Kysymyksiä 338LM latausvälineistä sekä hirviluodeista

Aloittaja jasse, maaliskuu 23, 2005, 05:32

« edellinen - seuraava »

jasse

Tarvitsisin kokeneemmilta harrastajilta neuvoja kyseisen kaliberin panosten jälleenlataamiseen. Aseena on vakio TRG-42 338LM. Itselläni ei ole aikaisempaa kokemusta jälleenlatauksesta. Tarkoituksena on jatkossa käyttää asetta ta-harrastuksen lisäksi myös hirvestyksessä.



Siis...



- Kokemukseen perustuvia vinkkejä minkä merkkisiä- ja mallisia latausvälineitä suosittelette ostamaan kyseiselle kaliberille? Hinta voisi pyöriä korkeintaan siinä n. 500-600 egeä.



Olen miettinyt noita tarjolla olevia pakettivaihtoehtoja kuten RCBS:n Hornadyn ja Lymanin tarjoamia, kuin myös vehkeiden hankkimista erikseenjos sille olisi jotain järkeviä perusteita.

 

Mielessäni ovat ainakin tarvittava latauspuristin, hylsytrimmeri tarvittavine osineen, perinteinen vaaka tai digivaaka, nallitin, ruudinannostelija, sekä muu tarvittava sälä.



Tarkoitukseni olisi sijoittaa joka tapauksessa kerralla kestävään ja kunnolliseen välineistöön, jota ei olisi välttämätöntä uusia, vaikka se nyt hieman hinnan puolesta kerralla kirpaisisikin. Yksiasemainen puristin joka tapauksessa riittää omiin latausmääriini nähden. Pieni osa välineistä on jo hankittu, mutta suuri osa on vielä hankkimatta. Hankittu on Vihtavuoren N170 ruutia, uusia lapuan hylsyjä, RCBS:n latausholkit, hylsynpidin, 16,2g scenar luoteja, Remington magnum nalleja.



- Kertokaahan kokemuksestanne mitä hyviä luotivaihtoehtoja olisi hirvelle syksyllä tarjota 338 LM kaliberissa?



Olisi mukava hyödyntää kaliberin tarjoamia mahdollisuuksia tuon 308win rinnalla.



- Jos jollakin on suositella kilpailukykyiseen hintaan tarjoavaa myyjää näille välineille ja panoksille, niin otan tiedon kiitollisena vastaan.

Olen miettinyt ainakin vaihtoehtoja Midway Suomi - JPR-company välillä.



Jos tiedätte, että joku yksityinen olisi lähiaikoina tilaamassa ulkomailta kimpassa lataussälää, niin kannattavuuden vuoksi voisin kimppaan tulla. Myös käytetyt hyvät vehkeet voisivat kiinnostaa, joten tarjotkaa omianne yv:nä.



Kiitoksia etukäteen neuvoistanne ja muista tiedoistanne!



t:Jasse

MJ

#1
Moi Jasse,



Dillon 550 progressiivinen latauspuristin on hyvä - sopii sekä .338 LM:ään ja .308 Win:iin.  Forsterin mikrometriholkit ovat ässät. Digivaaka on hyödyllinen ja tarkka, esim. Lyman. Kiillotus- ja puhdistusrummut.



Latausexpertit, kuten JHa, JPu, HJ, HJu ja Espo vastannevat vielä tarkemmin ja paremmin.



Hyvä TA-lataus VV N170 ruudilla .338 LM:ään on jotain 6,20-6,36 gramman välillä, jolloin nopeudeksi tulee noin 900-910 m/s molytylle 16,2g Scenarille Lapuan hylsyllä ja Federalin 215 Magnum-nallilla.



Metsästyskuulana .338 LM:ssä en ole testannut muuta kuin Lapuan Miraa, hyvä patruuna, niinkuin Lapuan patruunat yleensä, mutta sitä ei kai valmisteta enää.



JHa ja MSa osaavat vastata paremmin tuohon kysymykseesi .338 LM:n käytöstä metsästykseen.



Toivottavasti edellä mainitut herrat vastaavat kysymyksiisi.



Hyviä osumia Jasse!



Carpe Diem,



MJ

JHa

#2
Tämä on keskustelun aihe josta paljon tietoa löytyy kun selailet sivujen  historiatietoa. Myös hyvistä tuotteista voi olla monta mielipidettä, joten juupas eipäs keskustelu on valmis.



Itselläni on Dillonin 550B joka hoitaa työnsä paremmin kuin hyvin. Jos ostaa yksiasemaisen niin holkkiadapterit on lähes pakolliset, jotta asetukset säilyy.



Hankalin komponentti on toimiva ruudinannostelija joka pelittäisi N170 ilman ongelmia. Lymanin "ruudituskone" ainakin toimii. Se on kohtuu hidas jos lyödään yli 6 g ruutia kasaan. Mutta koska siinä on myös digivaaka samassa voi odotteluajan käyttää tehokkaasti muuhun työhön. Kasa-ampujilta voi löytyä vinkkejä mekaanisista tarkkuuspeleistä, mutta isojyväinen N170 on aina ongelma. Sirottaja on tarpeellinen jos ruuditin ei ole riittävän tarkka ja haluaa pienen lähtönopeusvaihtelun. Hornadyn ruudittimiin ei pidä ainakaan seota. Digivaaka on mekaanista kätevämpi.



Hylsyn trimmaukseen löytyy hyvät välineet Lymanilta. Didi-mauseri on myös kätevä.



Käsinallitus on monesti suositeltavaa jos tekee tarkkuuspatruunoita. Kohtuullista nallitinta tekee ainakin RCBS. .338 Lm hylsy ei mahdu kaikkiin pikalukittaviin universaalipitimiin joten kannattaa ottaa hylsy mukaan ja testata jos sellaisen haluaa.



Hylsyjen voitelun voi suorittaa melkein minkä valmistajan tuotteilla tahansa.



Hylsyn kiillotusrummun hankkiminen ja käyttö on suositeltavaa jo turvallisuussyistä. Myös voitelun tarve supistettaessa jää minimiin.



Valitettavasti yllä oleva paketti ei pysy hintaraamissasi. Yksiasemainen puristin laskee hintaa kyllä huomattavasti. Samalla lisääntyy kuitenkin myös värkkääminen.



Barnesin luodit ovat käypiä hirvelle.



Hyvää kannattaa hiukan mainostaa eli

parhaan palvelun saat ja hyvään hintaan Espoon Riistamaasta. Valikoimat on hyvät ja tilaamalla saa loput. Kannattaa varmistaa, että itse kauppias on paikalla (Pasi).



Jos Dillonin tuotteet kiinostaa niin Nokio Espoossa tuo maahan. Palvelu on loistavaa.

JJAP

#3
Kiväärilataajille suosittelen yksiasemaista tukevarunkoista puristinta. Merkillä ei ole väliä kunhan laite on tukevaa tekoa. Kannattaa kerralla satsata hieman enemmän latauslaitteeseen, kunnon holkkeihin, vaakaan, hylsytrimmeriin jne. Latauslaitteistolle on hyvä varata omaa tilaa mahdollisuuksien mukaan siten että laitteisto voi olla jatkuvasti paikoillaan esimerkiksi vaatehuoneessa, työhuoneessa tai varastossa. Silloin lataaminen on miellyttävämpää ja saat siitä ikäänkuin toisen, ammuntaan kiinteästi liittyvän harrastuksen.

MSa

#4
Nopea kommentti



Osta yksiasemainen puristin, sopii aloittelijalle paremmin ja mahdollisuudet virheisiin jäävät minimiin.



Ostamalla esim RCBS:n tai Lymanin pro-aloituapaketin saat hyvän perussetin (Lyman itsellä, kaverilla RCBS)

 * puristin

 * vaaka

 * annostelija

 * pikkukrääsä

 * Lymanin setissä on hylsytrimmeri



- nallitin, ei kannata alkaa värkätä puristimella nalleja - työläs ja laatu vaihtelee.  (RCBS käsinallitin on hyvä, vaatii tosin RCBS hylsynpitimen, sorvia näyttämällä sopii muutkin hylsynpitimet)



- ruutisirotin on must. Annostelijalla otat hieman alle tavoitteen, heität kupin vaakaan ja sirottimella jyviä päälle jotta vaaka on jiirissä.



- lisäksi 338LM:lle sopivat latausalustat (ainakin Frankford Arsenal tekee riittävän isoja, Lymanin ja RCBS:n alustat on liian pienireikäisiä)



- suosittelen lisäksi hylsynkiillotinta JHa:n mainitsemista syistä.



Näillä pääset alkuun.



====



En ole testannut 338LM lihaan, mutta voisin kuvitella että kokokupariset BarnesX 225gr ja 250gr ovat parhaasta päästä. Lapuan Naturalis LD on todennäköisesti hyvä valinta kanssa. Kokokuparista siksi, että nämä luodit varmimmin pysyvät kasassa kovissa nopeuksissa ja luuosumissa.  Itselläni on 225gr BarnesX Vo=905m/s, jonka lentorata on melkein sama 400m saakka kuin 250Scenar Vo=885m/s ja käynti hyvä.



Ja kuulemani mukaan 338LM:llä ei kannata ampua riistaa Vo=900m/s nopeuksilla peuraa alle 100m...  :lol:



MSA
[url=https]

kauko tuovinen

#5
Minulla on ollut Lapua mag.0338 ja alkuun oli Leen vermeet ja ne hajosi heti kättelyssä ;puristin ja nallitin.



Ostin Raimo Olkkoselta Rock Chukerin ja saman merkin nallittimen ja en ole katunut ostoa:Se on ollut erittäin luja ostos.Sirotin erittäin hyvä ostos karkeissa ruudeissa esim,N 165 Vihtavuori.



Minun ase oli 10" piipun nousu 800mm  pitkä piippu, ja sen parasta tarkkutta antoi 600m kilpailuissa 300gr Sierra latinki 5.35 N170 Vihtavuori,10 lk harjoituksiaa 52mm 600m.

Rekyyli oli kova,paiskoi olkapään kipeeksi ammuttaessa.



Hylsyjä ei kannata supistaa täysin ,vain että menee nahkeesti pesään:Jos supistaa täys-supistusta ei kestä hylsyt pitkään.Hylsyt oljyttävä hyvällä oljyllä ennen supistusta,ettei veny kannan vierestä ja muodosta turvallisuus riskiä.



Vihtavuori N165 oli taas paras öyhe kun ampui 16.2 g luoteja Sierraa ja Lapuaa.Nopeudet oli 920ms



Sinun sako TRG 42 on mitä ilmeisimmin 12" tuumaa piipun nousu,joten 16.2g luodit ovat passeli sille nousulle.Vauhit tulee olemaan noin 940ms maks.Hirvelle on tehtävä kevyitä latinkeja,niin pysyy väleissä hirviporukan kanssa,jää jotain pataan pantavaa.Olen nähnyt kun ammuttu hirveä kovalla paukulla Lapua mag 0.338 ;on tullut todella pahaa jälkeä lapaan.

Lapuan Mira on ollut hyvä luoti hirvelle,mutta niitä ei tehdä enää.Speer 17.8g luoti on tosi hyvä hirvelle saa tehtyy 700ms latinkeja.



Kauko

Koheltaja

#6
Prässiksi kannattaa valita sinkkuprässi jos on tarkoitus ladata pelkästään tarkkuuspatruunoita kiväärikaliibereihin koska progresiivisen prässin nopeudesta ei ole paljoa hyötyä tarkkuuslatauksissa, myös yksiasemainen prässi on helpompi käyttää ja vähemmän häiriöaltis kuin progressiivinen. Jos budjettisi on 500-600 egeä niin silloin yksiasemainen prässi on ainoa vaihtoehto koska hyvä progressiivinen prässi maksaa yksistään saman verran mitä budjettisi on. Suosittelut menee Hornadyn prässin puolelle siitä syystä että se on tukeva ja ergonomialtaan hyvä (jos on oikeakätinen). Lisäksi siinä on holkkien pikakiinnitys joka takaa sen että holkkien asetukset eivät pääse muuttumaan ajan saatossa, holkkien vaihdossa ei tuhraannu paria sekunttia enempää aikaa joten sillä on helppo tehdä myös pieniä patruunaeriä testejä varten.



Trimmeriksi voisi ottaa vaikkapa Lymanin Universaalin siksi että siinä on hylsylle pikakiinnitys eikä erillisiä hylsynpitimiä tarvita, lisäksi hylsy tukeutuu pohjastaan trimmeriin ja tästä syystä sillä saa tehtyä mitta tarkkaa työtä aikaiseksi.



Nallittimeksi kelpaa RCBS:än käsinallitin jolla on helppo työskennellä ja sillä saa tehtyä nallitukset riittävän laadukkaasti, lisäksi nallitin on erittäin kestävä.



Itsellä on käytössä Hornadyn annostelija mutta siinäkin on se ongelma että karkeita ruuteja se ei annostele riittävällä tarkkuudella. Tästä syystä kannattaisi hankkia digivaaka koska kaikki panokset joutuu käyttämään vaa'an kautta ettei ruutipanoksiin tule heittoja.



Holkeiksi kelpaa Forsterin holkit jotka ovat vuosien saatossa osoittautuneet toimiviksi holkeiksi eikä ne ole älyttömän hintaisia. Jos taas helutaan todella hyvät holkit niin silloin valinta kääntyy Reddingin Competition holkkeihin siitä syystä että niissä on erillinen runkoholkki joka supistaa pelkästään hylsyn rugon eikä koske kaulaan ollenkaan, kaula supistetaan erillisellä kaulaholkilla. Tällä saadaan hylsyn supistusaste sellaiseksi että hylsy ei veny kokosupistettaessa liikaa ja hylsyn käyttöikä kasvaa. Taas toisaalta Reddingin holkit ovat melko hinnakkaat joten budjettiisi sopii Forster paremmin.



Hylsyn voiteluun on Hornadyn hylsyvaha erinomainen valinta koska sillä on lähes mahdotonta saada hylsyt jumittamaan holkkeihin vaikka sitä laittaa miten vähän. Hornadyn vaha on siitä mukavaa käyttää että et tarvitse erillistä voitelualustaa vaan homma toimii siten että otat purkista hiukan vahaa sormiin ja pyöräytät hylsyä sormissa ennen kuin laitat hylsyn prässiin, näin jää taas yksi työvaihe pois ja homma nopeutuu.



Aiemmin jo mainittiinkin hylsyjen puhtauden merkitys eli puhtaista hylsyistä näkee helpommin mahdolliset hylsyvauriot ja puhtaita hylsyjä on muutenkin mukavampi käsitellä.



Lisäksi tarvitse kaikennäköistä oheis sälää kuten nallitaskun puhdistinta, hylsynsuun viistäjää, ruutisuppiloa ym. ym.  Tästä syystä ehkä kannattaisi harkita valmiin kitin ostamista koska niissä on lähes kaikki tarvittava mukana.    



Kun saat ne Remarin magnumnallit käytettyä niin kannattaa seuraavaksi hankkia Federalin magnumnalleja siksi että ne ovat hiukan paremmin toimivia hitailla ruudeilla, varsinkin silloin kun ammutaan pakkasella.



Itsellä on käytössä aika pitkälti ylläoleva setti ja sen on muodostunut vuosien kokeilujen saatossa, monia välinemerkkejä on pöydällä pyörinyt ja näihin ollaan päädytty siksi että ne ovat käyttökokemusten perusteella olleet ongelmattomia valintoja. En kuitenkaan sanoisi että oma kokoonpano olisi sen parempi kuin jollain muulla mutta ne täyttää omat laatu/toimivuus kriteerit ja olen tyytyväinen niiden toimintaan ja toiminnan toistettavuuteen.  



Kannattaa tehdä soittokierros eri aseliikkeisiin, Riistamaa, Kirkkonummen Erävaruste, Häijjään urheilutatvike, Forssan Ase ja Retkeily ja kysyä niistä tarjousta eri kombinaatioille. Helpoten pääsee jos hankkiin esimerkiksi Hornadyn latauskitin ja ajanmittaan sitten muokkaa siitä mieleisen vaikkapa trimmerin ja vaa'an osalta.



Kun alat lataamaan patruunoita niin kannattaa aina muistaa että mahdollisimman kova lähtönopeus ei ole oikotie onneen pitkillekkään matkoille vaan ensin etsitään käynti ja sitten vasta aletaan ihmettelemään miten saadaan yhdistettyä kovat vauhdit ja hyvä käynti.
Kylätason ampuja

PL

#7
Mulla Remingtonin magnumnallit eivät toimineet alkuunkaan .338 LM kaliiberissa. Käynti oli todella huonoa ja syyksi paljastui nallin syttymisviive. Pari laukausta viidestä oli sellaisia että vedettyäni liipasimesta kuului iskupiikin "klik"-ääni ja juuri havaittavan viiveen jälkeen "Ka-boom"-ääni :D

Vaihdettuani nallit Federalin 215 tyyppiin viiveet hävisivät ja asekin alkoi käymään. Ruutina oli N560, hylsynä Lapua ja luotina Lapua Scenar.

Ilmakin oli plussan puolella (+5 ast.cels.)

HJu

#8
Jos minä nyt olisin ostamassa uusia latausvermeitä kaliperiin 338 LM niin perussetti olisi seuraava( hinnat MidwaySuomi, ei halvin mutta paras valikoima):



Prässi: Lee Iron Cast Press 120Euroa + Hornadyn L-n-L holkkisarja prässiin ja holkeille 26,20Euroa

Hylsynpidin: Redding #18, maksaa 12 Euroa, sopii sekä Norma että Lapuan uudet ja vanhat hylsyt, RCBS:llä pitää olla kaksi eri hylsynpidintä että kaikki mahtuu

Supistusholkki: Redding S-Full Length Sizer with bushing 95 Euroa ja siihen titaaninitridipinnotteinen .365 kaulasupistusrengas 33 Euroa

Luoditusholkki: Forster Ultra 101,15 Euroa

Ruutiannostelija: Lee Perfect Powder measure 45,20 Euroa (mittaa tarkemmin karkeita ruuteja kuin 3X kalliimpi RCBS Uniflow)

Vaaka: RCBS 5-0-5 142,50 Euroa tai sitten digivaaka PACTilta, Dillonilta tai Lymanilta

Käsinallitin: RCBS on järkevän hintainen (54,05 Euroa) ja hyvä, Leen vastaava menettelee jos vähän haluaa säästää

Hylsyrasva: Imperial Resizing Wax ja jos sitä ei saa niin Hornadyn vastaava on hyvää, juoksevat öljyt ja öljyämistyynyt kannattaa jättää väliin



Ylläolevilla syntyy jo erinomaisia patruunoita. Yhteensä tuo on karvan verran yli 600 Euroa.. Jos rahaa on liikaa niin seuraavia upgradeja voi harkita:



Prässi: Redding Ultramag L-n-L holkeilla tai Redding T-7 Turret jos kalipereja on hyvin rajallinen määrä mitä ladataan

Luoditusholkki: Reddingin Competition luoditusholkki

Vaaka: Digivaaka, mielellään 1000 greinin mittauskapasiteetti

Ruudin annostelija: RCBS Charge Master -kombo, elektroninen ruudin annostelija ja vaakasysteemi, ei varsinaisesti korvaa annostelijaa täysin mutta suurimman osan ajasta kyllä



Mittavermeitä joita tarvitsee enemmän tai vähemmän sekä muuta "kiva olla"-tavaraa:



- ruudin sirotin eli trickler, Reddingillä on hyvä

- nallitaskun vakiointityökalu, Sinclair

- nallin liekkikanavan vakiointityökalu, Sinclair

- hylsynkaulan ja luodin suoruuden mittaustyökalu, Sinclair

- digitaalinen mausermitta, Motonetistä n. 40 Euroa

- mikrometri. Biltema tms. n25 Euroa

- Stoney Pointin bullet comparator ja Head Space gauge



Lisähilppeet maksaa sitten tuplasti lisää, jos edes riittää.
Terveisin,


HJu

HJu

#9
338 LM:n latauskustannukset vs. kaupan patruunat



Laskeskelin itsekseni mitä maksaa itseladattu ja mitä kaupan patruuna eli mitä säästää itselataamalla.



Hylsyt: Lapuan hylsy 10 c/lks (ostettu halvan hinnan aikaan, 10 lks/hylsy)

Luoti: 42 c/kpl, molyamaton 250 Scenar

Nalli: Federal 215 maksettu 3c/kpl

Ruuti: N560 5,7 grammaa (HUOM ei taulukkolataus) 28,5c/patruuna



Yhteensä 83,5 c/patruuna. Riistamaan komponenttihinnoilla ja uusilla Lapuan hylsyillä hinta nousee 94,9 c/patruuna.



Oman työn arvoa voi laskea miten haluaa mutta itsellä menee kaikkiin lataustyövaiheisiin keskimäärin noin 50 sec/patruuna (kellotettuja keskiarvoja, ei sisällä kuitenkaan kaikkea virittelyaikaa).



Kaupan patruuna maksaa Riistamaalla 3,20 Euroa/kpl.  Parhaimmillaan säästöä tulee reilu 2,3 Euroa/patruuna jos omaan harrastukseen käytettylle ajalle ei laske hintaa.



Mainittu noin 600 Euron laadukas lataussetti tässä kaliperissa kuolettaa itsensä siten jo noin 260 patruunan lataamisen jälkeen jos ajatellaan että hylsyt joka tapauksessa uusiokäytetään 10 kertaa. Lisäksi kannattaa huomioida että komponentit on sen verran arvokkaita per laukaus että huonoilla vehkeillä niitä ei kannata paljoa tuhlata.



Eli 338 LM ei ole ilmainen edes itseladattuna mutta kaupan patruunaan verrattuna hinta on erittäin edullinen ja käytännössä minkä tahansa lataussysteemin kustannukset saa kuoletettua aika pikaisesti. Sivutuotteena saa prässin, vaa´an ja ruudittimen joita voi hyödyntää muissakin kalipereissa.



Sanity check: Harrastukseen kuluva rahamäärä on lähes vakio. Itselataamalla saa ampua enemmän mutta todellisuudessa rahavirta lompakosta ulospäin ei todennäköisesti ainakaan laske :-)
Terveisin,


HJu

jartsu

#10
Siinä olet niin oikeassa kuin mersua kyttäämässä.

ESu

#11
Moi!



Itse ostin viime kesän lopulla kaikki lataushilppeet kerralla. Sueraatuani keskustelua täällä & kaikkien tietolähteiden äitiä, silloista metsasty.net:iä päädyin RCBS:ään. Tällä setillä tuon kit:n vaaka & ruutiannostelija jäivät ylimääräisiksi, mutta muistaakseni kokonaisuus oli kuitenkin näin edullisempi.



tuotenro   tuote

09357   Rock Chucker® Master Supreme Reloading Kit

98924   The RCBS ChargeMaster Combo 220 Volt

09574   Primer Pocket Brush Combo

87580   Decap Die

87090   Vibratory Case Cleaner 240 Volt

87075   Media Sifter for Vibratory Cleaner

09453   Case Loading Block

09415   Pow'r Pull Bullet Puller

09340   Stuck Case Remover

09355   Stuck Case Remover-2 Kit

86881   Scale & Equipment Covers For Presses



Lisäksi ostin 338:iin Forsterin holkit sekä lintupyssyyn edullisemmat Lee:n deluxe-setin.



Puolen vuoden käyttökokemuksia:

+ prässi on lujaa tekoa, tosin kiinnitys hieman sotii insinöörin logiikkaa vastaan

+ Forsterin holkit ovat aivan ässät, siis tämä mikroruuvi-malli, nyt jos ostaisin niin kaikki holkit olisivat näitä

+ RCBS:n käsinallitin on aivan ässä

+ RCBS:n uusi digivaaka-annostelija on uber-miellyttävä käyttää ja se on tuplasti nopeampi kuin Lyman vanha malli (87 gr N560:sta tulee noin 35 sekunnissa) lisäksi se toimii karkean ruudin kanssa hyvinkin tarkasti

- hinnaltaa tämä setti menee hieman yli, mutta kuten Hju totesi: rahat menee kuitenkin aina kaikki, eli mitä niistä murehtimaan

- bullet puller on liian nafti 338:lle





Hju:n laskelmat olivat todella mielenkiintoisia.  :D



Niin ja vielä lisähuomio: olin pääisäisenä tekemässä taulukot uudelle, nyt vakiintuneelle lataukselle ja käynti hämmästytti - kuinka paljon voi laittaa itse ladatun patruunan piikkiin jääkin sitten jokaisen lukijan arvioitavaksi...
===============

-ESu

jasse

#12
Kun silloin aikanaan tuli ostettua ne RCBS:n 338LM holkit, niin pärjääkö niilläkin, vai onko ne vaihdettava välttämättä toisiin :?

MSa

#13
Tilasin RCBS:ltä jokin aika sitten kaulaholkin 338LM:lle.



Kuinka ollakaan huomasin, että nallipiikki ja expandertappi on työstetty ja kierteistetty runkoon jonki nverran vinoon. Mauserilla mitattaessa epäkeskeisyys on 1,0-1,2mm... Huomasin siitä, kun nallipiikki tökki välillä ja hylsy tuntui kallituvan expansion vaiheessa aina yhteen suuntaan.



Forsterin holkit on aika cool. Nykyään teen kaulasupistuksen Forsterin kokosupistajalla 2/3 matkalta. Erityisesti tässä mielyttää se, että expansion vaihe alkaa vielä silloin kun hylsyn kaula on supistuksessa (Co-Ax)...



Ja joo, Forsterin mikrometriluodinasettaja on hyvä. "neljä viivanväliä on 0,1mm patruunan pituudessa"...



MSA
[url=https]

HJu

#14
Lainaus käyttäjältä: "jasse"Kun silloin aikanaan tuli ostettua ne RCBS:n 338LM holkit, niin pärjääkö niilläkin, vai onko ne vaihdettava välttämättä toisiin :?


Pärjää jos ei tule ongelmia :-)



Lähinnä noissa kalliimmissa on helpompi säätää latauspituutta ja luodin asetusholkit on yleensä fiksumpia ja luoti tulee suuremmalla todennäköisyydellä suoraan hylsyn suulle. Kokosupitus voi väljän tehdaspatruunapesän kanssa johtaa hylsyjen nopeaan kulahtamiseen. Kisapesällä tätä ongelmaa ei yleensä ole.



Eli lataa noilla ja kokeile. Uskoisin että toimivat hyvin.
Terveisin,


HJu