N 150 ja 160 -ruutien annostelu

Aloittaja KNo, elokuu 26, 2005, 21:11

« edellinen - seuraava »

KNo

Latailinpa pitkästä aikaa tarkkuuuspatruunaa "viiskolmeärrään" em. ruudeilla. Tuli siinä kolmannensadan patruunan kieppeillä mieleen että helpommallakin voisi selvitä kuin punnita jokainen panos erikseen magneettivaimennetulla vaa´alla rumputyyppisen ruutiannostelijan ( Hornady ) osoittauduttua jälleen kelvottomaksi käytettäessä Vihtavuoren karkeajyväisiä ruuteja.  Joten, onko markkinoilla annostelijaa joka toimii moitteettomasti ruudeilla N 150-170 vai pitääkö hankkia sähköinen annostelija/vaaka-paketti joita esim. RCBS ja Lyman valmistavat?

HJu

On ja ei ole.

Prometheus antaa kerralla oikeat ruutimäärät ja on mekaaninen. Hinta vaan on +1000 USD. David Tubb ja moni muukin käyttää mutta harrastajan budjetille tuo on kestämättömän kallis.

RCBS:n Charge Masterista on kantautunut käyttökokemuksia maailmalta ja niissä(kin) on yksilövikoja jotka ilmeisesti osin ovat softabugeja. Silti ChargeMaster lienee paras näistä digivaaka&trickler-malleista. Kaverin Lymania kun kokeiltiin jotain 88-89 greinin latauksia N170:llä niin se otti aikaa luokkaa minuutin/lataus eli ei ollut kovin nopeaa.

Itse olen käyttänyt Harrelia ja Leen Perfect Powder Measurea ja Lymanin 500-sarjan digivaakaa.

Oma suositus tällä hetkellä on ostaa hyvä digivaaka esim. Dillon tms. ja tuo Leen PPM jos rahaa ei ole älyttömästi. Harrel on mukavampi käyttää mutta mittatarkkuus on samassa sarjassa karkeilla ruudeilla. Säätää ruutipanoksen hieman alle tavoitellun ja tiputtaa tricklerillä viimeisen noin greinin suoraan digivaan kuppiin. Nopeampi kuin Lyman mutta vähän työläämpi. Tulee kuitenkin samalla punnittua joka lataus.

Jotta elämä ei olisi liian helppoa niin halpojen digivaakojen todellisesta mittatarkkuudesta on sen verran tietoa että nekin ovat yksilöitä ja pienitä heittoa voi esiintyä mutta yleensä puhutaan 0,1-0,2 greinin heitoista todelliseen verrattuna.
Terveisin,

HJu

MSa

Mä olen ladannut pääasiassa N170 ja N150 ruuteja. Ne on aika merisuolaa annostelijoissa... Yleensä tein naftin latauksen annostelijalla ja tämän jälkeen sirottelijalla magneettistabiloidussa vaa'assa loput.

Tarkkoja latauksia ja siedettävän sutjakkaakin.

Sitten kaverini osti RCBS:n Charge Masterin. Kokeilin. Sitten minäkin ostin sen ja laitoin sirottelijat ja annostelijat pahvilooraan kaapin perälle.

RCBS:n Charge Master on aivan ÄSSÄ laite, jos vähäänkään latailee enemmän. Se lisää ajankäytön tehokkuutta sekä ennen kaikkea on erittäin käyttömukava.

Lisäksi jos vertaa sitä Lymanin vastaavaan tuotteeseen, niin ero on kyin yöllä ja päivällä. Lyman on huomattavasti hitaampi, sekä sen puhdistusoperaatio ja ruudinvaihto on luku sinänsä, jossa tarvitaan vähintään lentomekaanikon peruskoulutus... :)

Hintaa RCBS:llä on, mutta esim Amerikoissa visiteeratessa tuo kannattaa kopata mistä vain messiin tuliaisiksi...

Suosittelen.

MSa
[url=https]

ESu

RCBS:n Charge Masteria tosiaan uskaltaa suositella, tein viime viikolla 50 kpl 87 greinin latinkeja N560:lla, kalibroinnin jälkeen CM suolsi 50 annosta ilman minkäänlaista häikkää. Aparaatti on puolet nopeampi kuin MSa:n mainitsema Lymanin ritsa. 87 greiniä tulee noin 35 sekunnissa.
===============

-ESu

keitsu

Mitenkäs noi PACT:n vehkeet. Lienee samoja kuin RCBS, mutta ainakin midwayn sivuilla halvempi.

john

Kun täällä jengi kertoo millä vehkeillä ruuti annostellaan ja mitataan niin tuon itsekin korteni kekoon. Lasinen luna kippo, johon kaadan ruudin, teelusikka ja vanha mekaaninen vaaka. Tällä on latailtu jo about 5 vuotta.

Lasillinen konjakkia kuuluu muuten myös tuohon satsiin :lol:

Sämpy

Leen annostelija pudottelee hämmästyttävän tarkasti karkeitankin ruuteja, kannattaa kokeilla. Ruuvin kireyden säädöllä voi hieman pelailla, muuten "tankki täynnä" ja käytetään rauhallisesti tapissa.

jepsss

Lainaus käyttäjältä: "Sämpy"Leen annostelija pudottelee hämmästyttävän tarkasti karkeitankin ruuteja, kannattaa kokeilla. Ruuvin kireyden säädöllä voi hieman pelailla, muuten "tankki täynnä" ja käytetään rauhallisesti tapissa.

Joo, itse olen ihan samaa mieltä tuosta leen annostelijasta. Itsestä on kyllä vaan sen kanssa kiinni miten tarkkaa jälkeä tulee. Kopauttelee sillon, kun vipu on ala asennossa pönttöön niin "ilmaraot" häviää, ja sitten aina samanlainen tasainen nosto yläasentoon ja muutaman sekunni ylhäällä ja taas tasainen vivun lasku ja ala-asennossa kopistelee kaikki ruudit pois mitä putkessa on. Tolleen oon tehny niin heittoa ei kyllä ainakaan minun vaa`alla saa enää yhtään :) Että semmosta.

Pantteri

Täällä on yksi testi ja tulokset annostelijoista, sekä muuta ajan kulua. :wink:

http://www.6mmbr.com/powderdispensers02.html">http://www.6mmbr.com/powderdispensers02.html
Turvallisuus kaiken A ja O

Jokke Espoosta

Nyt on kyllä melkoinen haudanryöstö kun ketjuun ei ole kirjoitettu noin 18 vuoteen, lienee ainakin oma ennätykseni. Mutta kun Googlella löytyi ja mulla on asiaan kommentoitavaa...  ;D

Testasin eilen miten Lee Perfect Powder Measure annostelee N150-ruutia. Ruuditin 30 patruunaa siten että pönttö oli aluksi ehkä 2/3-täynnä ja lopussa ehkä 1/3 tai 1/4 täynnä. Aina vivun ylä- ja ala-asennossa kopautin pari kertaa annostelijan mekanismin kylkeen estääkseni holvautumista. Sitten punnitsin jokaisen annoksen halvalla mikrometrivaa'alla jonka toistotarkkuus on usein milligrammalleen samaa eli erot lienevät aika tarkkaan todellisia.

Keskiarvoannos oli 48,95 grainia. Joukkoon mahtui yksi todella pahasti vajaaksi jäänyt, joka painoi vain 40,2 grainia. Jos tuo mahdollinen käyttäjävirhe (saattaa olla että otin hylsyn pois annostelijan alta ennen kuin kaikki ruuti oli pudonnut hylsyyn) jätetään huomioimatta, niin
-vaihteluväli 47,8-50,1 grainia
-keskimääräinen virhe 0,44 grainia
-14/30 patruunassa oli yli prosentin virhe keskiarvoon verrattuna
-3/30 patruunassa oli yli kahden prosentin virhe keskiarvoon verrattuna.

Patruunakohtaiset punnitut annokset olivat:
48,4
49,6
48,5
48,8
49,5
49,0
48,4
49,3
50,1
49,6
48,3
49,5
48,7
49,3
48,8
49,1
48,9
48,1
49,1
48,3
48,8
48,4
49,0
49,0
49,6
48,7
47,8
49,0
50,1
...ja sitten se yksi 40,2 grainia.

Tämän kokeilun perusteella ei tuo tarkkuustyöhön kelpaa, mutta ei nyt ihan huono tulos kuitenkaan. Taidan edelleen lähteä siitä, että normaaliin ratatreeniin tuo käy mutta jos haluan varmasti tasalaatuista niin vaakahommiksi menee... Oma vähemmän eksakti kokemukseni sanoo että N133 tulee nätisti tuolla annostelijalla yllättävän tasalaatuisesti, mutta isompijyväinen N150 on huomattavasti vaikeampaa annosteltavaa.

Edit: sain toistettua virheen miten saa vajaatäytön. Kopautuksista huolimatta kaikki ruuti ei pudonnut annostelijasta hylsyyn vaan muutamaa sekuntia myöhemmin pöydälle. Kertaalleen sain myös tilanteen jossa ruutia ei tullut hylsyyn, ja kun käytti kammen uudelleen tankkausasennossa niin tulikin hylsyn täydeltä eli ruuti oli jumissa jossain siinä annstelun jälkeen ja uusi annos tuuppasi vanhan liikkeelle. En siis uskalla kyllä tuolla N150 annostella ilman tarkistuspunnitusta ainakaan...
Trying is the first step towards failure
-Homer Simpson