Kirjoittaja Aihe: Painemerkit  (Luettu 6363 kertaa)

1969TR

  • *
  • Viestejä: 3
Painemerkit
« : Marraskuu 07, 2005, 07:42 »
Voisiko joku valaista asiaa... Kun olen käsittänyt että hylsyjen nokeentuminen päältä on painemerkki, siis vähäisen paineen merkki??



ja mitä muita painemerkkejä seuraatte?



Eli itselataamisen opettelussa lataan .308 /  12g Scenar N140 41gr ja  taulukkomax 42,8 ja hylsyt nokeentuu!  Mitään muita merkkejä ei hylsyissä ole. Osumakasa on ihan OK
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut 1969TR »

john

  • *
  • Viestejä: 1.417
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #1 : Marraskuu 07, 2005, 19:34 »
Moi, painemerkkejä ovat mm ulosvetäjän kynnen jälki hylsyn kannassa, sekä selkeästi litistynyt nalli. Kaikkein selkein ylipaineen merkki on kuitenkin huonosti avautuva lukonkampi, eli että saat tosissaan survaista kampea ylöspäin että aukeaa. Tällöin ylipainetta on varmana.



Ihan vaan tiedoksi että lautausmanuaalit on varmuuden vuoksi laadittu niin että maksimi lataukset niissä ovat reilusti alakanttiin verrattuna siihen mitä oikeasti voi laittaa. Tämä EI kuitenkaan tarkoita että voit huoletta roiskaista lisää. Jos maks on tässä tapauksessa 42,8 niin voit todennäköisesti laittaa jotain 44,5grainia, mutta tee se ehdottmasti noin puolen grainin portaissa kokeillen vällillä että ylipainemerkkejä ei esiinny.



Lähtönopeusmittari on oiva, lähes välttämätön apu kun latauksia tehdään todella toimiviksi, eli ta käytössä tarkoittaa tasaista lähtönopeutta. Kun olet saavuttanut ehdottoman maksimin, tule siitä noin graini alaspäin, sillä muutaman nopeusmetrin takia paineet kasvavat kohtuuttomasti ja ase rasittuu.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Anonymous »

Homer

  • *
  • Viestejä: 689
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #2 : Marraskuu 07, 2005, 21:59 »
Lainaus käyttäjältä: "Make"
Ihan vaan tiedoksi että lautausmanuaalit on varmuuden vuoksi laadittu niin että maksimi lataukset niissä ovat reilusti alakanttiin verrattuna siihen mitä oikeasti voi laittaa. Tämä EI kuitenkaan tarkoita että voit huoletta roiskaista lisää. Jos maks on tässä tapauksessa 42,8 niin voit todennäköisesti laittaa jotain 44,5grainia, mutta tee se ehdottmasti noin puolen grainin portaissa kokeillen vällillä että ylipainemerkkejä ei esiinny

Löytyy omakohtaista kokemusta siitä, että ylipainemerkkejä (tahmea lukko ja ulosvetäjän jäljet kannassa) voi tulla sillä taulukon maksimiarvollakin. Ei ne siis aina ole reilusti alakantissa ts. kannattaa aloittaa alhaalta, kuten aina neuvotaankin.

Kokemuksesta tekee mielenkiintoisen se, että edellisenä päivänä ammuin samaa sarjaa ihan ok paineilla. Seuraava päivä oli kuitenkin sateinen, joten olisiko se voinut vaikuttaa asiaan? Eikä kyseessä ollut mikään yksi ainoa ylipaineinen. Kolmas perättäinen riitti uskomaan asian ja jättämään homman siihen. Outoa :shock:
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Homer »

john

  • *
  • Viestejä: 1.417
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #3 : Marraskuu 08, 2005, 01:01 »
On totta että erittäin varovainen pitää olla. Tosta latausmanuaalista tähdennän että ainakin 7.62X53Rllä ja N150 ruudilla ja 10g scenarilla (molytty) ovat ilmoitetut makasimit alakanttiin. N140 on todellakin nopeampaa ruutia ja tämänkin vuoksi on oltava vielä varovaisempi.



En mitenkään usko että sateinen keli voisi aiheuttaa lisäpainenita, mahtoikohan patruunasi olla ulkona ennen ammuntaa jonkin aikaa, jolloin ne olisivat jäähtyneet ulkolämpötilaan? yleensä sateellahan ilma viilenee jolloin ruudinlämpötilankin pitäisi laskea jolloin taas lähtönopeudetkin laskea. Nimenomaan helteellä voi hyvinkin käydä niin että paineet kasvaa, kun ruuti palaa nopeammin. Tällöin voi olla että jos olet esim 0 kelillä testannut jonkin latauksen turvalliseksi niin se ei enää olekaan sitä +20 asteella. Mainitsemisen arvoinen asia on vielä että ladatessa on todella syytä huolellisesti tarkistaa ruutiannos sekä punnitessa että käyttäessä annostelijaa. Itselläni kävi kerran niin että perinteiseen rcbs grainivaakaani oli ruutikauha jäänyt roikkumaan hivenen vasemmalle siis siten että se ollut ihan reunassa omassa paikassaan, jolloin tarvittiin suurempi ruutiannos vastapainoksi jotta vaaka näytti "oikein" huomasin tämän onneksi ajoissa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Anonymous »

john

  • *
  • Viestejä: 1.417
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #4 : Marraskuu 08, 2005, 01:02 »
On totta että erittäin varovainen pitää olla. Tosta latausmanuaalista tähdennän että ainakin 7.62X53Rllä ja N150 ruudilla ja 10g scenarilla (molytty) ovat ilmoitetut makasimit alakanttiin. N140 on todellakin nopeampaa ruutia ja tämänkin vuoksi on oltava vielä varovaisempi.



En mitenkään usko että sateinen keli voisi aiheuttaa lisäpainenita, mahtoikohan patruunasi olla ulkona ennen ammuntaa jonkin aikaa, jolloin ne olisivat jäähtyneet ulkolämpötilaan? yleensä sateellahan ilma viilenee jolloin ruudinlämpötilankin pitäisi laskea jolloin taas lähtönopeudetkin laskea. Nimenomaan helteellä voi hyvinkin käydä niin että paineet kasvaa, kun ruuti palaa nopeammin. Tällöin voi olla että jos olet esim 0 kelillä testannut jonkin latauksen turvalliseksi niin se ei enää olekaan sitä +20 asteella. Mainitsemisen arvoinen asia on vielä että ladatessa on todella syytä huolellisesti tarkistaa ruutiannos sekä punnitessa että käyttäessä annostelijaa. Itselläni kävi kerran niin että perinteiseen rcbs grainivaakaani oli ruutikauha jäänyt roikkumaan hivenen vasemmalle siis siten että se ollut ihan reunassa omassa paikassaan, jolloin tarvittiin suurempi ruutiannos vastapainoksi jotta vaaka näytti "oikein" huomasin tämän onneksi ajoissa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Anonymous »

1969TR

  • *
  • Viestejä: 3
Painemerkit
« Vastaus #5 : Marraskuu 08, 2005, 11:14 »
OK, kiitos!

Kuten sanoinkin, ei ylipainemerkkejä ole ollut, ja itsekin aloin epäilemään vaakani toimivuutta.



Keskustelin erään asesepän kanssa tuosta kammen tahmeudesta, ja hänellä oli selkeä ajatus myös primääri ulosvetimen aiheuttamasta tahmeudesta kammen toiminnassa, jolloin kaikki tahmeus ei olekkaan paineen aiheuttamaa. Kommennetteja??



Olisiko jollain tietoa niistä "aliapaine" merkeistä????



Onko tuo ½gr välein tehtävä porrastaminen sopiva väli, onko arviota kuinka nopeudet muuttuu ½gr välillä??



Ja kyllä tuntuu ettei mutu ja osumien muutos riitä, vaan tarvitsen lähtönopeus mittarin niin saan parempaa tietoa latauksista.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut 1969TR »

Homer

  • *
  • Viestejä: 689
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #6 : Marraskuu 08, 2005, 14:29 »
Lainaus käyttäjältä: "Make"
En mitenkään usko että sateinen keli voisi aiheuttaa lisäpainenita, mahtoikohan patruunasi olla ulkona ennen ammuntaa jonkin aikaa, jolloin ne olisivat jäähtyneet ulkolämpötilaan?

Kyllähän siihen pyrittiin, että ruudin lämpötila on sama kuin ilman lämpötila. Patruunat olivat siis yön ulkona autossa. Kyseessä oli kuitenkin kesäkeli ja sateellahan lämpötila laskee, kuten mainitsit.

Yhtä asiaa en maininnut. Ammuin nimittäin taulukon maksimilatauksella ja kuitenkin yli taulukon maksimilatauksen. Miten se sitten on mahdollista? Latasin patruunat ruutipanosta kasvattaen ja välillä koeampuen taulukkomaksimiin asti. Käytössä oli E. Paanasen kirja "Messinkihylsyisten keskisytytyspatruunoiden jälleenlataus". Jälkeenpäin kun olin yhteydessä Lapualle niin tuli ilmi, että uudessa VV:n latausvihkosessa maksimia oli laskettu, koska (muistaakseni) hylsyn tilavuus oli hieman muuttunut. Näinkin voi siis käydä. Tietoni oli vanhentunutta.

Taulukkomaksimeihin ei muutenkaan kannata sokeasti luottaa, vaikka olisi uusinta tietoa. Aseet ovat yksilöitä.

Miksei koeammunnoissa, eikä valmiista 100:n patruunan erästä ensimmäisenä päivänä ammutuissa (30kpl), ollut ylipainemerkkejä? Se jää ihmetyttämään.

Patruuna oli 6,5-284.



P.S. Jotenkin tuntuu että tuota "alipainemerkkiä" en haluaisi kohdata :wink:
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Homer »