Parallaksista tärkeää kysyttävää:

Aloittaja JpL, helmikuu 04, 2005, 14:26

« edellinen - seuraava »

JpL

Tervehdys kaikille.

Olen hankkimassa tähtäintä: (kun edullisesti satun saamaan)

Zeissin Diavari VM/M  T*  5-15X42.

Kiikarissahan ei ole parallaksin säätöä, vaan se on tehdasasennettu sataan metriin.

Kysymys: Mille matkalle kiikari kannattaa parallaksiltaan uudelleensäädättää, jotta sillä osuu tasaisen mukavasti matkoille 100-600 metriä?

100-150 metriä pitäisi parallaksin heiton olla korkeintaan 30mm ääripäästä toiseen, 200 eteenpäin pienempi mahd. kauas.

Vaihdan tuohon retikkelin samalla. Minähän en mikään alan ammattilainen ole, mutta kun näitä kommentteja olen tässä lueskellut, jotenkin ko. kiikari tuntuu luontevalta. En sitten tiedä teidän ammattilaisten mielipiteitä.

Omasta mielestäni ko. kiikari saattaisi olla erinomainen valinta TA-tyyppiseen touhuun: Sen paino, koko, suurennosskaala ja muut ominaisuudet olisivat oikein näppärät ko. tarkoitukseen - paitsi että ristikkovaihtoehtona pitäisi olla myös tuo Mil-Dot + valaisu. Tähtäin on 1/4 MOA säädöillä ja torneilla, joita voi säätää käsin. Lisäksi hintaero Diavari 3-12X56:een on aika mukava. 5-15 on sellainen suurennosalue, että sillä erottaa hyvin pienemmätkin maalit taustalta yms.

Kiikari painaa vain noin 450 grammaa (mallista riippuen), se on 338mm pitkä, Koron säätöä on kyllä liian vähän, vain 83 Cm/100 metriä - jos vaikka lisäisivät sitä :o), ja tuo tuuman putki voisi olla vaikka 30mm...

Ko. kiikariin saa myön useampia matkarumpuja. Itsellenikin löytyi hakematta oikea, 12g Scenar, 100 metriltä keskellä, putoaa 490mm kolmeen sataan jne.

Kertokaa, mitä mieltä ajatuksesta ko. käyttöön yleensä olette?

Yst. T: JpL
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

john

Osta suosiolla toinen putki, jota ei tarvitse "customoida". Vaikka rahat polttaisivatkin taskussa, niin harkintaa ostoihin.

JpL

En mielelläni osta: Tuo kiikari on nimittäin kohdallani juuri oikean kokoinen niin säädöiltään kuin kooltaankin. Saan myös sen verran edullisesti, ettei kustomointi paljoa taskunpohjalla häiritse: Koko hylly-uuden kiikarin kustomoituna samaan hintaan, kuin on ohjehinta. Vieläpä jalkoineen kaikkineen ( peräti 4 kpl.). 3-12x56 on suurennokseltaan itselleni hieman liian pieni.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

HJu

: Kysymys: Mille matkalle kiikari kannattaa parallaksiltaan uudelleensäädättää, jotta sillä osuu tasaisen mukavasti matkoille 100-600 metriä?

S&B säätää tactical-mallinsa parallaksivapaiksi 300 metrin matkalle niiden tähtäinten osalla joissa ei ole erillistä parallaksisäätöä. En ole kuullut että kukaan olisi tästä valittanut. Samoin tekee USMC Unertl-tähtäintensä kanssa. Niissä on erikoisavaimella säädettävä parallaksisäätö ja 300 metriin ne yleensä säädetään.

Hyvällä tukin muotoilulla ja sopivien kiikarinjalkojen käytöllä silmä saadaan parhaiten pysymään optisella akselilla jolloin parallaksia ei edes esiinny.
Terveisin,

HJu

JpL

Jep. Ounastelin vähän samaa, etä tuo 300 metriä saattaisi olla se nappi...

Entä Zeiss tms? Onko eri etäisyyksiä käytössä, vai onko sama useammilla?

Jotenkin tuo Unertl olisi aika kiinnostava, tosin on kyllä hintakin, kun 2500 USDeetä joutuu tiskiin niputtamaan.

Tuolla mainitsemallasi tukilla tietysti voisi yrittää eliminoida parallaksin heittoa sillä ehdolla, että ampuja on sama.

Siksi kai parhaiden ampujien motto onkin: "Yksi ase, yksi mies......" ;o)

MJ

Moi,

tuo Unertl on keräilymielessä kiehtova putki (sekä alkuperäinen Unertl hinta USD 3000-5000, että uusvanhatuotanto USO ja Unertl hinta USD 2500), mutta käytännössä pitkälti vanhaa teknologiaa.

Kestäviä putkia tosin ja mielestäni niiden BDC/korotorni  on nerokas keksintö.

Originaali Unertl oli ensimmäinen tähtäinkiikari, jossa oli MilDot-ristikko. Siinä lienee syy, miksi jenkit kieltäytyivät myymästä niitä aikoinaan USMC:n ulkopuolelle. Kuten kaikki tiedämme, niitä myytiin sittemmin  FBI:lle ja lopulta Kanadaan ja myöhemmin MilDot-ristikko levisi ympäri maailmaa lähes jokaiseen taktiseen putkeen muodossa jos toisessa.

Hinta noissa uustuotanto Unertleissä ja USO:ssa on kyllä kova Suomeenkin tuotuna 2500 taalaa plus kuljetus, tullit ja verot. Itse olen pähkäillyt sitä, että miten amerikkalaisilla riittää intoa ostaa niitä, sillä samalla rahalla ja vähemmällä saa Zeisseja, Bendereitä, NF:iä yms..., joita jenkit taas pitää kalliina.

HJu tuolla aikaisemmin heitti, että syy lienee nostalgia/keräily. Kai se niin sitten on.

Zeissit ovat kaikki laatupelejä, paitsi niitä Conquest-sarjan malleja nyt ei voi kauheasti suositella.

Toivottavasti auttoi.

Carpe Diem,

MJ

JpL

Millainen tuo Unertl´n koronsäätö sitten on?

Onko mielestänne järkevämpää (siis ihan tässä teoriatasolla) hamuta Unertl´ia vaiko Hensoldtia? (Nää tietysti menee taas tyypillisen pahan kysymyksen tasolle, johon on vain makuseikkoja.) Siltikin, tuohon suureen kiikaritestiin olisi ollut hauska ynnätä seuralaiseksi tuo Unertl, mutta eipähän noita ihan joka nurkassa pyöri. Lieneekö suomessa yhtään kappaletta?

Ps. Osaatteko yhtään sanoa, mikä on laskennallisesti suurin mahdollinen parallaksivirhe esimerkiksi tuossa Benderissä 600 metrin etäisyydelle, kun parallaksi on säädetty tehtaalla tuohon 300 metriin? Miten tälläinen yleensä lasketaan? Voiko sitä laskea?

HJu

: Millainen tuo Unertl´n koronsäätö sitten on?

Siinä on BDC metreissä. Jokaisen metrisäädön kohdalla on kuitenkin mahdollista tehdä hienosäätöä olosuhteiden puolesta muutama MOA ylös tai alas, olisiko ollut +-3 MOA säätö.

Jossain S&B:ssä tuo on ratkaistu siten että käytetään napusja eikä ihmetellä metrisäätöjä sen kummemmin.

: Onko mielestänne järkevämpää (siis ihan tässä teoriatasolla) hamuta Unertl´ia vaiko Hensoldtia? (Nää tietysti menee taas tyypillisen pahan kysymyksen tasolle, johon on vain makuseikkoja.)

Hensoldt. Joustavampi, uudempi ja parempi. Unertlissa ei ole edes valiastua ristikkoa.

: Siltikin, tuohon suureen kiikaritestiin olisi ollut hauska ynnätä seuralaiseksi tuo Unertl, mutta eipähän noita ihan joka nurkassa pyöri. Lieneekö suomessa yhtään kappaletta?

Olisihan siihen testiin haluttu USOn putkia mutta kun ei saa niin ei saa. Uusia S&B-,malleja ei silloin ollut mutta nyt on kaikenlaista 3-18X42, 2-12X42 ja 4-24X42 malleja 2nd Gen Mildotilla on tulossa Premierin kautta. 4-24X50 double turnilla olisi myös kova sana mutta sellaista ei ole tulossa :-)

: Osaatteko yhtään sanoa, mikä on laskennallisesti suurin mahdollinen parallaksivirhe esimerkiksi tuossa Benderissä 600 metrin etäisyydelle, kun parallaksi on säädetty tehtaalla tuohon 300 metriin? Miten tälläinen yleensä lasketaan? Voiko sitä laskea?

Voi laskea ja Killan excel-tiedostoista löytyy sellainen kaavakin. Laskin 42mm objektiivilla, 35mm okulaarilla, 300m perussäädöllä ja silmä sivussa optiselta linjalta 50mm (aivan maksimi, ei taida ristikkoa edes näkyä kokonaan) niin virhe on 600 metrissä vain 60mm. Eli ei paljon heitä. 10mm sivulinjalla virhe on 600 metrissä 12mm eli ei mitään.
Terveisin,

HJu

JpL

Jep. Mitäpä tähän enää sanottavaa. ..

PL

Joskus nämä säätämiset voivat mennä reisille.

Itselläni on Kahles ZF95 putki. Parallaksi säädetty tehtaalla 100m.

Päätin säädättää putken parallaksivapaaksi 300m etäisyydelle. No, näihän tehtiin ja lopputuloksena oli että 100m etäisyydellä kuva oli epäselvä. Palattiin vanhaan 100m säätöön. Ilmeisesti joskus tähtäimen fysiikka on vaan sellainen ettei kaikki kikkailut onnistu.

JpL

Joo. Ilmiö on havaittavissa muissakin tähtäimissä, NF:ssä, Swarossa ja muissa, joissa on säädettävä parallaksi. Käsitykseni mukaan pienemmät suurennokset eivät ole yhtä kranttuja noiden säätöjen kanssa.

Ps. saako kysäistä, mistä hankit tuon Kahlesisi? Mua on kiinnostanut tuo ko. kiikari pitkän aikaa, mutta eipä noita paljoa suomessa tunnu pyörivän.

PL

Ostin käytettynä yksityishenkilöltä. Eloranta tuo maahan. Ihan hyvä TA-putki, tosin edustaa jotain 80-luvun disainia.

Mutta hyvä optiikka mildot-ristikolla ja teräsrunko. Erilaisia ballistiikkarumpuja myös saatavana. Lentoradat pitävät kutinsa tai sitten ei...

Miinuspuolena 26mm runkoputki, kaikki renkaat eivät sovi. Asiantunteva maahantuojan huolto Veijo Kärjellä.

HJu

Joissain tähtäimissä joissa on parallaksinsäätö pitää säätö olla hyvin kohillaan tai kuva on surkean sumea. Toisaalta se helpottaa parallaksisäädön säädön muistamista mutta ärsyttää kyllä muuten koska eri etäisyyksille tähystettäessä pitäisi parallaksia olla koko ajan säätämässä.

Ilmeisesti parallaksisäätö tehdään tähtäimestä riippuen vähän eri paikassa tähtäintä ja se ilmeisesti vaikuttaa tähtäinkuvan selkeyteen.
Terveisin,

HJu

Koheltaja

Omassa S&B PMII:ssa on parallaksi säädetty tehtaalla 300 metriin eikä kuvan sumeutta esiinny kuin jossain 60-80 metrin huitteissa, tosin siitäkin pääsee eroon kuin kääntää suurennosta pienemmälle...

Kaksi tähtäintä olen tehnyt piekkarikäyttöön sopivaksi niin että säädin parallaksin (tähtäimet perusputkia ilman parallaksin sätöä) etulinssistä 60-70 matkalle sopivaksi, nyt tähtäimet toimii 100-120m huitteile moitteetta mutta pitemmille matkoille kuten 150m ei kuva enään ole kovinkaan tarkka.
Kylätason ampuja

JpL

Ps. Tuosta Henkusta vielä. On tietysti totta, että Hensoldt´n 6-24x72:sessa oleva etulinssi on todella mielettömän kokoinen, mutta onko siinä mitään käytännön pointtia? Luulisi ainakin valovoiman olevan melkoinen. Vai onko? Mitä mieltä tuollaisessa etulinssissä on, mitä hyötyä siitä on?