TRG laukaisusta .

Aloittaja Palermo, syyskuu 27, 2025, 17:20

« edellinen - seuraava »

Palermo

Ropleemi tällänen..trg22 siis..ja  toinen omistamani,
Yhteensä näillä kaikkiaan ampunut toistakymmentä tuhatta laukausta..nykyisellä n.1500.
Ennen itsellä koskaan käynyt näin, mutta..kaveri ratahirveä ampuessa sai aikaan..ja myös itse nyt näin toimien..
Eli lukon kun oikein napakasti lyö kiinni, liipaisin menee tosi jäykäksi, ei siis enää etuvetoa, varmistin ei toimi, mutta ase kuitenkin vireessä.
Lukko auki ja rauhallisesti kiinni niin taas wörkkii..
Vika vai ominaisuus, itse en aikaisemmin ole huomannut,käytän kampea maltillisemmin..

PoweredbyNiko

Itsellä tekee myös tota jos voimalla paiskoo. Vähän vaikuttaisi ominaisuudelta. Pitää joskus tutkia että mistä johtuu.
En ole kokenut ongelmaksi kun käytän lukkoa järkevällä voimalla.

Palermo

Jep .eipä tuolla laukaisulaitteessa ole kuin etuvedolle ja laukaisuvastukselle säätöruuvit...sekä liipasimen asennolle vielä yksi.
Itsellekin tuo tuli yllätyksenä.

JEPN

Itellä neljä vanhan mallin koneistoa, joissa yhdessäkään ei tuota ominaisuutta. Kerran tullut vastaan ns. kovaksi mennyt koneisto ja se oli säädetty liian herkälle.

metsienmies

Itellä kerran tolla tavalla hirtti kiinni, ja kun pudotin koneiston pois niin muistaakseni se takimmainen yläpinni tippu pois. Takasin paikalleen eikä sen jälkee ongelmia

mjpaanan

Tuo johtunee siitä että laukaisuvastus on liian alhainen ja/tai laukaisu on säädetty niin alas että virepinnat ovat päässeet vaurioitumaan ja virepinnat pääsevät liikahtamaan kun ase kolahtaa sopivasti. Eli ase olisi käytännössä lauennut tuossa tilanteessa.

TRG:n laukaisukoneistossa on mekanismi joka estää asetta laukeamasta jos se putoaa. Vapauttaminen vaatii käytännössä liipaisimen puristuksen ja jos se puuttuu niin laukaisukoneiston kynsi jää lepäämään tuon mekanismin päälle. Lukon käyttäminen ylhäällä resetoi tämän.

Noissa on tarkoituksella ohjekirjassa kerrottu se säätöraja missä laukaisuvastuksen tulee olla että ase toimii turvallisesti ja kuten se on suunniteltu.
PAUTAC-asetarvikkeet

KRG

Paananen oikessa.
Mullahan oli Tikassa kahdessakin TRG koneistot.
Alkuun toimi hyvin, mutta sit alkoi tulla kaikenlaista ongelmaa, ei lauenneet, ei menny vireeseen
ja oli ties mitä.
Ratkaisuksi piti vaihtaa Tikan ejektorin jousi, siihen loppui kaikki ongelmat.
Se on koneisto kun koneisto, ikää tulee ja laukauksia, niin jouset vain kuoleutuu.
TRG koneisto on sota-aseen koneisto, joka on oikein säädettynä erinomainen.
Olen näitäkin nähty viilattuna ja kynnet kiillotettuna.
Ihan vtun pelottava ampua jollakin 338LM kun hipaisusta lähtee se kuula.
IMO että etuvedollinen on oltava sellainen, ettei se rykäsystä lähde, vaan vastusta oltava sen kilon verran.
Mutta jokainen taaplaa tavallaan.

Palermo

Lainaus käyttäjältä: KRG - syyskuu 28, 2025, 19:49Paananen oikessa.
Mullahan oli Tikassa kahdessakin TRG koneistot.
Alkuun toimi hyvin, mutta sit alkoi tulla kaikenlaista ongelmaa, ei lauenneet, ei menny vireeseen
ja oli ties mitä.
Ratkaisuksi piti vaihtaa Tikan ejektorin jousi, siihen loppui kaikki ongelmat.
Se on koneisto kun koneisto, ikää tulee ja laukauksia, niin jouset vain kuoleutuu.
TRG koneisto on sota-aseen koneisto, joka on oikein säädettynä erinomainen.
Olen näitäkin nähty viilattuna ja kynnet kiillotettuna.
Ihan vtun pelottava ampua jollakin 338LM kun hipaisusta lähtee se kuula.
IMO että etuvedollinen on oltava sellainen, ettei se rykäsystä lähde, vaan vastusta oltava sen kilon verran.
Mutta jokainen taaplaa tavallaan.

Vasta 40vuotta näitten kanssa touhunnu, ni en tiedä, miten ejektorin jousi laukaisuun vaikuttaa?

KRG

Tikassa vissiin on iskurinjousi meltomaa kuin TRG:ssä.
Se jousen vastus on suorassa yhteydessä liipaisimen vastukseen.
Ja sitten kun esim paljon ammutaan, se jousi meltotuu, ja ase ei pysy vireessä.
Mulla Tikassa TRG koneistolla teki sitä, ja en saanut kuin jäykemmällä jousella sitä enää vireessä pysymään.

HMa

11 trg koneistoa on ollut itellä joista 5 käytössä edelleen. 1 niistä temppuilee minullakin. Se on vanha trg 21 koneisto ja todennäköisesti viilattu koska muissa ei ole niin hienoa tuntumaa+kaikki koneistot itellä on sellaisia missä liipaisimessa ei ole takaliikettä laukaisun jälkeen. Ei ole vielä tullut vastaan paremman tuntuista koneistoa niin olen sietänyt tätä temppuilua. Turvallisuuden nimissä kiinnostaa kuitenkin jos tälle löytyy selvyys? Saakohan Suomesta sitä trg koneiston huoltosettiä missä tulee uudet jouset? Google löytää ainakin ulkomailta.

JPu

Kannataskohan ihan ensiksi kysyä valmistajalta, Sakolta?
JPu, TRG-300LM ja pari muuta

Palermo

Lainaus käyttäjältä: KRG - syyskuu 29, 2025, 22:29Tikassa vissiin on iskurinjousi meltomaa kuin TRG:ssä.
Mulla Tikassa TRG koneistolla teki sitä, ja en saanut kuin jäykemmällä jousella sitä enää vireessä pysymään.

No niin, tossa vaan kirjottelit ejektorin jousesta..

Palermo

Lainaus käyttäjältä: JPu - syyskuu 29, 2025, 23:23Kannataskohan ihan ensiksi kysyä valmistajalta, Sakolta?

Sieltä tulossa asiantuntia lausuntoa.

KRG

Lainaus käyttäjältä: Palermo - syyskuu 30, 2025, 06:44
Lainaus käyttäjältä: KRG - syyskuu 29, 2025, 22:29Tikassa vissiin on iskurinjousi meltomaa kuin TRG:ssä.

No niin, tossa vaan kirjottelit ejektorin jousesta..

Tikan ejektorin jousi on sama halkaisijalta kuin TRG liipaisinkoneiston vastuksen ruuvi.
Sen kun vaindoin koneistoon, niin se toimi Tikassa erittäin hyvin sen jälkeen, ja toimii kaverillakin
jolla se nyt on.

Tuo ympyräity jousi saattaa nyt olla väärä, mulla ei ulosheittjä ole ollu koskaan irti, niin sen jousen kokoa en tiedä, mutta ejektorin jousi on joka käy TRG koneistoon.

KRG

Lainaus käyttäjältä: HMa - syyskuu 29, 2025, 22:4911 trg koneistoa on ollut itellä joista 5 käytössä edelleen. 1 niistä temppuilee minullakin. Se on vanha trg 21 koneisto ja todennäköisesti viilattu koska muissa ei ole niin hienoa tuntumaa+kaikki koneistot itellä on sellaisia missä liipaisimessa ei ole takaliikettä laukaisun jälkeen. Ei ole vielä tullut vastaan paremman tuntuista koneistoa niin olen sietänyt tätä temppuilua. Turvallisuuden nimissä kiinnostaa kuitenkin jos tälle löytyy selvyys? Saakohan Suomesta sitä trg koneiston huoltosettiä missä tulee uudet jouset? Google löytää ainakin ulkomailta.

Mulla ois varmaan pari käytettyä ejektorin jousta.
Voisin lähettää sulle ilmatteeksi yhen, jos haluat kokeilla auttaako vaivaan.