Avoin Keskustelu > Eränkäynti

Sama luoti radalle ja sorkkaeläimelle

<< < (2/2)

Mk-0:
Vuosikausia käyttänyt pelkästään 178gr eld-x hyvällä menestyksellä radalla ja metsästyksessä.
Jos sorkkaeläimiä sillä pitäis yrittää varsinkin hirveä "hirvietäisyyksiltä", niin tekisi mieli tiputtaa lähtönopeutta melkein 300m/s, koska winmagin lähdöillä se on hyvin herkkä sirpaloitumaan, varsinkin luuosumassa, jolloin sirpaleet ja vaipanjämät tunkeutuvat vain noin 20cm syvyyteen.

Jokke Espoosta:
Kokeilin 10 kpl ELD-X eri latauksilla N150 käyttäen; latauspituutena pidin taulukkomittaa vaikka yleensä olen hakenut lähempää rihlakosketusta.

Käynti ei ollut kovin hyvää, esimerkiksi Blade käy kyllä selvästi paremmin. 10 lks kasat pyörivät ELD-X:llä jossain 1,5 - 2,5 MOA välillä siinä missä Bladella ei juurikaan yli 1 MOA nippuja synny. Oikein tyytyväinen en siis ole.

Omat ampumamatkat metsästyksessä ovat helposti alle 300m ja radallakin harvoin yli 500m pääsee ampumaan, joten huippuluokan ballistinen kerroin ei varsinaisesti ole valintakriteeri vaan olisin onnellinen jos löytäisin halvahkon, tarkahkon ja kutakuinkin hallitusti laajenevan kuulan. Ainakin Hornadyn SST pitänee kokeilla, mutta voisi kai kokeilla vielä löytyisikö ELD-X:lle käynti jos latauspituutta muuttaisi. Olen kyllä vähän siinäkin käsityksessä että huono käynti harvoin muuttuu hyväksi jos tekee pieniä muutoksia lataukseen, ja yleensä ei kannata kovin kauan hakata päätä seinään jos ei käyntiä löydy vaan suosiolla vaihtaa luotia tai ruutia. Koska minulla on vain yhtä 30-06 sopivaa ruutia eikä huvita ostaa kovin montaa >100€ purkkia kokeiluun, voi olla että helpompaa on ampua nuo hirvitauluun kesällä ja hankkia jotain muuta luotia tilalle...

astalo:
Blade 11g kyllä passaa hienosti 30-06:lle,Ruutina  555.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta