Tähtäinkaukoputken huolto

Aloittaja john, kesäkuu 14, 2004, 10:26

« edellinen - seuraava »

john

Itse olen käytännössä laiminlyönyt tämän kokonaan. Periaatteessa tulisi kiikari huoltaa samalla, kun asekin puhdistetaan ampumaratakäynnin jälkeen. Vähintäänkin tulisi pöly tai muut roskat kuten oravat poistaa linsseiltä ja putken päältä. Jossakin vaiheessa linssit likaantuvat niin paljon, että niiden puhdistamisesssa tarvitaan tehokkaampia aineita, eli linssit tulee pestä.

Pölyn poistamiseen linsseiltä käy mainiosti sitä varten valmistettu harja. Linssejä ei pidä pyyhkiä paperilla tai muulla kankaalla ennen kuin niiltä on poistettu kaikki pöly.

Linssien pesemiseen käytettävien aineiden suhteen olen itse hieman ulkona. Todennäköisesti tähänkin tarkoitukseen saa optikolta ostaa oikeaa ainetta, mutta käykö esim erillaiset esim. tietokoneruudun puhdistukseen käytettävät "kosteuspyyhkeet" tmv.

Koheltaja

Ai jaa, pitääkö niitäkin huoltaa  :oops:

Linssit olen yleensä puhdistanut vasta silloin kun niihin on tullut näkyvää likaa joka ei paineilmapuloolla irtoa. Puhdistuksen olen joskus tehnyt alkoholilla  :oops:  ja topsipuikolla mutta tällöin linssistä ei saa huurtumatonta.

Optikkaliikkeistä on saatavana Optic-Boy nimistä puhdistus/huurtumisenesto sumutetta jolla voi myös linssit puhdistaa. Silloin kun käyttää sitä nestettä niin missään nimessä linssejä ei sitten aleta hankaamaan talous- tai vessapaperilla koska ne ovat ns. epäpuhtaita papereita (jälkimmäinen ainakin käytön jälkeen), niissä on kaikenlaisia hiovia partikkeleita jotka saattaa naarmuttaa linssin pinnoitetta. Itse olen käyttänyt nesteen kanssa PUHDASTA mikrokuituliinaa (siivouksessa käytettävää) ja ongelmia ei ole ollut.

Ylläolevan menetelmän kuulin optikkotuttavalta ja pelkoa ei vaurioiden suhteen ole varsinkaan silloin kun puhutaan huippuoptiikasta, kyseinen jannu harrastaa lintujen bongausta. Kaverin käytössä oleva optiikka on hinnaltaan ja laadultaan samaa luokkaa kuin TA-käytössä olevat huipputähtäimet joten itse en ainakaan usko että kamu puhuu apulantaa.

Jos kun kyseistä menetelmää käytetään halpistähtäimissä niin silloin neste saattaa tunkeutua linssien tiivisteiden kautta optiikan sisäpuolelle koska nesteen saippuapitoisuudesta johtuen pintajännitys on olematon.

Öljyt sitten pidetään kaukana tähtäinten linsseistä ja rungosta, varomattomalla öljyn suihkinnalla on maailmassa pilattu älytön määrä optiikkaa.
Kylätason ampuja

espo

Puhdistukseen samat menentelmät  kuin kameroidenkin optiikalle. Kätevä väline kenttäolosuhteissa on ns. LensPen tai sen kopio.  Puhdistuksessa on eniten varottava  hiomasta optiikan pintaa pilalle jollain kovalla ja likaisella.  Kotona voikin toimia huolellisemmin: Ensin kädet pestään huolella ihorasvasta puhtaaksi tai käytetään puuvillasuojakäsineitä. Kaikkinainen irtolika ensin pois varovasti esim ilmasuihkun (sraypullo tai kameraliikkeistä saatava puhallinpensseli tai vaikeammin saatavilla oleva korvapumppu)  avulla, sitten jollakin aineella (joka ei saa liuottaa mahdollista muovia tai maalausta, eli asetoni ei yleensä käy, mutta n. 70 % puhdas, denaturoimaton alkoholi tai isopropanoli on hyviä) rasva ja muu näkyvä linssin pinnalle tarttunut lika pois.  Usein tähän tarvitaan jotain jolla liuottaa rasvan tms. pois ja jossa on  samalla nestettä jolla kuljetetaan  liuennut/irronnut lika pois johonkin johon se tarttuu hanakkaammin kuin linssin pintaan. kaupallisissa puhdistusaineissa on joukossa jonkinverran saippuaa. Itse käytän joskus mikrokuituliinaa, huolellisimmissa puhdistuksissa siihen viinaan kastettuja tops-puikkoja ja optiikkaliikkeistä saatavaa puhdasta ns. linssipaperia. Viinapesusta, varsinkin jos alkoholia ei ole laimennettu hiukan vedellä, jää helposti kalvo linssin pintaan, ja se on hoidettava pois hönkäisemällä vähän kosteutta uloshengitysilmasta linssin pintaan ennen viimeistä linssipaperilla pyyhkimistä. Likaisen linssin pinnassa on yleensä niin paljon rasvaa että puhdistus on tehtävä noin neljään-viiteen kertaan kertakerralta pesuliuotinta vähentäen, kunnes lopulta pyyhitään vain miltei puhtaalla liinalla. Ja liikeradat pyöriviä, keskeltä reunoille päin, varoen pyyhkimästä linssin reunoilta likaa ja rasvaa linssipinnalle. Vastavaloon katsoessa huomaa kuinka puhtaan optiikan kuva on parempi kuin likaisen.