ruudin lämpötilan vaikutus/kiertopoikkeama,,,

Aloittaja kampsa, marraskuu 05, 2004, 01:02

« edellinen - seuraava »

kampsa

onko kellään tietoa ruudin lämpötila vaikutuksesta koskien n560 ruutia? esim,,5m/s-10´c lämpötilan muutos. tai yleensä 500sarjan "ajoaineita"koskien testattua tietoa tms,,,toinen juttu mikä mietityttäny miten kiertopoikkeamia muut ovat määrittäneet aseesta. tyvenessä kelissä asian testaaminen aika simppeliä,mutta kun sellaista keliä on aika harvoin,, kokemuksia?
\"asialliset hommat aina hoirethan,vaikka muuten eletäänkin kuin siat pellos\"

HJu

Kiertopoikkeamaa on tosiaan vaikea määritellä kaavoilla mutta 308:lle ja 12" nousulle on kirjallisuudessa paljonkin kaavoja. Koska luoti on suhteellisen kevyt niin pitkillä matkoilla tuuli tempoo sitä aika vapaasti. -> Vaikea todentaa todellista poikkeaman määrää mutta kyllä sitä esiintyy.

338 LM:llä olen päässyt pariin otteeseen testaamaan samoissa tuuliolosuhteissa 500-1000m matkoille ja kyllä osumien vaeltely oikealle on johtunut kiertopoikkeamasta.

Ei tuon määrittämiseen ole muuta neuvoa kuin ampua paljon eri etäisyyksille ja yrittää seuloa massasta jonkinlainen "keskiarvopoikkeama" eri etäisyyksille.

338LM:llä jos aseeni on kohdistettu tyynessä 500m ja ammutaan 1000m niin kp-korjausta pitää tehdä 1 kulmaminuutin verran. Tämä omassa aseessani. MJu on aiemmissa viesteissään omalle 338 LM:lle (joka on piipun osalta identtinen minun kiväärin kanssa) antanut seuraavat arvot 1/4 Moan napsuille:

600-725m > 1 napsu

750-775m > 2 napsua

800-875m > 3 napsua

900-1050m > 4 napsua

1075-1100m > 5 napsua

1125-1200m > 6 napsua
Terveisin,

HJu

JpL

Tähän palataan vielä... Toi kulmaminuuttikorjaus on multa vielä hakusessa. kolmeensataan kivääri ampuu just eikä melkein, mutta 300-600 metriä on avoin juttu. Täytyy kyllä sen verran myöntää, että vaikka Swaro ei ole ihan kybän tähtäin mulle, silti tää TDS-4 ristikko pelittää mulla käytössä tosi hyvin. Tottumisjuttu.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"