Kirjoittaja Aihe: Mauser-lukkolaite ja patruunaprobleemi  (Luettu 5893 kertaa)

KNo

• *
Mauser-lukkolaite ja patruunaprobleemi
« : Tammikuu 04, 2005, 11:50 »
Tarkoituksena on rakennuttaa Mauser-aktiosta rata/tarkkuuskivääri jossa käytettäisiin mahdollisimman suoralentoista patruunaa ampumaetäisyyden ollessa maksimissaan n.600-700 m. Olen  ajatellut patruunavaihtoehdoiksi seuraavia: 300 WSM, 300 RSAUM tai 6,5-284. Rakentavia ehdotuksia ja kokemuksia etenkin "stumppimagnumeista" otetaan mielellään vastaan.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut KNo »

Nyfi

• *
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #1 : Tammikuu 04, 2005, 12:34 »
Miksei 30-06. Itse olen alkanut kiinnostumaan enemmän sen ominaisuuksista TA-toimintaan. Seuratessani Koheltajan ym. testejä 300 mag. kestosta, niin ei kiinnosta ostaa joka vuosi uutta piippua aseeseen. 30-06 luotiin sopivalla nousulla ei mielestäni jää hirveästi noille jälkeen, mutta riittäisi kuitenkin 1000m saakka, ja ammunta on huomattavasti halvempaa. Hieman nykyisen 308 hintaa kalliimpi kun itse lataa.

T: Nyfi
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Nyfi »

JpL

• *
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #2 : Tammikuu 04, 2005, 12:46 »
Onko se Mauserin lukko mikä malli? 98K? Muu? Riippuu aika paljon hylsyn leveydestä, koska syöttöä ei saa välttämättä pelaamaan oikein leveällä hylsyllä. Nyfi on mielestäni ihan oikeassa 30-06:sen suhteen. Se toimii varmasti ko. lukossa ja sillä voi paukuttaa tuhanteen metriin, mutta muistaakseni jossain alempana huomautettiin jotain sen suuntaista, että oikein tarkan latauksen etsiminen voi olla oma jipponsa. Tietysti, jos syöttö pelaa vaikka .300 WSM:llä, se olisi oikein pätevä myös.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut JpL »
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

KNo

• *
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #3 : Tammikuu 04, 2005, 15:24 »
Lukko on 98k. 30-06 ja sen pienireikäisemmät variaatiot esim 25-06 ovat käväisseet mielessä. Onko tietoa asesepistä  jotka ovat tehneet esim. 300 WSM -aseita?

JpL

• *
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #4 : Tammikuu 04, 2005, 16:52 »
Hyvä lukko. Olen itselleni jo pitkän aikaa - vuosia - suunnitellut teettäväni itselleni ns. safarityyppisen kiväärin, jossa olisi juuri tuo lukkolaite. Nimittäin muutama vuosi sitten Helsingin Classic FieldSport kauppasi todella upeaa 7X64 safarikivääriä, jonka hinta oli 42.000 silloista markkaa. Hinta oli hirveä, mutta oli kyllä kiväärikin upea. Ei siinä mitään kaiverruksia tai kultauksia ollut, mutta se malli, se malli  :P Mm. edesmennyt E. Hemingway käytti täsmälleen samanlaista. Piru kun en merkkiä ja mallia muista.

Sun täytyy tarkistaa, voiko tuosta lukosta saada .300WSM:ää. Voi nimittäin olla, ettei saa. Hylsy on ehkä liian leveä. Eiköhän kuitenkin useampikin seppä tee ko. kaliiperia. En usko, että rekyylin kanssa tulisi ongelmia, kumminkaan.

Alkuperäinen Saksan jalkaväenkiväärihän oli 8mm ja luodin paino muistaakseni 14.8 g tai sinnepäin. (En ole mikään P.T Kekkonen...)

Joka tapauksessa tuosta pitäisi ilman muuta saada .30-06 kivääri. Siinä on potkua n. 15% enemmän kuin .308:ssa, ja uskon, että kunnon piipulla ja petauksella (ehkä peräti oikein teräsmuhvi? Paino nousee ehkä 400-500 grammaa, mutta yleensä käynnissäkin se näkyy) saat todella hyvän 600-800m kiväärin. Vielä lentorataa on mahdollista oikoa asennuttamalla loivempi, esim. 12 tuuman rihlannousuinen piippu, jolloin mm. 10g Scenar tavallisesti toimii ja on mahdollista potkaista melko koviin nopeuksiin.

Kerro ihmeessä, miten projektisi etenee.

Ps. Olisi muuten mukava, jos olisi mahdollisuus, joskus koota porukkaa kasaan ja ampua leikkimielistä kilpaa 60-70 vuotta vanhoilla ta-kivääreillä - siis ihan alkuperäiskuntoiset vain hyväksyttäisiin. Kosmeettinen entisöinti on sallittu. Tietenkään ase-kiikari yhdistelmän ei tarvitsisi olla alkuperäinen, mutta kunhan ase/jalat/optiikka ovat samaa ikäkautta. Uusia tehdashylsyjä ja ruuteja voisi käyttää, mutta luotien pitäisi olla jo tuolloin valmistuksessa olleita, eli D46 olisi kisassa mukana ynnä muut.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

Koheltaja

• *
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #5 : Tammikuu 04, 2005, 18:55 »
Oma 300WSM on vielä työn alla joten siitä ei vielä sen enempää ennen kuin se on saatu savuttamaan tammi-helmikuun aikana. Kun saadaan dataa kasaan niin laitan siitä sitten kokemuspohjaista infoa.

En lähtisi 300LM:ää vertaamaan mihinkään muuhun kuin 30-378:iin piipun keston kannalta sillä 300WM ja 300WSM sijoittuu aivan eri kastiin piipun keston kannalta. Jos hiukan verrataan vaikkapa 300LM:ää 300WSM:ään niin WSM:llä käyttölataukset ovat suurin piirtein 30% pienemmät kuin 300LM:ssä ja kun vielä huomioidaan se että 300WSM:äm hyötysuhde on korkeampi niin en usko että WSM:än piippu palaa läheskään yhtä nopeasti karrelle kuin isoissa magnumeissa.  Kasapuolelta olen kuullut varsin rohkaisevia kertomiksia 300WSM:än käynnistä ja piipun kestosta joten veikkaan että piippu kestää omassa käytössä ainakin pari-kolme vuotta ( 2000-3000lks/vuosi).

Oma valinta oli 300WSM siitä syystä että sen hyötysuhde on korkea eli poltetulla ruutigrammalla saadaan mahdollisimman paljon liike-energiaa aikaiseksi ja WSM vaikuttaa siltä että sen lataus skaala olisi aika laaja eli sen pystyy lataamaan .308 tasoiseksi lussuksi jolloin piipulle saadaan kestoikää silloin kun ammutaan perustreeniä ja kun lähdetään pitkille matkoille niin patruunat ladataan kovemmiksi.

Jalosella on 300WSM kalvain eli siellä pesitys onnistuu. Tietääkseni 300WSM:ää ei ole tehnyt kuin Jalonen ja Kinnunen Äänekoskelta jos ei oteta bulkkiaseita huomioon.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason ampuja

JpL

• *
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #6 : Tammikuu 05, 2005, 17:26 »
Koheltaja, saako kysäistä, millä kokoonpanolla tuo .300 LM käy sinulla parhaiten? Luoti, ruuti & nopeus?

Koheltaja

• *
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #7 : Tammikuu 05, 2005, 17:54 »
Ruutimäärää en ilmoita koska sillä tiedolla ei ole mitään merkitystä jos ei omista kyseistä kaliiberia mutta paljon sitä sinne meni...

Ruutina oli pääsääntöisesti N560 ja 10G Scenar kävi parhaiten 1050-1070m/s (maks. 1135m/s) vauhdeilla, 5lks kasat liikkuin 300 metrille 50mm huitteissa niin kauan ennen kuin piippu meni tukkoon.

12g Scenarilla ja 24N41:llä saatiin vastaava käynti 1000m/s (maks. 1025m/s). 24N41:llä ammuttavuus suujarrun kanssa oli metelin osalta epämielyttävin kokemus jonka olen koskaan kokenut aseiden parissa mutta siitä huolimatta se oli mulla suosikkiruuti...

Käynniltään se ei ollut mikään kasa-ammunta ase mutta vaikkapa TA-harjoitteluun vähintäänkin riittävä käynniltään ja lentoradaltaan varsinkin jos lompuukki kestää piipun vaihdon pari-kolme kertaa vuodessa :wink:
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason ampuja

KNo

• *
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #8 : Tammikuu 10, 2005, 10:12 »
Keskustelin 98k -lukkoon sopivista patruunoista erään sepän kanssa. Lukkolaite sallii varsin monipuolisen patruunavalikoiman käytön joten taidan valita omaksi patruunavaihtoehdoksi 300 WSM:n. Täytyypä ruveta keräilemään pikkuhiljaa Mauser-lukon virityspalikoita jos vaikka saisi kiväärin kuntoon  vuoden kuluessa.

JpL

• *
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #9 : Tammikuu 10, 2005, 15:06 »
Sopii vai? Hyvä. Itse vähän arvelutti sen hylsynsyötön leveys. On lukon kehittäjä ollut kaukaa viisas, kun teki kunnollisen syötön leveyden  8)

.300 WSM on takuuvarmasti hyvä valinta. Ylensä noihin läskeihin hylsyihin on sopivan latauksenkin löytäminen verraten helppoa.