6,5x55 asiantuntijaa?

Aloittaja LG1, elokuu 25, 2005, 16:49

« edellinen - seuraava »

LG1

Löytyykö täältä asiantuntijaa Sako Varmit 6,5x55 kaliperille?

Osaisko kertoa kuinka ase on käynyt eri matkoilla ja erillaisilla luodeilla?

Olis tarvesta saada tuohon aseeseen hyvä kokovaipallinen ja lyijykärkinen pitkän matkan panos?

JpL

En ole mikään ekspertti Sakon aseissa enkä ko. kaliiperissa, mutta mulle tarjottiin ennen aseeni ostoa Sakon 75 Varmint-kivääriä kaliiperissa 6.5X55SE. Sillä ampui ihan tavallisella Lapuan kokovaippa tehdasladatulla sataselta niin, että reikä vain laajeni muutamalla millillä/laukaus. Sakohan antaa tavallisiin kivääreihinsä 50mm/100 metriä osuntatakuun ja TRG:lle ja Varmintille 20mm/100 metriä. Käytännössä lienee kyllä niin, että Sakolainen ampuu jälkimmäistä käyntiä anyway, voi siellä jotain maanantaikappaleita ollakin.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

ESu

Lainaus käyttäjältä: "JpL"Sakohan antaa tavallisiin kivääreihinsä 50mm/100 metriä osuntatakuun ja TRG:lle ja Varmintille 20mm/100 metriä. Käytännössä lienee kyllä niin, että Sakolainen ampuu jälkimmäistä käyntiä anyway, voi siellä jotain maanantaikappaleita ollakin.

Jaa antaa vai? Hmmn, Murhekryyni 75/222 Rem -lintupyssyny tekee takuuvarmaa 80-120 mm/100 metriä. Pitänee viedä torslaaki toisen kerran takuuhuollettavaksi, jos hyvin käy niin ehkä he korjaavat 1. kieroksella tekemättä jääneet korjaukset samalla...

Toinen jännitettävä asia on tuleeko taas paluupostissa kirje jossa vihjaillaan asiakkaan "itse koittaneen korjata vikaa...".

Olen nyt ostanut kaksi kertaa Italialaisen laatutuotteen.
===============

-ESu

JpL

Öh, en ole koskaan kuullut että Sako tikkaisi noin surkeasti. Siinä on jotain vikaa ja aika pahasti. Ihme että ne Sakolla ei sitä ekalla saanu hoidettua. Tietysti ei ne enää piittaa tuon taivaallista meistä Suomalaisista asiakkaista, kun markkinatkin on niin pienet...  :twisted:
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

LG1

Oma sakolainen vuosimallia "vanha" reijittää 250 metriin noin 30mm kasoja.

Kyllä uusillakin pitäis päästä edes lähelle. Kunnon kiikari, kunnon paukut ja kunnon tuki, niin kyllä se pitäis käydä.

JpL

ESu, mikäs kiikari sulla on siinä kiinni? Kysyn vain, ettei siinä ole häikkää...

Kaverilla oli samankaltainen vika kuin sulla. Sillä oli sakon Deluxe 30-06 Spr, joka ei käynyt sataselta hyvä kuin kymmentä senttiä. Lyhyt tarkastus ja havaittiin, että piippu osui etutukkiin. Sakolla petasivat sen uudelleen ja johan palasi käynti. Sillä tikkaa nykyään parin euron kolikkoon sataselta.

Ps. Itse olen luonteeltani muuten lempeä ja hyväntahtoinen, mutta omalla kohdallasi laittaisin piruuttani Sakolle lapun ja käyntitestimaalitaulun matkoineen kiväärin kanssa, että "Sako on yrittänyt aikaisemmin korjata..."  :twisted:

MSa

JpL, LG1

ESun ja 222 Sako-episodia läheltä ja vierestä seuranneena voin vain sanoa, että ko. kivääri on kaunis, mutta lähes kelvoton kutsuttavaksi kivääriksi.

Kiikari on bränikkä S&B 2.5-10x56mm, joten en jaksa uskoa sen vikaan. Käyntiä ei löydy tehdasäptruunalla sen paremmin kuin räätälöidyllä kotilatauksellakaan.

Musta 1500€ aseessa ei saa olla mitään vikaa, by default. Tuossa niitä on enemmän kuin laki sallii. Valitettavasti mielestäni mielestäni nykysakojen hinta/laatusuhde ei kestä vertailua keskieurooppalaisten Steyrin/Sauerin/Mauserin työn jäljen ja yleisen laadun suhteen.

MSA
[url=https]

JpL

Ok. En ole koskaan kuullut, että korjauskerran jälkeenkään kotimainen ase ei käy, ja jos käy, vielä noin surkeasti. Koko ase kannattaisi ehkä palauttaa ja vaatia uusi.

Varmasti mitä MSa totesi keski-eurooppalaisista kivääreistä, pitää paikkansa.

LG1

On kyllä tosi kurja tilanne.

Pitäkää foorumin lukijat ajantasalla Sakon toiminnasta laaduttoman 222. suhteen. Korvaako Sako aseen uudella aseella?

Itsekkin olen miettinyt jo jonkin aikaa TRG22 ostoa, mutta tuo Sakon laatu laittaa miettimään.

Täytysköhän alkaa kattelemaan jotain keskieurooppalaista?

Niistä ei ole itsellä mitään tietoa, mikä olisi vastaava TRG:lle?

jyri.h

Mulla oli myös Sakon tekemän TikkaM595 .222 kanssa ongelmia. Ne ilmenivät hylsyn ulosheitossa,muuten ase toimi virheettömästi, tarkkuuskin oli jo tehdaspatruunalla vähintäänkin riittävä. Vikaa korjattiin Sakolla kaikkiaan 4 kertaa. Vika korjaantui väliaikaisesti, mutta palasi uudelleen 100-700 laukauksen jälkeen. Koska vikaa ei kuitenkaan saatu poistettua minulle annettiin mahdollisuus vaihtaa ase uuteen T3:een tai vaihdattaa aseeseen haluamani kaliiperi. Valitsin jälkimmäisen,nyt kaapissa on ohutpiippuisen Masterin sijasta kaunis semisporter .308 joka toimii kuin junan vessa. Asiaan kuuluu että lipasvalikoima uusittiin, aseen mukana tuli sopivasti panoksia ja koeammuntaprintti 2x5lks kasoista.

Minua palveltiin asiallisesti joka käynnillä ja vaikka aseen jatkuva palauttelu tuottikin kirpeitä ajatuksia en lähtenyt kiukuttelemaan tehtaalla kenellekään, se kun ei yleensä vie asioita yhtään eteenpäin.

MSa

Lainaus käyttäjältä: "jyri.h"Minua palveltiin asiallisesti joka käynnillä ja vaikka aseen jatkuva palauttelu tuottikin kirpeitä ajatuksia en lähtenyt kiukuttelemaan tehtaalla kenellekään, se kun ei yleensä vie asioita yhtään eteenpäin.

Jyri on oikeassa, kiukuttelu ei auta mitään ja varmasti Sakolta saa hyvää palvelua.

LG1:lle. Sakon kivääreistä mulla on TRG-42, joka on mielestäni ihan ok, ellei jopa erinomainen kivääri raudoilta, joskin kalliin puoleinen. Tukki jättää hieman toivomisen varaa. Eli TRG on mielestäni hyvä kivääri, jos sen saa mielestään järkevään hintaan. Toisaalta, vaikka olen tyytyväinen TRGhen kaikin puolin, niin on todennäköistä, että se jää viimeiseksi hankimakseni Sakon kivääriksi. Katseet on kääntymässä customien ja keski-eurooppalaisten suuntaan...

MSA
[url=https]

west

6.5
ihan vaan tiedoksi.Kahdella kaverilla on kuuspualikas.toisella x55 ja toisella x284.Molemmilla käy paremmin sierra 140grain HPBT kuin lapuan scenar.

Molemmat aseet mäkisen piipulla ja jalosen lukolla.

Ollaan tehty tosi monella eri ruutimäärällä,latauspituuksilla yms hakea parempaa käyntiä lapuaan,mutta turhaan.

Huom.nämä ovat vain kaksi asetta,jotka tiedän,eikä tällä voi mitään yleistää.
i am slaughter so i know...