8.15x46R Mustaruutipatruunan lataus

Aloittaja JiriK, syyskuu 02, 2024, 16:05

« edellinen - seuraava »

JiriK

Olen kehittelemässä kisalatausta vanhaan "Imman Meffert Suhl" kivääriin.

Tarkoitus on ampua mustaruutikisoissa lajeja "Remington Rifle" ja/tai "Remington Match"
Kumpikin noista ammutaan 100m matkalle. Luodin pitää olla lyijyä. Edes tulikilpi ei ole sallittu.
Kuvan kiikaritähtäin on vain latauskehittelyn apuna. Kisat ammutaan joko avotähtäimillä tai dioptereilla.
Ruudin pitää tietty olla mustaa. Käytössä on ollut Sveitsin no3 ja täytteenä maizena.

Kiväärin piipppu on tulkattu ja tein Cerrosafe- valoksenkin patruunapesän varmistamiseksi
Piipun kal. 0.304" ja 0.314". Rihlauksen nousu on 1/370mm (1/14.5")

Kuinka kovaa seosta luotien pitäisi olla?
Olen valanut luoteja (RCBS 32-170-FN muotilla, kiitos vaan foorumilaiselle :) ) ilma-aselyijystä, ruutiaselyijystä ja 50-50 kirjasinmetalli/ruutiaselyijy- seoksesta. Rasvana mehiläisvaha/footoil- seos.

Mikä luodin halkaisijan kuuluisi olla?
Pistoolin paukkuja ladatessa sääntö: "isokaliiperin kokoinen tai 0.001" isompi" on ollut käytössä mutta miten kiväärissä?

Tein .317 luodin kalibrointiholkin ja olen jättänyt avarruskaran pois supistusholkista jolloin tuon kokoinen luoti asettuu hylsyn kaulaan sopivan napakasti.
Pienempi luodin halkaisija edellyttäisi kaulan supistamista pienemmäksi, mutta tuleeko siinä muita ongelmia? Haittaako jos on kovasti väljää hylsyn kaulan ja patruunapesän seinän välillä?
Houkuttaisi kyllä siirtyä pelkkään kaulasupistamiseen.

Löysin netistä tiedon että tuon nousuinen piippu ampuu parhaiten alle 150gr luoteja.
Ihan siihen en päässyt mutta sorvasin kokeeksi 8 luotia perästä lyhyemmiksi. Luodeissa kun on perässä ohennus liekkikilpeä varten. Niillä tuli toistaiseksi parhaat kasat...

Sain vinkin erilaisesta luotirasvasta ja kartonkilapusta luodin ja ruudin välillä. Niitä tarvii myös kokeilla.

You cannot view this attachment.
Yhden sortin tarkka-ammuntaa tämäkin vaikka vähän vanhempaa tekniikkaa mitä foorumilla yleensä :)