *
  • Viestejä: 56
Vs: Latvalinnustukseen
« Vastaus #23 : Helmikuu 01, 2024, 18:44 »

-Steiner Ranger 8 3-24x56 4A-I  1850€


4A-I ristikko on kokolailla viraton, jos pitää kiikaria etäisyyden määrittämiseen käyttää.
Suosisin ffp tähtäintä, niin ei tarvitse välittää millä suurennoksella mittaa.

Patruuna

  • *
  • Viestejä: 105
Vs: Latvalinnustukseen
« Vastaus #24 : Helmikuu 01, 2024, 21:12 »

-Steiner Ranger 8 3-24x56 4A-I  1850€


4A-I ristikko on kokolailla viraton, jos pitää kiikaria etäisyyden määrittämiseen käyttää.
Suosisin ffp tähtäintä, niin ei tarvitse välittää millä suurennoksella mittaa.

Kuka nyt ristikolla etäisyyksiä mittaa linnustuksessa kun etäisyysmittareita saa satasella? FFP on metsästyksessä aika turhake. Joka tapauksessa koro on järkevin ottaa napsuilla kun maali on pieni.

TimoK

  • *
  • Viestejä: 56
Vs: Latvalinnustukseen
« Vastaus #25 : Helmikuu 01, 2024, 21:36 »
Niin niitä saa, vaan aina ei toimi. Ainakin itse olen muutaman kerran joutunut mittaamaan ristikolla. FFP on tottumuskysymys. Itsellä enää AR:n päällä sfp ja tuntuu, että sekin pitäisi vaihtaa pois.

Patruuna

  • *
  • Viestejä: 105
Vs: Latvalinnustukseen
« Vastaus #26 : Helmikuu 01, 2024, 23:10 »
No sumussa ei tahdo toimia ja joskus ollut ongelmaa saada jäisen hangen päällä olleeseen teereen etäisyys yli 300m. Sellaisissa tapauksissa olen kokeillut kartasta katsoa matkoja. Elokuussa jouduin ryömimään suolla muutaman sata metriä ja pudotin etäisyysmittarin niin silloin viimeksi jouduin kartan ilmakuvan mukaan arvioimaan etäisyyden kun hanhen ammuin rimpiin. Kuitenkin lähes aina mittari toimii ja eipä tuo niin vakavaa touhua ole. Aina voi yrittää sen verran lähelle että osaa arvioida matkan riittävän hyvin.

On mullakin ffp ristikolla olevia, mutta jos ei ole valoa niin se ristikko on melko käyttökelvoton pienillä suurennoksilla. Itse tykkään metsästyksessä mahdollisimman yksinkertaisesta ristikosta. Pelkkä ohut ristikko ja valo olisi hyvä olla.

Kuinka tarkkaan ristikolla onnistuu etäisyys arvioida lintuun?
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 01, 2024, 23:13 kirjoittanut Patruuna »

ErkkiEinari

  • *
  • Viestejä: 35
Vs: Latvalinnustukseen
« Vastaus #27 : Helmikuu 02, 2024, 07:24 »
Itselläni on kanssa parin sadan etäisyysmittari mutta kun pääsin vertaamaan sitä Leicaan metsä olosuhteissa niin olihan se nyt ihan eri peli. On se hieman ärsyttävää kun sumuisen suon takana istuu teeri latvassa etkä saa etäisyyttä mitattua mittarilla. Monesti nuo puisen suon laidat on myös vaikeita arvioida kartastakin jos ei maasto nouse suon reunassa, se missä kartassa väri vaihtuu ei ihan aina vastaa näköhavaintoa suon laidasta.

Marlin

  • *
  • Viestejä: 24
Vs: Latvalinnustukseen
« Vastaus #28 : Helmikuu 02, 2024, 16:23 »
Onko Marlinin tukista kuvia missään? Mistä materiaalista teit?

Ei ole oikein kunnon kuvia, koitan ottaa ja laitan sitten näkyville. Materiaalina on pätkä koivulankkua :D



-Steiner Ranger 8 3-24x56 4A-I  1850€


4A-I ristikko on kokolailla viraton, jos pitää kiikaria etäisyyden määrittämiseen käyttää.
Suosisin ffp tähtäintä, niin ei tarvitse välittää millä suurennoksella mittaa.

Mulla on nyt 5-25 FFP kiikari ja ajattelin vaihtaa sen ensi kaudeksi SFP kiikariin. Vähäisellä kokemuksella sanoisin että pelkkään latvalintujahtiin ei ole juurikaan väliä kumpaa käyttää. Jos on niin paljon sumua että laserilla ei saa etäisyyttä on sellaisella kelillä on yleensä aika helppo hiipiä tai ryömiä sen verran lähellä että lintuun saa hyvän osuman ilman tarkkaa tietoa etäisyydestä. 5-25 SFP kiikarilla voi auttavasti käydä vaikka ajojahdissa passissa, mutta vastaavalla FFP kiikarilla se on mielestäni aika vaikeaa. Mulla jäi syksyllä peura ja kettu ampumatta kun 5x suurennoksella taktinen ristikko on aika käyttökelvoton nopeisiin tilanteisiin ja 8-10x suurennoksilla on lähitilanteet aika vaikeita. Lisäksi kaikki sopivalla suurennoksella olevat FFP kiikarit on painavampia ja isompia kuin metsätykseen tarkoitetut mallit.

Patruuna

  • *
  • Viestejä: 105
Vs: Latvalinnustukseen
« Vastaus #29 : Helmikuu 02, 2024, 18:26 »
Joo, FFP putket on monesti sellaisia nuijia ja hirveät molot ne kaikki tornit ettei sellaista viiti metillä kuljettaa.
Leupoldilla aika fiksuja metästysputkia joissa kaikki tarpeellinen muttei mitään ylimääräistä. Yksinkertainen ristikko valolla, korotorni zero stopilla, paralaksisäätö, sivusäätö korkin alla ja kaikki tornit matalaprofiiliset.