Kirjoittaja Aihe: Lapuan 8g trainer vs. 10g scenar  (Luettu 10788 kertaa)

JPa

  • *
  • Viestejä: 464
Lapuan 8g trainer vs. 10g scenar
« : Lokakuu 02, 2005, 19:19 »
Suuntasin aamulla virkein mielin radalle mukana Tikka M-65 .308win, pari laatikollista tehdasladattuja 8g trainereita, laatikollinen tehdasladattuja 10g scenareita, samanverran niinikään tehdasladattuja 10,85g scenareita ja vielä laatikollinen itseladattuja (2,95g N140, 1mm irti rihloista, CCI 200 nalli) 10g tehdasmolypinnatuja scenareita. Ammuin kiikarin kohdistukset trainereilla 100m:stä ja sain aikaiseksi pari 2,5cm kasaa. Sitten siirryin 300m:iin ja jatkoin trainereilla aikaansaaden 4-8cm:n kasoja.  Vaihto scenareihin tuotti pettymyksen, kasojen koko vähintäänkin tuplaantui kaikilla eri latauksilla. Kokeilin jälleen trainerilla, ja käynti palautui taas samaan kuin aikaisemminkin. Olosuhteet tuskin sanottavammin vaikuttivat, ilma oli pilvinen ja tuuli oli suoraan vastaan, puuskissa max 3-4m/sek. Koitin tietenkin vielä välttää puuskia ja ampua tyyneen väliin..



 Voiko olla niin että aseeni haluaa päästää minut helpolla ja säästää vaivojani lataamasta turhaan "tarkkuusluodeilla", vai mikä moisen ilmiön aiheuttaa? Mielestäni käyntierojen pitäisi olla toisin päin, noin niinkuin maalaisjärjellä ajateltuna.. Hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa...  :roll:



 Kommentteja/kokemuksia vastaavista tapauksista?!?



-J-
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut JPa »
Kuulkaa korpeimme kuiskintaa..

MJ

  • *
  • Viestejä: 493
8g vs 10g
« Vastaus #1 : Lokakuu 02, 2005, 20:42 »
Moi,



Useasti 8g Trainer käy juuri ja juuri hyvin 300 metriin asti. Taka-Hätilässä PsPr:n ampuma-alueella joskus kauan sitten (silloin kun sillä vielä sai ampua kiväärikaliiperisella aseella kauas) tuli testattu 8g Trainerin ulottuvuudet; siinä ja siinä lentää ja osuu hyvällä tuurilla maaliin 800 metriin asti; tosin putoama apexista on jo jyrkkä, nopeus pudonnut, lentoaika pitkä, tehot poissa jne...jolloin kuulan tulokulma on hyvin jyrkkä - 8g luodit (.308 Win:stä) yleensä löytyi maalialueelta miltei ehjinä. Joten 300 metriin asti voi käydä hyvin, 500 metriä käytännön realistisesti sanottu pisin matka, että osuu suhteellisen järkevästi; yli 500 metriin ei kannata ampua.



10g Scenarilla puolestaan ampuu jopa 1200 metriin ihan kivasti, mikäli ballistiikka on hallussa.



Toisaalta joskus käy juuri noin "lyhyillä matkoilla" kuten sinulla. Tarkkaa syytä on vaikea sanoa, sillä niitä voi olla useita, kuten esim. rihlannousu, piipun kuluminen yms... unohtamatta sitä, että aseet ovat kuitenkin yksilöitä.



Se, että 100 metriltä 8g Trainerilla saa jopa paremman kasan kuin 10g Scenarille, ei ole harvinaista, mutta kyllä jo 300 metrissä Scenarin pitäisi mennä reilusti ohi tarkkuudessa; näin siis yleensä.



Vaikea todella sanoa mikä syy lopulta on.



Toivottavasti auttoi edes vähän.



Carpe Diem,



MJ
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut MJ »

jartsu

  • *
  • Viestejä: 459
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #2 : Lokakuu 02, 2005, 21:41 »
puhdista pyssy vaippametallista ja suuntaa scenujen kanssa uudestaan radalle.



Saatoit ampua aseen kuumaksi ja vaipoittaa sen jos ammuit yhtä jytyä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut jartsu »

LG1

  • *
  • Viestejä: 164
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #3 : Lokakuu 02, 2005, 22:13 »
Mulla ainakin juuri tänään suoritettujen kokeiden perusteella 10g Scenari käyt 30-06 aivan loistavasti 5lauk/200m 25mm kasa.

8 grammasilla kasa pyrii 35mm suuremmalla puolella.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut LG1 »

JPa

  • *
  • Viestejä: 464
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #4 : Lokakuu 03, 2005, 08:01 »
Lainaus käyttäjältä: "jartsu"
puhdista pyssy vaippametallista ja suuntaa scenujen kanssa uudestaan radalle.



Saatoit ampua aseen kuumaksi ja vaipoittaa sen jos ammuit yhtä jytyä.


 Ammuin 5lks sarjoja joiden välissä kävin taululla, joten en oikein usko vaipoittumiseen. Ja viimeisenä ammuin 8g osunnan ollessa hyvä.. Mutta vaahdotan piipun kyllä varmuuden vuoksi!



-J-
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut JPa »
Kuulkaa korpeimme kuiskintaa..

Koheltaja

  • *
  • Viestejä: 2.931
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #5 : Lokakuu 03, 2005, 08:20 »
Vaipoittuminen ei ole kiinni ampumisnopeudesta eikä piipun lämpeämisestä joten ne kannattaa pois sulkea. Jartsun kanssa samaa mieltä että puhdista piippu todella hyvin ja ammu uudestaan kasat Scenareilla.



Vinkiksi sellainen että älä koskaan ammu samalla kertaa sekaisin pinnoittamattomia ja pinnoitettuja luoteja. Tällä menetelmällä saadaan aikaiseksi lähtönopeus/piippuajan vaihteluita joka näkyy osunnassa yleensä huonompaan suuntaan. Aina kun aletaan ampumaan molyjä niin piippu pitää olla erittäin puhdas, muuten molystä on enemmän haittaa kuin hyötyä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason ampuja

MJ

  • *
  • Viestejä: 493
Tarkkuus
« Vastaus #6 : Lokakuu 03, 2005, 09:22 »
Moi,



Koheltajan ja Jartsun lienevät täysin oikeassa; piipun kuuraus auttanee. Koheltajan Pepsodent vai oliko se nyt Golgate, joka tapauksessa hammastahna-kuurausmenetelmä, on erittäin toimiva; parini JHa:kin sai .338 LM:n piippunsa puhtaaksi. Yhdistelmällä legotahna ja lievä ruudin lisäys palauttivat nopeuden kummasti.



TA-Kilta voinee lämpimästi suositella hammastahnan käyttöä a´la Koheltaja aseiden piippujen kuuraukseen legojen lisäksi  :!:  :!:  :!:



HUOM! Normaali disclaimeri: TA-Kilta ei ota mitään vastuuta, jos kotihallituksen puh.joht. (lue vaimo/kihlattu/tyttöystävä) jostain syystä käy ylikierroksilla hammastahnan käytöstä harrastevälineissä.





Vähän asian sivusta; useat amerikkaiset kiväärivalmistajat suosittevat asiallisesti tiettyä tehdastarkkuuspatruunaa (yleensä Sierra Match King luodilla ja .308 Win:ssä erioten 168 grainisella (10,90g) SMK:lla) optimaalisen tarkkuuden saamiseksi 100 yaardiin/metriin, johon myös tarkkuustakeet ko. patruunalle ja ko. luodille annetaan. Tässä ei ole sinänsä mitään ihmeellistä, mutta mielenkiintoiseksi asian tekee se, että toiset valmistajat suosittelevat pinnoitettua luotia (moly) ehdottomasti, kun taas toiset pinnoittamattomia luoteja - kyseessä siis on muuten täysin sama patruuna samalla luodilla; toinen vaan on pinnoitettu ja toinen ei ole.



Em. asialla lienee tekemistä 1. sopimuksilla patruunanvalmistajien kanssa ja 2. eri piipputyyppien erilaisesta vaipottumisesta tai yhdessä molemmista kohdista 1. ja 2.



Kommentteja, näkemyksiä asian tiimoilta?



Carpe Diem,



MJ
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut MJ »

JPa

  • *
  • Viestejä: 464
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #7 : Lokakuu 04, 2005, 07:26 »
Ööö, hammastahnaa piipun puhdistukseen?!? Kuulostaa..HYGIEENISELTÄ! Mutta pitääkö harjan olla pulloharja vai tahnataanko sillatuppo ennen läpityöntöä? Käykö Boresnakelle? Vai valutetaanko tahna kenties illalla piippuun ja puhalletaan aamulla ennen töihinlähtöä ulos? Hmm..  :shock:   :roll:
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut JPa »
Kuulkaa korpeimme kuiskintaa..

Koheltaja

  • *
  • Viestejä: 2.931
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #8 : Lokakuu 04, 2005, 08:10 »
VFG-tulppa on kova sana tahnapuhdistuksessa tai sitten voi tehdä käyttää puhdistustulppaa eli puuvillamoppia joita saa aseliikkeistä eri kaliibereille, itse käytän jälkimmäistä.



Puhdista piippu ensin Forester, öljy/pronssiharjalla pariin-kolmeen kertaan niin että piippu on taatusti niin puhdas kuin noilla menetelmillä saa. Sen jälkeen hammastahnaa moppiin ja ja moppi piippuun, moppia saa lykkiä parista minuutista kymmeneen minuuttiin että kököt irtoaa. Tämän jälkeen öljy/pronssiharja ja jos tulos ei ole toivottu niin tahnamoppi uudestaan piippuun.



Silloin kun käytetään hiovaa ainetta piipun puhdistuksessa niin silloin on ehdottomasti käytettävä puhdistuspuikon ohjuria ettei puikko pääse hankaamaan piipun alkupäätä toispuoleiseksi.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason ampuja

SHa

  • *
  • Viestejä: 16
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #9 : Lokakuu 04, 2005, 13:02 »
Tää topicci kun on mennyt jo ihan yleiseksi löpinäksi tartunpa noihin.


Lainaus
Vinkiksi sellainen että älä koskaan ammu samalla kertaa sekaisin pinnoittamattomia ja pinnoitettuja luoteja. Tällä menetelmällä saadaan aikaiseksi lähtönopeus/piippuajan vaihteluita joka näkyy osunnassa yleensä huonompaan suuntaan. Aina kun aletaan ampumaan molyjä niin piippu pitää olla erittäin puhdas, muuten molystä on enemmän haittaa kuin hyötyä.


Tuo pinnoitettujen ja pinnoittamattomien luotien sekaisin ampuminen ei taida olla nuin yksinkertaista. Piippuun muodostunut molypinnoitus kestää omien kokemusten mukaan ampua vaikka joka toisen paljaana tai joka toisen viiden sarjan paljaana, ja paineet/lähtönopeus/osunta on kuin molytetyllä luodilla. Tämä silloin kun piippu on molytetty huolellisen puhdistuksen jälkeen parillakymmenellä molylaakilla.  Mahdollisten moly/vaippa kasaantumia en osaa pelätä koska minulla molytetyn piipun vaipottuminen on aivan minimaalista ja kuitenkin aika usein peruskuuraan piipun tahnalla.  Tietenkin se on eri asia jos tapana on ladata ratareissulle joku kerta 50kpl paljaita ja toinen kerta 50 molyja, suuremmin välillä piippua kuuraamatta.



Pepsodentillä ei ainakaan väljäksi saa piippua hinkattua, on se varmaan senverran hentoa tavaraa. Itse olen tottunut käyttään hiomatahnana Venolia autotarvikeliikkeestä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut SHa »

jartsu

  • *
  • Viestejä: 459
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #10 : Lokakuu 05, 2005, 17:15 »
Jotkut piiput vaan tuppaa kuparoitumaan enemmän vaikka suoltaisi mitä kuulia ulos.



Piippu kyllä tulee liukkaaksi ajan myötä ja kuparoituminen vähenee ja silloin luultavasti voi ampua molyja monia ja kuparia perään piipun enää vaipottumatta lujasti.



Moly on mulle vähän uudempi käsite kun olen saanut riittävän käynnin tavan luodillakin(joskin ahneus kasvaa syödessä).
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut jartsu »