Redding Bushing -kokojen valitseminen, case .308 TT3 ja .338LM TT2

Aloittaja oho osu, tammikuu 16, 2024, 08:27

« edellinen - seuraava »

oho osu

Mittailin ladattua Lapuan tehdaspatruunaa keskeltä kaulaa, kun Lapuan käytettyjä hylsyjä riittää. Motonetin MTX-työntömitoilla, 20euroa, (2kpl, toinen näytti usein 0.0005" vähemmän, välillä samaa)

.308 antoi .3390" tai 3385".          (Lockbase 11g)
.338LM  antoi .3675" tai .3680".        (Lockbase 300gr, ei löytynyt Scenar 300gr, mutta joku muu voisi mitata?)

Mikähän olisi paras bushing koko, jos:

- ultraäänipesu on tehnyt hylsynkaulat nihkeäksi (palokarsta poistunut)   +
- hylsyt hehkutetaan täydellisen pehmeäksi ennen muokkausta (ennen luodin asetusta, eli kokosupistuksen jälkeen ei varmaan enää hehkuteta?)   -
- halutaan tasaisuutta ja suoritusvarmuutta tarkan kasa-ammunnan sijaan (TT3 varsinkin, ei luoti liikahtele pienestä, eikä suurestakaan rekyylistä tai kolhusta) ilman krymppausta    +?
- on mahdollisuus ehkä sorvata hylsynkaulasta isoimmat harjut pois käsityökalulla (ei ehkä kokosorvausta, vaan isoimmat mahdolliset ylitykset pois)     -
- TT3 hylsyissä on useissa lommo kaulassa (betonilattia, vaiko ulosheitossa osuu johonkin)
- expander mandrelit oli myös tilauksessa, niissä taisi olla 0.001" ero sorvin mandrelin kokoon.

Siitäkö vain suoraan .337 ja .366 ? Eli noin 0.002" tai vajaa vähennettynä. Hintaero titaanin ja teräksen(?) välillä on joku parikymppiä, eli varmaan päädyn titaaniin.

Jossakin Youtube-videossa oli listattu useita huomioonotettavia seikkoja, mutten enää löytänyt linkkiä jaettavaksi.

HJu

338 Lapuan omilla hylsyillä .366" ei supista omia hylsyjä niin paljoa että luoti ei putoaisi vapaasti hylsyyn. Ota .365" jota itse käytän tai jopa .364" jos et halua vaikeuksia. Jos sorvailet hylsyjä niin .365" jää sekin väljäksi. En näe kaulojen sorvailulle mitään tarvetta jos 338:n hylsyt ovat Lapuan valmistetta.

308 itselataavassa hylsynkaulojen sorvailun voit unohtaa. Sorvailu vain väljentää tiloja patruunapesän kaulassa eikä todennäköisesti paranna tarkkuutta. Tai sitten sorvaat kaikkia tasan yhtä paljon ja tyydyt siihen että hylsy on valmis 3-4 latauksen jälkeen. Ja jos sorvailet, niin mittaukset pitää tehdä sorvatuilla hylsyillä eikä nykyisillä. .337" on varmuudella liian iso jos sorvailet yhtään. Itselataavaan ilman sorvailua laittaisin .336" tai .335" mutta itse en S-type bushing -holkkeja enää puolimoottoriin hankkinut. Otin Forsterin Ultra-setin jossa mikrometrisäätöinen luodinasetiin ja Forsterin F/L holkki. Puolimoottori kun tarvitsee  vahvan krimpin.

Hylsynkaulan hehkutus voi vähentää supistuksen voimaa joten siltä osin all bets are off. Jos vähentään kiinnipitvoimaa niin tarvitset vieläkin pienemmät supiistusrenkaat.

Eli: Osta Lämäriin .365" rinkula  ja 308 Winiin F/L -supistusholkki. Älä sorvaile kauloja jos käytät Lapuan hylsyjä ja tehdasaseita. Säästät rahaa etkä todellisuudessa menetä mitään.

Jos bushingeja ostaa niin itse olen aina valinnut titaaniset. Teräksiset ovat vähän halvemmat mutta mutta titaani on liukkaampaa ja antaa tasalaatuisemman lopputuloksen. Tai niin ainakin itse uskon :-)

Puolimoottori kolhii hylsyjä. Lommo kaulaan tulee siitä kun hylsy pyörähtää taaksenpäin ja osuu aseen kylkeen kovaa. Kurista kaasuja tai lisää bufferiin massaa jos häiritsee. Itse en hirveästi välitä mutta eipä tule lommojakaan koska kasvatin bufferin painoa 50%. Syynä bufferipainon kasvattamiseen oli parempi rekyylihallinta, ei niinkään hylsyjen sääliminen.
Terveisin,


HJu

oho osu

Kiitos tiedoista ja kokemuksista! Olisin tilannut väärät koot siis.

HJu

Kannattaa kysyä. Se on aika normaalia että jokin työkalu/menetelmä sopii toiselle paremmin kuin toiselle. Näissä mitta-asioissa osa asioista on silleen kovaa faktaa että jotkin mitat eivät vaan toimi vaikka olisi kuka puikoissa.

Toki myönnettävä että omat kokemukset perustuvat 500 Lapuan 338LM siviilihylsyyn. Sakon ja Norman hylsyt ovat oma tarinansa. Latauspöydällä odottaa 25kpl kerran ammuttua Sakon 338 LM -hylsyä. Voisi mitata ainakin sisätilavuuden niistä.
Terveisin,


HJu