Finn-Sniper 2010

Aloittaja Poikma, heinäkuu 05, 2010, 09:05

« edellinen - seuraava »

Tuukka

#15
Kummasta HK:sta on nyt kyse, täällä puhutaan HK416:sta ja toiminta-ampujissa viitataan HK417 kivääriin?



Minkä maan yksiköstä on kyse?



Mitä olen kyseisten aseiden loppukäyttäjien kanssa keskustellut, erittäin tyytyväisiä ovat aseiden toimintaan ja tarkkuuteen.



Sinänsä kumma ettei G36 sarjan aseista ole samaa kuulunut, mäntärakenne melkein identtinen HK416/HK417 malleihin.



Tuo osa mihin ilmeisesti viitataan on itse gas piston, tuo pitkä osa on pusher rod. Ihmetyttää jos tuo itse gas piston hajoaisi? Ihmisten tekemiä vempaimiahan nämä ovat ja kaikki on mahdollista, mutta olisi mukava saada tarkempaa tietoa asian tiimoilta.



Ja tuo firearmsblogin linkki perustuu yhden norjalaisen sotilaan viestiin ar15.com forumilla, joten muitakin lähteitä olisi hyvä olla tukena jos tuollaisia uutisia postaavat.

JL

#16
Lainaus käyttäjältä: "Tuukka"Kummasta HK:sta on nyt kyse, täällä puhutaan HK416:sta ja toiminta-ampujissa viitataan HK417 kivääriin?



Minkä maan yksiköstä on kyse?



Mitä olen kyseisten aseiden loppukäyttäjien kanssa keskustellut, erittäin tyytyväisiä ovat aseiden toimintaan ja tarkkuuteen.



Sinänsä kumma ettei G36 sarjan aseista ole samaa kuulunut, mäntärakenne melkein identtinen HK416/HK417 malleihin.



Tuo osa mihin ilmeisesti viitataan on itse gas piston, tuo pitkä osa on pusher rod. Ihmetyttää jos tuo itse gas piston hajoaisi? Ihmisten tekemiä vempaimiahan nämä ovat ja kaikki on mahdollista, mutta olisi mukava saada tarkempaa tietoa asian tiimoilta.


Muistaakseni puhuttiin nimenomaan 417 -mallista? Muistaako Mika paremmin?

Ja näin se kuulemma menee, "gas piston" hajoaa tuhannen palasiksi varoittamatta.

Kyseessä Taskalaiset joukot. Asetta käytetään siellä vain harjoitteluun, mukana reissuilla niitä ei enää kanneta. Muuten kuulemma hyvä ja tarkka ase jne.

mamannon

#17
LainaaMVe kirjoitti:

Tämä herätti ajatuksen siitä, että olisi ehkä esim. Niinisalon harjoituksissa syytä harjoitella yhteistoimintaa parin kanssa koko ammunnan ajan, jotta kilpailutilanteessa pari puhuisi samaa kieltä ja toiminta olisi sujuvaa nopeissa tilanteissa.

Erityisesti tämä korostuu silloin, jos pari on vaihtunut eikä yhteistä kieltä ole vielä ehtinyt syntymään.

Heräsi myös ajatus, että ehkä keskitymme liikaa murehtimaan pientä lähtönopeusvaihtelua, tai jotain muuta varusteongelmaa, kun parityöskentelyn kehittäminen nostaisi suorituksen tasoa enemmän.



Allekirjoitan tämän täysin. Ei ole mitään hyötyä parhaastakaan kalustosta jos maalit eivät löydy, niitä ei pysty toiselle osoittamaan tai katsotaan eri maaleja parin kesken. Muissa parityöskentelyä vaativissa tehtävissä esim liikennelentäminen ohjaamotyöskelyä opiskellaan ja harjoitellaan ihan eri tasolla.


Totta tosiaan. Tosin parityöskentelyä on mielestäni järkevämpää tehdä metsässä kuin ampumaradalla. Ampumaradalla ammutaan. Mutta kyllä tämä aina kiertyy varusteongelmaksi: kävi ilmi, ettei oma pari voi sietää hyttysiä tai kemikaaleja hipiällään, ja nyt hän tarvitsee jonkinlaisen burkhan päänsä suojaksi. Meistä taitaa tulla varsin omaperäinen kilpailupari häyhään...



...mutta motivaatiota meillä molemmilla kyllä riittää. Toiset vain ovat mukavuudenhaluisempia kuin toiset.



T: mamannon

MVe

#18
Lainaus käyttäjältä: "mamannon"Totta tosiaan. Tosin parityöskentelyä on mielestäni järkevämpää tehdä metsässä kuin ampumaradalla. Ampumaradalla ammutaan.


Tästä olen osin samaa mieltä, mutta nimenomaan pitkille etäisyyksille ammuttaessa yhteinen kieli on tärkeää ja sitä on ammuntaa varten vaikea harjoitella ellei ole olosuhdeilmiöitä mukana.

Tosin joku Turkan teatteriporukka siitäkin selviää.

Edellen olen sitä mieltä, että pitkien matkojen ammuntaharjoittelun ohessa pitää parityöskentelyn harjoittelu suorittaa ammuntatilanteita varten.



Muutamia esimerkkejä miten itse toimimme parin kanssa.

esim. spotteri: "maali talosta 20 piirua vasempaan kuusen juurella"  ampuja: "maali selvä"

        spotteri: "tuuli vasemmalta 4m/s, korjaus 8",   "puuska, odota",   "valmis ammu",   ampuja:"huomio"

        spotteri:"nosta puoli, vasempaan puoli, valmis", (tai "oikea alakulma" kuinka sitten halutaankin ilmoittaa). ampuja: "korjattu, huomio"  spotteri: "tuhottu" jne.



Mielestäni pitkien puheiden pitoa pitää harjoitella paikallisessa, ohrapirtelön ääressä ja lyhyet puheet pidetään TA-toiminnan aikana oli sitten kyse harjoittelusta, tai kilpailusta.

Uskon vakaasti, että ne tarvittavat minuutit löytyvät tätä kautta, jolloin viimeisetkin maalit löydetään ja ehditään ampumaan osuma.

LSa

#19
Lainaus käyttäjältä: "MVe"...yhteinen kieli on tärkeää...


Pistäkää osaaminen jakoon, saadaan ala kehittymään:

http://takilta.planeetta.com/keskustelu/viewtopic.php?f=2&t=4691&p=32559&sid=c9f9f524b162573b5f78f5050842a0db#p32559">http://takilta.planeetta.com/keskustelu ... 0db#p32559">http://takilta.planeetta.com/keskustelu/viewtopic.php?f=2&t=4691&p=32559&sid=c9f9f524b162573b5f78f5050842a0db#p32559

mamannon

#20
Lainaanimenomaan pitkille etäisyyksille ammuttaessa yhteinen kieli on tärkeää ja sitä on ammuntaa varten vaikea harjoitella ellei ole olosuhdeilmiöitä mukana.

Tosin joku Turkan teatteriporukka siitäkin selviää.

Edellen olen sitä mieltä, että pitkien matkojen ammuntaharjoittelun ohessa pitää parityöskentelyn harjoittelu suorittaa ammuntatilanteita varten.


Joo, noinhan se on. Tässä on niin paljon tekemistä... Pitää harjoitella sekä siirtymissä ja tuliasemassa kommunikointia. Molempia parempi harjoitella muualla kuin ampumaradalla. Siirtymistä harjoitellaan metsässä ja tuliasematoimintaa taajamassa, josta löytyy paljon hyviä kohteita   ...ilman aseita tietysti, mutta tähtäimet mukana. Kisaan mennessä paketin pitäisi olla kasassa.



T: mamannon

mika

#21
Lainaus käyttäjältä: "JPu"
Lainaus käyttäjältä: "mika"Muissa parityöskentelyä vaativissa tehtävissä esim liikennelentäminen ohjaamotyöskelyä opiskellaan ja harjoitellaan ihan eri tasolla.
Tähän voi osaltaan vaikuttaa melkoisen hyvä kuukaussiansio ja se, että kuuluu rutiinomaisesti työtehtäviin.

Totuus kuitenkin on erillainen. Eli ohjaamotyöskentelyä opiskellaan ja se on pakollista opiskelua. Ohjaamotyöskentely ja menetelmät ovat kriittisiä kun kansatuote osuu tuulettimeen. Sillon ei ole aikaa eikä kapasiteettia alkaa pohtia kumpi vasen se nyt oli ja kumman piti ottaa ne checkkilistat mukaan.

Mielestäni suora analogia kaikkiin useampaa kuin yhtä henkilöä tarvittavaan tehtävään, jossa toimitaan paineen alla. Mitä enemmän on rutiineja ja vakioituja menetelmiä sitä enemmän homma tulee lihasmuistista eikä jouduta välppäämään kumpi vasen se nyt oli.
CHAIRBORNE - USB Troop

mika

#22
Lainaus käyttäjältä: "Tuukka"Kummasta HK:sta on nyt kyse, täällä puhutaan HK416:sta ja toiminta-ampujissa viitataan HK417 kivääriin?

mun muistini mukaan 416. Tosin muisti saattaa heittää häränpyllyä univelan ja v%¤#%tutuksen vuoksi.
CHAIRBORNE - USB Troop

msk

#23
Lainaus käyttäjältä: "mika"
Lainaus käyttäjältä: "JPu"
Lainaus käyttäjältä: "mika"Muissa parityöskentelyä vaativissa tehtävissä esim liikennelentäminen ohjaamotyöskelyä opiskellaan ja harjoitellaan ihan eri tasolla.
Tähän voi osaltaan vaikuttaa melkoisen hyvä kuukaussiansio ja se, että kuuluu rutiinomaisesti työtehtäviin.

Totuus kuitenkin on erillainen. Eli ohjaamotyöskentelyä opiskellaan ja se on pakollista opiskelua. Ohjaamotyöskentely ja menetelmät ovat kriittisiä kun kansatuote osuu tuulettimeen. Sillon ei ole aikaa eikä kapasiteettia alkaa pohtia kumpi vasen se nyt oli ja kumman piti ottaa ne checkkilistat mukaan.

Mielestäni suora analogia kaikkiin useampaa kuin yhtä henkilöä tarvittavaan tehtävään, jossa toimitaan paineen alla. Mitä enemmän on rutiineja ja vakioituja menetelmiä sitä enemmän homma tulee lihasmuistista eikä jouduta välppäämään kumpi vasen se nyt oli.


Voisin melkein veikata, että sitä keskivertoista kk-liksaa pääsee keräämään vain jos ohjaamotyöskentely on riittävällä tasolla. Kuuleman mukaan noita vakiomenetelmiä ja -sanontoja käydään läpi monestakin eri syystä mm. ajansäästämiseksi, inhmillisten ja muiden virheiden estämiseksi, mahdollisen inkapasitaation havaitsemiseksi sekä sujuvan työskentelyn ja työympäristön aikaansaamiseksi. Kaikessa tuossa on kuuleman mukaan takana se, että sattuisi mahdollisimman vähän virheitä ja kumpikin kaveri siellä putken nokassa tietäisi mitä toinen ajattelee tai aikoo kohta tehdä. Toiminta on siis lähes virheetöntä ja suoraviivaista. Saman pitäisi päteä ta-parin työskentelyyn joten komppaan mikaa äskeisessä. Kommunikointi on yksi tärkeimmistä ellei tärkein asia yhteisessä toiminnassa oli kyse sitten mistä hommasta tahansa ja jos se kommunikointi on puutteellista tai sitä ei ole ollenkaan, niin tuloshan on selvä. TA-parin pitäisi pystyä toimimaan mahdollisimman selkeästi, nopeasti, yksinkertaisesti ja suoraviivaisesti joten kaikki jargoni maalien etsimisessä tai antamisessa jne on vain huonoa kommunikointia.



Offtopic, sii sii..
Member of DTA SRS alliance

john

#24
Lainaus käyttäjältä: "JTa"
Lainaus käyttäjältä: "mika"Oma suoritus ei päätä huimannut ja nyt nöyränä kohti uusia pettymyksiä.  :oops:  :doh:


DTA myyntiin vaan, voin ostaa halvalla.  :D


Leuka rintaan vain mika... Onko sulla muuta kalustoa myynnissä kuin toi ameriikan hapatus?   :D