todelliset ballistiset kertoimet

Aloittaja ta-metkuvja, tammikuu 01, 2005, 14:23

« edellinen - seuraava »

ta-metkuvja

tuossa aiemmin oli juttua pcb:llä lasketun ja ammutun lentoradan eroista ja kun liitelun aiheuttamat pari virhettä jättää pois niin ainakin .338 scenarille saa laskettua hyvin paikkansa pitävän lentoradan kun muuttaa ballistista kerrointa .685->.655. onkos kellään havaintoja muista luodeista.kampsalla taisi olla 7mm bergeristä jotain ja .308 10g scenarista kanssa taisi olla tietoa . minua kiinnostaisi 6.5 mm  luodit ,itsellä on semmoisen tuntuma 8g scenariin että noin .500 bc olisi lähellä, tehdas antaa .543 .

robsoftin sivuilla taitaa olla laskuri joka laskee bc:n kun luodin paino muuttuu. lapua 6.5 8g ja 9g ovat samanpituisia

ta-metkuvja

Siksipä siis esim PCB:llä laskettaessa 10g Scenarin tehtaan ilmoittama Bc=0.508 sijaan kun ohjelmalle antaa arvoksi Bc=0.455 laskee PCB oman TA-kiväärin käytännössä todetun lentoradan about oikein 800m saakka.

Happy shooting!

MSa

lainasin tuolta toiselta foorumilta kun oli juttua ballistiikkaohjelmista siellä

tarkoituksena olisi että löytäisi 600 metrin taulun vaikka  sadan tai 300 metrin kohdistuken perusteella niin ei tarviis turhaan hiihdellä kilometrikaupalla kun päiväkin on lyhyt näin talvella

john

Terve. Minä taas olen miettinyt että mitenhän sais laskettua 7.62X53R lentoradan aina 1200 metriin asti mahdollisimman tarkasti, jos saa? eli onko kellään tietoa että kuinka paljon ballistinen kerroin huononee sen 800 metrin jälkeen jos käyttää 455 ttä? eli 800 metrin jälkeen olisi siis käytettävä tätä matalampaa bctä.

JpL

Ööh... tuo 1200 metriä on tolkuttoman pitkä matka tuolle kaliiperille. Pelkästään 300 metrin jälkeen etäisyys täytyy osata mitata noin 10 metrin tarkkuudella, jos aikoo osua 10X10 senttiä kokoiseen maaliin. Luultavasti 1200 metrin päässä tarkkuus täytyy olla kai 3-5 metriä (?), mikä on aivan käsittämättömän vaikeaa, on optiikka mitä tahansa.

No: Oman kokemukseni mukaan et saa tarkkaa tulosta muutoin kuin ampumalla. Listat ovat usein suuntaa-antavia. Itselläni heitto oli viideltäsadaltametriltä 20cm liian ylös, mitä listoissa luki.

BC muuttuu nopeuden muuttuessa, ja tästä ilmiöstä minulla ei ole minkään valtakunnan hajua eikä käsitystä, missä suhteessa tämä tapahtuu.

Ps. Missä tarkkuusluodissa on mahdollisimman hyvä BC? Lost River? Mikä? Toisekseen, miten tuo hyvä BC vaikuttaa käytännössä? JOs vaikka ballistinen kerroin on 0.750, miten se vaikuttaa, jos verrokkine on vaikka 0.500 Scenar?
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

MSa

Käy lukemassa juttua pari sivua taakse ja nimellä

.338 LM (TRG-42) + 16,2 SilverScenar

Siinä on paljonkin jutun juurta siitä, miten voi laskennallisesti valmistella ballistiikkataulukoita.

Summa summarum on se, että kohtuulliseen tarkkuuteen voi päästä laskemalla, mutta käytännössä lentorata on aina varmistettava paikalleen ampumalla.

MSA
[url=https]

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: "JpL"Ps. Missä tarkkuusluodissa on mahdollisimman hyvä BC? Lost River? Mikä? Toisekseen, miten tuo hyvä BC vaikuttaa käytännössä? JOs vaikka ballistinen kerroin on 0.750, miten se vaikuttaa, jos verrokkine on vaikka 0.500 Scenar?

Aina ei kannata tuijottaa korkeaa BC:tä vaan etsiä aseelle hyvin käyvä luoti/lataus. Hyvin käyvällä patruunalla osutaan, ei korkealla BC:llä. Joskus kun sitten sattuu natsamaan niin että korkean BC:n omaava luoti käy hyvin niin silloin kaikki on kohdallaan mutta kun aina näin ei ole varsinkaan Lost Riverin luodeissa, ainakaan niiden kokemusten mukaan joita olen kuullut.

Ensin käynti, sitten nopeus ja sen jälkeen murehditaan BC:tä...
Kylätason ampuja

JpL

Joo, koheltaja, totta. Itselläni 12 g Scenar käy niin tarkasti, etten osunnalta toivo mitään. Käsittääkseni kuitenkin mikäli löytyisi yhtä hyväkäyntinen luoti, jossa on parempi BC, niin eikös luodin lentoradan pitäisi ainakin oieta hieman? Onko sillä muuta vaikutusta? Uutta Lapuan Naturalista venaan mielenkiinnolla.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

HJu

: Käsittääkseni kuitenkin mikäli löytyisi yhtä hyväkäyntinen luoti, jossa on parempi BC, niin eikös luodin lentoradan pitäisi ainakin oieta hieman? Onko sillä muuta vaikutusta?

Lentorata oikenee ja tehot tietylle etäisyydelle kasvaa jos luodin paino pysyy samana. Eli jos kaksi 12 grammaista lähtee esim. 850m/s niin korkeamman BC:n omaavalla luodilla on enemmän tehoa esim. 800 metrissä. Onko sillä merkitystä riippuu käyttötarkoituksesta. Jos BC:n kasvu tulee lähtönopeuden kustannuksella niin tapauksesta riippuen korkeammalle BC:llä ei välttämättä saavuteta sen enempää suorempaa lentorataa kuin suurempaa tehoakaan.

10 grammaisella luodilla on ylisoonisena aina vähintänä 450 joulea tehoa eli vastaa tujua 9X19 latausta ja pitkä luoti tehoaa monessa maalissa paremmin kuin samantehoinen "tumppiysi". Pahivtaulu toki ei tee eroa luodin pituuden suhteen.
Terveisin,

HJu

john

Itse noudatan karkeana ohjeena luodin valinnassa seuraavaa sääntöä: valitse luoti jolla on korkein BC. Mikäli on useita luoteja, joilla on lähes sama BC, niin valitse näistä kevyin.

Poikkeuksen edellä mainittuun aiheuttavat vaatimukset tarkasta luodista.

En ole vielä löytänyt tarkkaa, huippu BC:llä varustettua luotia. Käytän Sierran MK 200 grainista, jolla BC on n. 0.560. Sierran ilmoittamat BC:t vaikuttavat pitävän paikkansa

Olen ampunut muutaman LRB:n J-40 luodin ja tyrmistynyt sen käynnistä. 300 metriltä on käynti ollut n. 40 sentin luokkaa.

Mikäli J-40:sen saisi käymään tarkasti, olisi luoti ehdoton TA-käyttöön sen korkean BC:n johdosta.

HJu

Minkä painoinen LRB:n luoti kyseessä ?

Vakautuuko luoti ollenkaan vai onko kasat vaan isoja ? Olen siinä uskossa että nyö solidiluodit usein tarkkuuden osalta pitää siitä että ne on rihlakosketuksessa ennen laukausta. Paineet kyllä kasvaa vastaavasti.

Yleisesti tiedetään että mitä virtaviivaisempi VLD-luoti on kyseessä niin sitä ronkelimpi se on luodinasetususyvyydelle ja hylsyn kaulan ja ylimenokartion pienille virheille.
Terveisin,

HJu

ta-metkuvja

löyty jenkkien kasasivuilta

"The June 2001 PS mag contains an article by Larry Bartholome titled "Testing Bullets at 1000 yards," there is a table of the results of testing BC of many bulllets. I believe they used a Oehler 43 at 120 yards and a set of screens at 1000 yards.

According to his data here are the BCs of some bullets in question.

139 Scenar Moly coated at 1000 yards was .585

140 JLK Moly coated at 1000 yards was .630

Sierra 142 Moly coated at 1000 yards was .593

A 141 custom bullet was measured and I assume this may be a Cauterucio at .596

Amax was .563

Hope this helps.

-For initial velocity and time of flight to 1000 yards where BC per G1 data is 0.585, here is BC for G5 and G7 data also:

139 scenar

BCg1-----0.585

BCg7-----0.594

BCg5-----0.613    "